Blårök & Tjära

Skriv svar
pedermyrne
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 16:07
Ort: Myresjö

Blårök & Tjära

Inlägg av pedermyrne »

Har problem med blårök och tjärbildning i panna och rökgaskanaler. Att justera ner bränslemängden resulterar endast i driftstopp. Någon som har en aning om vad detta kan bero på?
Pellx PX21 (KMP) 03'
Värmebaronen Vedolux 91'
HPD shuntaut. '93
HPD till-luftspjäll '04
Statoil 200 l fat 03'
Lelle
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 16 jun, 2005 21:44
Ort: Karlskoga

Re: Blårök & Tjära

Inlägg av Lelle »

Är brännaren rengjord? Även mellanrummet mellan yttre och inre brännarrör? Där kan aska samlas som täpper till lufthålen i botten av brännarröret. För lite luft, mycket sot. dvs dålig förbränning.
Kontrollera även själva lufthålen så de inte är igensatta.

Har du draglucka? För mycket drag ger kall förbränning som kan ge de problem du har, dvs oförbrända rökgaser.
Både för lite luft och alltför mycket luft kan ge problem.


Skulle vara intressant att höra vad du har för inställningar av brännaren.
Vilken spänning som fläkten får? Ger svar på ungefärligt effektläge. Använder du både hög och lågeffektslägena?
Hur mycket pellets som matas fram, enklast att räkna hur många varv eller rättare sagt del av varv per matning? Ger svar på om det är rimligt m a p effekten.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
pedermyrne
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 16:07
Ort: Myresjö

Inlägg av pedermyrne »

Jag brukar skruva isär brännaren några gånger per säsong och blåsa ur den.

Kan det bero på luftöverskott? Pannan eldades med ved innan så kanske det blir för mycket luft då. Har ingen lucka eller spjäll att laborera med, men kan kanske försöka strypa rökgaserna på nåt sätt via sotluckan.

Kör endast på högeffektläge. Fläkten får 220V (poten står på fullt), Skruven går knappt 3/4 varv (grundinställning enligt manualen). Men dessa inställningar är väl troligvis inte optimala (han som installerade brännaren har fortfarande inte justerat in den trots vissa påtryckningar).
Pellx PX21 (KMP) 03'
Värmebaronen Vedolux 91'
HPD shuntaut. '93
HPD till-luftspjäll '04
Statoil 200 l fat 03'
Sixten
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 23:12

Inlägg av Sixten »

Om du ställer frågan på www.energifirman.com så får du säkert ett klart besked,vad det beror på,och medicin.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

pedermyrne skrev:
Kan det bero på luftöverskott?
Inte troligt utan de är nog tvärtom luftunderskott du har.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Lelle
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 16 jun, 2005 21:44
Ort: Karlskoga

Inlägg av Lelle »

Kan du se lågan i pannan på något sätt? Genom att studera färgen på lågan så kan man se hur det är ställt med förbränningen.
Gula toppar på lågan, bra förbränning.
Vita toppar, mycket luft.
Röda toppar, lite luft.

Har du en vedpanna borde det finnas en lucka för draget att kika in igenom.

Rent spontant verkar det som du får för lite luft. Det var därför jag tänkte på rengöringen.
Varför du får driftstopp då du justerar ner pelletsmängden begriper jag inte. Men inställningen med potentiometrar är känslig och du kanske justerat ner den för mycket.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Du säger att du får driftstopp om du minskar pelletsmängd ..och då frågar jag vad händer om du minskar på pelletsmängd samt minskar luft ..eller bara minskar luft ..detta symtom får man även när fläkten är för högt ställd ..ja att det sotar ..visst så är det även med för lite luft eller för mycket pellets ..ja lagom är rätt :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
pedermyrne
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 16:07
Ort: Myresjö

Inlägg av pedermyrne »

Ökade på bränslemängden rejält till c:a 1 1/5 varv och då började det hända saker. Rökgastempen steg från c:a 170° till 230 (vedeldning c:a 250-300) och ljudet i pannan ökade markant. Det verkade nästan som om det var för lite bränsle/mycket luft innan. Återstår bara att se om rökgaserna blir renare.
Pellx PX21 (KMP) 03'
Värmebaronen Vedolux 91'
HPD shuntaut. '93
HPD till-luftspjäll '04
Statoil 200 l fat 03'
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

pedermyrne skrev:Ökade på bränslemängden rejält till c:a 1 1/5 varv och då började det hända saker. Rökgastempen steg från c:a 170° till 230 (vedeldning c:a 250-300) och ljudet i pannan ökade markant. Det verkade nästan som om det var för lite bränsle/mycket luft innan. Återstår bara att se om rökgaserna blir renare.
Du kanske skulle ha dragit ner på fläkten istället ..den kunde ev oxå ha höjt rökgastempen och renare förbränning
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
pedermyrne
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 16:07
Ort: Myresjö

Inlägg av pedermyrne »

notti skrev:
pedermyrne skrev:Ökade på bränslemängden rejält till c:a 1 1/5 varv och då började det hända saker. Rökgastempen steg från c:a 170° till 230 (vedeldning c:a 250-300) och ljudet i pannan ökade markant. Det verkade nästan som om det var för lite bränsle/mycket luft innan. Återstår bara att se om rökgaserna blir renare.
Du kanske skulle ha dragit ner på fläkten istället ..den kunde ev oxå ha höjt rökgastempen och renare förbränning
Drog ner lite på bränslematningen (till c:a 1 varv) och nu ser rökgaserna fina ut och ligger runt 200° med nysotad panna (tror inte jag vågar gå lägre än 180-190 i min gamla tegelskorsten) så en liten nerdragning på fläkt/bränsle kan kanske vara möjligt.
Pellx PX21 (KMP) 03'
Värmebaronen Vedolux 91'
HPD shuntaut. '93
HPD till-luftspjäll '04
Statoil 200 l fat 03'
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

pedermyrne skrev:
notti skrev:
pedermyrne skrev:Ökade på bränslemängden rejält till c:a 1 1/5 varv och då började det hända saker. Rökgastempen steg från c:a 170° till 230 (vedeldning c:a 250-300) och ljudet i pannan ökade markant. Det verkade nästan som om det var för lite bränsle/mycket luft innan. Återstår bara att se om rökgaserna blir renare.
Du kanske skulle ha dragit ner på fläkten istället ..den kunde ev oxå ha höjt rökgastempen och renare förbränning
Drog ner lite på bränslematningen (till c:a 1 varv) och nu ser rökgaserna fina ut och ligger runt 200° med nysotad panna (tror inte jag vågar gå lägre än 180-190 i min gamla tegelskorsten) så en liten nerdragning på fläkt/bränsle kan kanske vara möjligt.
Har du KMP skruv ? ..1 varv låter rätt mycket ..jag kör nu på drygt ett halvt varv ..i och för sig kan man inte jämföra rakt av
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
pedermyrne
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 16:07
Ort: Myresjö

Inlägg av pedermyrne »

notti skrev:
pedermyrne skrev:
notti skrev: Du kanske skulle ha dragit ner på fläkten istället ..den kunde ev oxå ha höjt rökgastempen och renare förbränning
Drog ner lite på bränslematningen (till c:a 1 varv) och nu ser rökgaserna fina ut och ligger runt 200° med nysotad panna (tror inte jag vågar gå lägre än 180-190 i min gamla tegelskorsten) så en liten nerdragning på fläkt/bränsle kan kanske vara möjligt.
Har du KMP skruv ? ..1 varv låter rätt mycket ..jag kör nu på drygt ett halvt varv ..i och för sig kan man inte jämföra rakt av
Jag antar det (vitt skruvrör med motorn i en gul plåthuv i samma stil som brännaren). Anläggningen är ju dimensinerad för vedeldning (märkeffekt 60kW) och har ett ganska kraftigt självdrag och hjälper förmodligen till att öka luftflödet och därmed effekten.
Pellx PX21 (KMP) 03'
Värmebaronen Vedolux 91'
HPD shuntaut. '93
HPD till-luftspjäll '04
Statoil 200 l fat 03'
Skriv svar