Ecotec A4 vad ska man ge?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Mattias
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 10:15

Pellex/Ecotec A4

Inlägg av Mattias »

Hej!
Ny i detta roliga forum!

Har nyligen flyttat in i mitt nybyggda hus som uppvärms med pellex och Kalix Panna TH 20. Valet föll på pellex eftersom det var stor prisskillnad, 8 000 kr, samt för att pellex var bland de första brännarna som fanns på marknaden och lärt sig av tidigare misstag. Har inga rörliga delar som t.ex. ecotec har.

Systemet har fungerat bra. Har haft ett driftstopp som troligen beror på att det den dagen var kraftig blåst ute i kombination med för stor startdos i uppstarten.

Företaget som installerade brännaren säljer och installerar normalt sett endast Ecotec. De hade ingen erfarenhet av pellex. Montören blev smått överraskad hur bra den fungerade och sade även att den har en tystare gång än ecotec. Ångrar definitivt inte mitt val. Visst finns det fördelar med ecotecen som t.ex lamdastyrningen och mindre underhåll men tycker inte att det är värt det.

Vad jag har förstått jobbar en brännaren med lamdastyrning lika bra oberonde av vilken kvalite pellets den får.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tunsta har du kollat på thermias bequem de ä ju istort sett samma fast billigare än a4:an
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Priset på lambdasonden till EcoTec A4 är 2187:-.

Jag återkommer om mer info om hur det hela fungerar, men lambdasonden mäter iallafall O2-halten i rökgaserna
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

MatsH-->

Jag är intresserad av om lamdasonden styrning är helt integrerad med A4 styrsystem, eller om lamdasondens styrning och lamdasonden är ett särskilt paket som ev kan monteras i andra brännare.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Lambdasonden till A4 kopplas in till PLC styrningen, så den kan inte enbart
kopplas till andra brännare.

Gott nytt år ! :lol:

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar