Temperatur på lågan
Temperatur på lågan
Hej alla biona ägare, har funderat lite över hur/var bionan mäter tempen på lågan om det nu är så det fungerar, har läst nåt om 740 grader i temp.
/Pete
/Pete
Värmebaronen Star 75 cm turbulatorer och Viking B16GL Mafa mini och Såbi säck
primär
740 grader är tempen inuti primärbrännkammaren, alltså vid rostret där förgasningen sker, sedan tillsätts luft i 2 steg innan lågan drar in i pannan.
Tempen på lågan är bra mycket högre än 740 grader
Tempen på lågan är bra mycket högre än 740 grader
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Placerad i förgasningskammaren innan sekundärluft tillsätts.MP skrev:Hur/var är tempgivaren placerad och vilken typ av givare är det?
Vad jag lyckats lista ut är det ett K-element.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Just precis. Det är själva brännarhusets temp. som mäts.
Om jag hade kunnat, så skulle jag visa med en bild. Vet inte riktigt hur man fixar in en bild här...
Jag tror inte att en mätning av själva lågan, skulle ge något. Lågan från EN pellet har ju samma temperatur, som om du fixar en hel majbrasa med pellets, och tänder på, och sedan mäter tempen på den lågan.
Om jag hade kunnat, så skulle jag visa med en bild. Vet inte riktigt hur man fixar in en bild här...
Jag tror inte att en mätning av själva lågan, skulle ge något. Lågan från EN pellet har ju samma temperatur, som om du fixar en hel majbrasa med pellets, och tänder på, och sedan mäter tempen på den lågan.
Biona sedan början av 2000, nya brännarhuset, Mbio:s rökgasfläkt, Nibe City, 2x500l, 5St. Lesol 5AR