Luftspjäll.....

Skriv svar
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Luftspjäll.....

Inlägg av micke_932 »

Är det någon som vet om det gör stor skillnad om man har ett spjäll som stänger luftflödet genom brännaren när den står still eller inte ? på oljebrännare är det ju rätt stor skillnad i alla fall om man kör med eller utan spjäll, vad jag vet så är det Eurofire som har spjäll, fick för mig att Viking Bio också har det men jag hittade inget om det på deras hemsida så där kanske jag har fel.

Det låter ju trevligt med spjäll, men hur väl funkar det ni som har ?, jag menar med en oljebrännare så är det ju bara att stänga spjället när brännaren stoppar, men på en pelletsbrännare är det ju lite mera lurigt om det ligger pellets och glöder i brännaren exempelvis.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Inlägg av Tolvan »

Nä, Viking Bio har inget spjäll, det är "fullt öppet". Kopplar jag bort slangen från fallröret och känner med fingrarna så drar det... och särskilt ikväll när det nästan är storm ute, då suger det rejält...
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

jag har inga problem på den fronten
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

sunkman skrev:jag har inga problem på den fronten
Jaså, det finns brännare med inloppsspjäll? Vet du hur det funkar, så får du gärna berätta!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det borde igentligen inte va några problem om bara fläkten blåser till räckligt länge då brännaren stannat..

På sommarn då jag kör on/off (eltändning) ökar jag så fläkten går 250 sek mot 60 sek med underhållsfyr.. Då är det nästan ingen glöd kvar i koppen så om de gick öka så den gick 6-7 min så skulle det inte va nån glöd kvar med risk för gengassmäll.. Sen ett spjäl som stängde mellan fläkten o koppen för genom slussen ska det vara tätt om det är som det ska..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André skrev: för genom slussen ska det vara tätt om det är som det ska..
Frågan är bara hur länge :?: :?:

Ingen som har bytt sina slussvingar i Bequem-brännaren??
Vore intressant att veta hur länge dessa håller? Slussen i Bequemen kanske är bättre konstruerad än den i Ecotecen eller så är materialet i slussvingarna av ett bättre material än Ecotecen.

Någon som vet vad det är för material i slussvingarna på Bequemen :?: :?:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Där finns ett problem med detta..

Om det blir strömavbrott så måste det kunna strömma luft så bränslet som ligger kvar kan förbrännas... Detta måste lösas med någon typ av backup om man vill stänga luftgenomströmingen.. (Detta problem finns ju inte vid olje eldning.)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
pedermyrne
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 16:07
Ort: Myresjö

Inlägg av pedermyrne »

Har att automatiskt till-luftspjäll i pannrummet och skillnaden på temperaturen i rummet mot tidigare är markant vilket borde indikera att man hindrar en massa luft att kyla ner pannan. (Spjället styrs av en gammal shuntmotor så det står öppet om strömmen skulle gå).
Pellx PX21 (KMP) 03'
Värmebaronen Vedolux 91'
HPD shuntaut. '93
HPD till-luftspjäll '04
Statoil 200 l fat 03'
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Tobben skrev:Där finns ett problem med detta..

Om det blir strömavbrott så måste det kunna strömma luft så bränslet som ligger kvar kan förbrännas... Detta måste lösas med någon typ av backup om man vill stänga luftgenomströmingen.. (Detta problem finns ju inte vid olje eldning.)
Om stängningen av luftgenomströmningen sker elektriskt, så kommer den ju inte att stänga vid strömavbrott. Det gör kanske inte så mycket att den sedan kommer att stå öppen, strömavbrott är ju (i allmänhet) kortvariga.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Så sant som ni skriver...

Vilolägen (strömlösa läget) då ska det va öppet.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Luftspjäll.....

Inlägg av MP »

micke_932 skrev:vad jag vet så är det Eurofire som har spjäll, fick för mig att Viking Bio också har det men jag hittade inget om det på deras hemsida så där kanske jag har fel.
Om jag är rätt underrättad så var det Viking9990 som hade luftspjäll, finns med i någon tråd men kan ej hitta den nu.
I de senare modellerna så har de tagit bort funktionen. Vid fråga varför så svarade fabrikanten att de inte kunde märka någon skillnad i verkningsgrad med spjäll eller utan.

Jag har tyckt att detta har varit mycket konstigt, och ställt frågan hur de har gjort mätningarna och varför de kommit fram till detta resultat, men fick inget svar.

Min personliga åsikt som jag inte har något belägg för är att vid den tidpunkten som spjället togs bort så införde man funktionen underhållseld i brännaren och då kanske det inte var så lätt att behålla spjällfunktionen.

Har i en av mina fastigheter där jag har en 50kw brännare gjort mätningar på drag och strålningsförluster (vid avsaknad av luftspjäll) och kommit fram till att de är i storleksordningen 8000kwH på ett år när man kör brännaren över hela året. Det är lite mindre än vad jag har förväntat mig. Mot gamla praxisuppgifter (vad jag fått fram) så borde de ligga mellan 12000-15000kwH.

Dessa 8000kwH skall ställas mot ett beräknat årsbehov av ca 70000kwH.
Skriv svar