Vad tycker ni om era KMP!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Vad tycker ni om era KMP!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Hej!

Är inne och smyger lite på KMP tråden trots att jag är JanFire kille :D.

Jag är lite nyfiken på en KMP, eftersom jag har en återförsäljare ganska nära.

Vad tycker ni är bra med KMP.
Vad saknar ni?
Hur upplever ni eran brännare står sig kontra andra märke?

Vad har ni betalat för den?

mvh

/Eric
pedermyrne
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 16:07
Ort: Myresjö

Inlägg av pedermyrne »

+
Driftsäkerheten, 3 år utan driftstörningar (utom ägarorsakade) eller haverier.
Robust & enkel konstruktion, få rörliga delar (fläkten).

-
Känslig på inställning av bränslemängd (potentiometer).
Vid uraskning mellan ytterrör & innerrör krävs demontering (detta behövs dock bara ett par gånger per högsäsong).

Detta är min första brännare så jag har inget att jämföra med!

Pris? drygt 20.000 har jag för mig (inkl. skruv och montering).
Pellx PX21 (KMP) 03'
Värmebaronen Vedolux 91'
HPD shuntaut. '93
HPD till-luftspjäll '04
Statoil 200 l fat 03'
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Hallåå! Notti - var är du?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Här är jag ..orkar inte skriva just nu :? :shock: ..finns ju såååå mycket bra jag skrivit om PX20 ..bara att söka :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Draken
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 03:15
Ort: Ljungbyholm

Inlägg av Draken »

KMP har funnits länge (tidigare PELLEX) och är välbeprövad och har hela tiden utvecklats. Jag värderar enkelheten och har man inget kontrollbehov så duger det med 3 kontrollampor. Lite svår att ställa in själv, känsliga potesiometrar, men man bör ju inte pilla själv utan ett rökgasinstrument. Jag har haft lite bekymmer med tändningen till och från, som jag åtgärdat nu. Brännaren har en stor nackdel: den tar 8 minuter på sig att komma i driftläge och om man har en kort vvb slinga i pannan så hinner det bli kallt i duschen.
Jag har betalt 14000 kr för brännare och skruv, 250 kr för nytt tändelement och senaste programvaran av kmp (6.2).
På jobbet:
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Om man kan stå ut med tanken på att matningen och därmed förbränningsvärdena svajar litet (övermatad), så slipper man byte av slussvingar, gnällande matningsskruvar, brustna kedjor, problem med flamvakter (jo, den har en sådan, men inga problem med den) brunna motorer och felgjutna hus. Den har heller ingen kvarnsten om sin hals.
Ett bekymmer som förmodligen är borta är sprickbildningen i brännarröret. Det nya röret lär vara av gjutjärn.

Mer aska än undermatade brännare blir det ju.
pedermyrne nämner uraskning mellan ytter- och innerrör. På min något äldre modell knäpper man isär den med två excenterlås, vilket på senare brännare förenklats(?) till 4 insexskruvar.

Denna brännare kostade med skruv och montering 20.000 kronor i januari år 2001.
Mannen som installerade den höll på att driva mig till vansinne, genom att inte ha tid, och skjuta upp installationen vecka efter vecka, så att vi fick tanka ny olja, som sedan tog slut igen innan han blev färdig. I paketet skulle ingått en motdragslucka och en renovering av elpatronen, men det blev aldrig av och jag orkade inte bråka. Han gick sedermera i konkurs.
Någon rökgasanalys var det aldrig tal om.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Tack för bra svar!
Det känns som att byta från janfire till KMP inte kommer ge några direkta fördelar för min del.


/Eric
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

Behåll du din Janfire. Det borde väl inte vara några fel på den?

När jag köpte min PellX-brännare hade jag inte en tanke på bulk-förråd. Får jag för mig att skaffa bulk så måste jag fortfarande ha kvar mitt vecko-förråd. Skruven från bulk-förrådet ska tydligen fylla på vecko-behållaren. Har man däremot en brännare med inbyggd doserskruv så kan man köra direkt från bulk. Det hade inte jag en tanke på när jag köpte min brännare.

Här har däremot KMP ett litet ess i skjortärmen genom att sälja en gul burk (micro-förråd) som man sätter ovanför brännaren. Undrar om den passar till Gordic:s PellX också?
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Equinoxe skrev:Behåll du din Janfire. Det borde väl inte vara några fel på den?

När jag köpte min PellX-brännare hade jag inte en tanke på bulk-förråd. Får jag för mig att skaffa bulk så måste jag fortfarande ha kvar mitt vecko-förråd. Skruven från bulk-förrådet ska tydligen fylla på vecko-behållaren. Har man däremot en brännare med inbyggd doserskruv så kan man köra direkt från bulk. Det hade inte jag en tanke på när jag köpte min brännare.

Här har däremot KMP ett litet ess i skjortärmen genom att sälja en gul burk (micro-förråd) som man sätter ovanför brännaren. Undrar om den passar till Gordic:s PellX också?
:shock: Undra vart du fått detta info ifrån :? ..jag och många med mig kör med PX20-21 direkt från bulkmagasin utan veckoföråd och det med den medföljande vita skruven med gula motorn ..och det funkar kanon .. :wink: ..jag har aldrig hört talas om någon så dum lösning att behöva 2 skruvar bara för att det är en brännare utan skruv :shock: ..den som sagt det till dig bör du inte lyssna på i framtiden :wink: :D
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

Åh f*n... Kort efter att jag fick min brännare installerad ringde jag och hörde mig för till en som representerade Mafa på Hem- & Villamässan. Han tyckte att jag skulle behålla mitt Mini-förråd jag har idag och köpa en kapacitiv givare till det förrådet, sedan ett stort Mafa-förråd med flex-skruv eftersom pelletsen ska gå från ett rum bredvid pannrummet utmed taket. Anledningen till en sådan lösning var att den brännarsorten jag har är känslig för ojämn pelletsmatning, enligt honom. Jag lade i alla fall bulk-idéerna på hylla ett tag framöver efter att kollat Mafas priser...
Men funkar det utan två förråd så kanske man skulle börja fundera på bulk igen... :D
Vitsen för mig med bulk, förutom billigare pellets, är att jag inte vill ha något förråd i mitt lilla pannrum utan enbart en skruv som går utmed taket och sedan fritt fall ner i brännaren.
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Equinoxe skrev:Åh f*n... Kort efter att jag fick min brännare installerad ringde jag och hörde mig för till en som representerade Mafa på Hem- & Villamässan. Han tyckte att jag skulle behålla mitt Mini-förråd jag har idag och köpa en kapacitiv givare till det förrådet, sedan ett stort Mafa-förråd med flex-skruv eftersom pelletsen ska gå från ett rum bredvid pannrummet utmed taket. Anledningen till en sådan lösning var att den brännarsorten jag har är känslig för ojämn pelletsmatning, enligt honom. Jag lade i alla fall bulk-idéerna på hylla ett tag framöver efter att kollat Mafas priser...
Men funkar det utan två förråd så kanske man skulle börja fundera på bulk igen... :D
Vitsen för mig med bulk, förutom billigare pellets, är att jag inte vill ha något förråd i mitt lilla pannrum utan enbart en skruv som går utmed taket och sedan fritt fall ner i brännaren.
Många här har på det viset att förådet är i ett annat rum ..en av mina bekanta här hemma har 15 meter skruv till PX20 :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
MP XP 21
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 21:04
Ort: Hörby

Inlägg av MP XP 21 »

Har kört min kmp 21 ett år nu. Går som en klocka.
ctc 1200-01, shuntaut Bentone
Kmp-px21-05 proc 2v7.3-D20
elptr 15 kwv
Rör i skorsten 113 mm, 11,0 meter
för,mod, 200-liters fat
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Skulle man kunna köra den med en Skruv till Janfire Flex-a?
Och är den lätt att ansluta till pannan?

Har eventuellt möjlighet att testa en.

jag är inte riktigt nöjd med min janfire. Kanske främst för att den börjar bli till åren.
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Skulle man kunna köra den med en Skruv till Janfire Flex-a?
Och är den lätt att ansluta till pannan?
PX21 har en 220 volts utgång på brännaren som driver skruven.
Skruven startas periodiskt i intervaller. Så alla skruvar som funkar på detta sätt borde funka. Sedan är det bara att ställa in startdos och pelletsmatning så att rätt mängd pellets trillar ut.

En servostyrd skruv (kontinuerlig drift) skulle antagligen inte funka utan anpassning.

Det som du måste också kolla är kvoten mellan drifttid och stopptid, ska kolla upp min egen kvot åt dig.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Min PX21 (3m) har en cykel på cirka 16 sekunder; 4 sek skruva och 12 sek vila.

BTW (Kanske ska svara på tråden...):
Mekaniskt är min PX21 mycket robust, dock tycker jag att den är lite bökig att ställa in. Detta är inget specifik för PX21, utan det är bara biona och windhager som hanterat problemet.

Montaget är mycket enkelt på min panna, det följde med en stos i gjutjärn som monteras på luckan. I princip behövs ingen elektriker heller om man har ett ledigt vägguttag (använd en datorkabel istället).

Sedan funkar i princip bara fulleffekt-läget för mig, lågeffekt-läget har ingen inställning av effekt vilket gör det svår att kalibrera med bra verkningsgrad.

Det finns tyvärr ingen information om bränntider eller antaler cykler. En display med lite hjälp info hade varit bra hjälp att ställa in brännaren, man vill ju inte sitta i pannrummet i flera dagar bara för att veta hur den beter sig. (inte jag iaf.)

Sedan är ju brännaren övermatad och det har både för och nackdelar.
(Jag var tvungen att ha en frammåtbrinnande brännare).
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Skriv svar