Skruvproblem

strandan
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 17 aug, 2005 08:42
Ort: Boden

Inlägg av strandan »

Frisse Frisén
vad har du för dim på skruv och rör?
CtC 260 med Pelletsbrännare Thermia BeQuem 12D
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tittar man på skruvbilden så är det inte undra på att man inte får montera dessa "skruvspiraler" i brantare vinkel än 45-grader.

De har ju för "fasiken" ingen yta som skall "dra med sig" pelletsen....

Tittar jag på mina egna skruvar som båda har "kärnrör" med på svetsad spiral så är ju "spiralhöjden" på min lilla skruv mer än 2 cm. Vad det är på den stora vet jag inte, då den ligger i förrådets botten och "går inte" att inspektera. Det är inte ofta som förrådet är så tomt att man kan komma åt den delen..... men jag tror att dessa kan vara något större.

Nu ligger förvisso båda mina skruvar plant och går ej att böja men jag skulle nog vilja påstå att de skulle kunna mata pellets även med 90-graders lutning...

Med "kärnrör" och rejäla spiralvingar i ett inte allt för stort rör så skall det inte vara några problem. Men detta gäller då raka ej böjbara skruvar.

Vill man ha böjbara skruvar så måste nog tyvärr skruvspiralen se ut som på bilden. Men jag förstår inte att de använder samma spiral till raka skruvar...... det är väl kostnaden som styr igen, de vill inte lagerföra två olika typer.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Roli skrev:Tittar man på skruvbilden så är det inte undra på att man inte får montera dessa "skruvspiraler" i brantare vinkel än 45-grader.

De har ju för "fasiken" ingen yta som skall "dra med sig" pelletsen....

Tittar jag på mina egna skruvar som båda har "kärnrör" med på svetsad spiral så är ju "spiralhöjden" på min lilla skruv mer än 2 cm. Vad det är på den stora vet jag inte, då den ligger i förrådets botten och "går inte" att inspektera. Det är inte ofta som förrådet är så tomt att man kan komma åt den delen..... men jag tror att dessa kan vara något större.

Nu ligger förvisso båda mina skruvar plant och går ej att böja men jag skulle nog vilja påstå att de skulle kunna mata pellets även med 90-graders lutning...

Med "kärnrör" och rejäla spiralvingar i ett inte allt för stort rör så skall det inte vara några problem. Men detta gäller då raka ej böjbara skruvar.

Vill man ha böjbara skruvar så måste nog tyvärr skruvspiralen se ut som på bilden. Men jag förstår inte att de använder samma spiral till raka skruvar...... det är väl kostnaden som styr igen, de vill inte lagerföra två olika typer.....
Menar du att skruven är för liten för röret? Det tycker jag. Borde inte skruven "passa" bättre i röret för att den ska ha lättare att dra upp pelletsen?
Mvh
Micke
--------------------------------
Värmebaronen Comet + Viking bio.
Booforssjö-pellets med MAFA förråd
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Undrar om inte skruven är så liten för att minimera risken att pellets kommer i kläm vid intaget. Skulle så ske, föreställer jag mig att spiralen bara flyttar sig litet i sidled, utan att klämma sönder pelletsen.
Min skruv har en 15 W motor, har jag för mig, vilket tyder på att det går ganska lätt runt. (Det behövs ingen "kvarn"-effekt.)
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Är det ingen som har ett genomskinligt skruvrör, typ Plexiglas?
Skulle vara intressant att studera hur det matar inuti!
Frivilliga? (Kan nog skaffa ett rör, om det kniper.)
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Skulle det hjälpa att höja skruven till över 45grader?
Blir det ett jämnare flöde av pelletsar då?
Jag sänkte för att testa...men ännu ser jag inte att det hjälpte.
Mvh
Micke
--------------------------------
Värmebaronen Comet + Viking bio.
Booforssjö-pellets med MAFA förråd
Pete
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: sön 05 jun, 2005 23:40
Ort: Sthlm/Vallentuna

Inlägg av Pete »

Är det ingen som har ett genomskinligt skruvrör, typ Plexiglas?
Skulle vara intressant att studera hur det matar inuti!
Har faktiskt funderat på det men det är nog svindyrt att köpa plexirör och sen tror jag att spånet fastnar på insidan så man inte ser nåt iaf.... men det vore värt ett försök om man kom över lite billig plexi..

/Pete
Värmebaronen Star 75 cm turbulatorer och Viking B16GL Mafa mini och Såbi säck
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Allan skrev: En bild säger mer än 1000 ord, påstås det. Men här behövs nog några ord också!
Vad är det du har gjort?
Jag har kapat plaströret diagonalt. I originalutförande täcker den hela skruven. Detta gör ju då att det lätt blir ett tomrum utan pellets precis i rörets början eftersom diametern på röret är såpass liten.
Det har iaf funkat perfekt för mig :)
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

trevik skrev: Menar du att skruven är för liten för röret? Det tycker jag. Borde inte skruven "passa" bättre i röret för att den ska ha lättare att dra upp pelletsen?
Den kunde nog ha lite större ytterdiameter, men får inte sitta för "tajt" mot röret för då blir det nog pelletskvarn...

Men jag tycker också att arean, dvs bredden på materialet i skruvspiralen, är liten.

Skall se om jag kan ta någon bra bild på någon av mina skruvar, för att jämföra.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

strandan skrev:Frisse Frisén
vad har du för dim på skruv och rör?
Rörets ytterdiameter=75mm
Rörets godstjocklek cirka 2mm (har inte mätt)
Vet inte diametern på skruven men den "glappar" ganska rejält inne i röret...
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Frisse Frisén skrev:
Allan skrev: En bild säger mer än 1000 ord, påstås det. Men här behövs nog några ord också!
Vad är det du har gjort?
Jag har kapat plaströret diagonalt. I originalutförande täcker den hela skruven. Detta gör ju då att det lätt blir ett tomrum utan pellets precis i rörets början eftersom diametern på röret är såpass liten.
Det har iaf funkat perfekt för mig :)
Aha! Tyckte det såg ut som om någon hade gjort åverkan på röret till höger i öppningen.
Sådär såg mitt rör ut redan från början, det var därför jag inte förstod vad du hade gjort.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Allan skrev:
Frisse Frisén skrev:
Allan skrev: En bild säger mer än 1000 ord, påstås det. Men här behövs nog några ord också!
Vad är det du har gjort?
Jag har kapat plaströret diagonalt. I originalutförande täcker den hela skruven. Detta gör ju då att det lätt blir ett tomrum utan pellets precis i rörets början eftersom diametern på röret är såpass liten.
Det har iaf funkat perfekt för mig :)
Aha! Tyckte det såg ut som om någon hade gjort åverkan på röret till höger i öppningen.
Sådär såg mitt rör ut redan från början, det var därför jag inte förstod vad du hade gjort.
Så de har alltså i praktiken försämrat konstruktionen? Då måste det ju ha skett olyckor för att de ska göra det tycker man. Nån som undrade vad som händer om man stoppar in fingrarna där eller nåt :roll:
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Skriv svar