Låga i koppen efter stopp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ing._med_pellets
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 28 jul, 2005 22:46
Ort: Vallentuna

Låga i koppen efter stopp

Inlägg av ing._med_pellets »

Hur lång tid är det normalt att man har en låga i brännkoppen efter det att fläkten stannat? Jag kollade min Bequem 15D idag och lågan dog först 10 min efter att bränncykeln var avslutad. Är detta normalt eller ska man få en glödbädd tidigare? :roll:
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
jth
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 17 nov, 2005 10:19
Ort: Borlänge

Inlägg av jth »

Jag vill instämma i föregående fråga, då jag ser liknande mönster. Undertiden använder jag min-inställningen så det brinner konstant. Annars blir det klumpar och sämre förbränning vad jag kan se. Man skulle behöva justera vissa inställningar för tider så fläkten går länge vid frånslag samt helst minskar effekten efter tiden. Samt att fläkten inte stannar vid kalluppstart utan bara minskar effekten en kortare tid än vad det är nu.
Johan i Borlänge
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det är ca 10 min innan det bara glöder...

Därimot känner jag inte till klumparna som beskrivs o att dom skulle uppstå pga detta.. :?

Men de går att ändra fläkten så den går längre men då är risken stor att man ställer den så att de hinner brinna ut för mycket så underhållsglöden slocknar.. Fläkten går 60 sek efter avslutad eldning med fabriksinställning men den går öka till 250 sek o då är det nästan ingen glöd kvar i koppen..
Jag kör så på sommarn med on/off läget på.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

André skrev:Fläkten går 60 sek efter avslutad eldning med fabriksinställning men den går öka till 250 sek
Vart ändrar man det?
Thermia Biomatic 20+
jth
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 17 nov, 2005 10:19
Ort: Borlänge

Inlägg av jth »

André skrev:den går öka till 250 sek o då är det nästan ingen glöd kvar i koppen..
Finns denna inställningen tillgänglig i den nya programvaran du använder? Den finns inte i den äldre som jag har vad jag kan se.
Johan i Borlänge
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Denna funktion finns både på nya o gammla prog.varan men bör nog inte ändras till mer än 60 sek då man kör med underhållsglöd så inte den blåser för länge o de brinner ut.. Då blir det driftsstopp/larm som följd för den fattar inte om man kör på underhållsglöd att eltändningen ska gå in om det har slocknat...

Men iaf så är det under menyn sekvens (65)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jth
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 17 nov, 2005 10:19
Ort: Borlänge

Inlägg av jth »

Tackar det ser bra ut.
Jag tror inte det är något problem att köra lite längre under normala omständigheter då hela koppen är full och lite till när den stänger av vid uppnådd temperatur. Blir det någon annan typ av stopp och det inte är så mycket pellets i koppen kan det bli stopp. Men då ska den antagligen stanna helt ändå.

Har man riktigt långa glödperioder så skulle det kunna bli problem med att hela pellets åker ut i pannan. Optosensorn borde märka att det inte brinner när den gått ur glödläget och köra eltändningen när det inte tänds automatiskt. Jag ska testa när det är varmare ute.

Jag har kört ett år nu, drifttid 3770 timmar och ca 18.7 ton pellets enligt brännaren.
Johan i Borlänge
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

jth skrev:Tackar det ser bra ut.
Jag tror inte det är något problem att köra lite längre under normala omständigheter då hela koppen är full och lite till när den stänger av vid uppnådd temperatur. Blir det någon annan typ av stopp och det inte är så mycket pellets i koppen kan det bli stopp. Men då ska den antagligen stanna helt ändå.

Har man riktigt långa glödperioder så skulle det kunna bli problem med att hela pellets åker ut i pannan. Optosensorn borde märka att det inte brinner när den gått ur glödläget och köra eltändningen när det inte tänds automatiskt. Jag ska testa när det är varmare ute.

Jag har kört ett år nu, drifttid 3770 timmar och ca 18.7 ton pellets enligt brännaren.
De är nog inga problem med längre gång tid på fläkten vid avslutad eldning förutom då brännaren är ny rengjord..

Hmmm vad menar du med att de skulle åka hela pelletsar ut i pannan vid långa glödperioder.. :?
Den tänder inte med el om underhållsglöden slocknat.. Du kan ju testa o gräva ur all glöd utan att starta om brännaren..

Med den förbrukningen o med den driftstiden så är din brännare på 23 kW.. Hur stort hus har du??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jth
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 17 nov, 2005 10:19
Ort: Borlänge

Inlägg av jth »

Slocknar brännaren vid övergång till glödhållning, så vet brännaren inte om det är glöd eller om den har slocknat. Då kommer den mata pellets så det rinner över koppen om man har väldigt långa perioder med underhållsglöd. Jag tycker att det vore bra om den gör ett försök till att tända om den märker att underhållsglöden har slocknat eller om optosensorn är paj eller täckt av aska. Tänder den inte då på normal tid så vet den att det är ett allvarligare fel än att underhållsglöden har slocknat. Då skulle den fungera som on-off läget automatiskt.

Jag tror dig att den stannar när den slocknar men jag vill se och testa men en annan gång när det är inte är -17 och brännaren går konstant.

Din beräkning på 23kW stämmer nog bra. Vi har en brännkopp med lite större hål i som ska vara 25kW varianten. Synd nog så är hålen i brännkoppen designade för en Biomatic och riktade så att lågan och flygaska flyger snett upp mot luckan och mot brännaren. Det innebär att jag får aska ut lite oftare än nödvändigt för att undvika att optosensorn begravs i aska. Det blir nog lite sämre effekt i pannan också. Jag planerar att göra nya hål i 15kW brännkoppen som vi fick först så att den vinklar lågan mer snett framåt från brännaren.

Det är ett äldre hus med flera lägenheter på ca 400 kvadratmeter.
Johan i Borlänge
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

jth skrev:
Din beräkning på 23kW stämmer nog bra. Vi har en brännkopp med lite större hål i som ska vara 25kW varianten. Synd nog så är hålen i brännkoppen designade för en Biomatic och riktade så att lågan och flygaska flyger snett upp mot luckan och mot brännaren. Det innebär att jag får aska ut lite oftare än nödvändigt för att undvika att optosensorn begravs i aska. Det blir nog lite sämre effekt i pannan också. Jag planerar att göra nya hål i 15kW brännkoppen som vi fick först så att den vinklar lågan mer snett framåt från brännaren.

Det är ett äldre hus med flera lägenheter på ca 400 kvadratmeter.
Ok med 400 m2 så förstår jag din förbrukning för ja tänkte att de inte kunde stämma med så hög förbrukning i en "nomal" villa... :wink:

Jag får oxå alla aska mot brännaren så nu har ja börjat med att ta en pinne o peta det längre in i pannan efter ca 650 kg pellets så då behöver man inte aska ur förän drygt 1 ton i min lilla panna.. :D

Hmmm Frajon nämde då han gjorde finjusteringen att dom funderade på att ta fram en krans som man skruvade på koppen som skulle göra koppen trångare upptill för att kunna styra askan inåt i pannan.. Typ läpp på koppen uppe på kanten mot brännarsidan han trodde även de skulle bli mindre flygaska av detta så ja måste nog ringa o höra om dom testat för detta hade ja helt glömt.. :oops:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar