Skruvproblem

MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Jag uttryckte nog mig lite klantigt. På filmen "hör" man att skruven matar ojämt. "Den stora" menar jag när skruven matar mycket. Var 3-4 gång kommer knappt någon pellets alls. Nästföjljande matning blir då så stor att lågan nästan släcks.
Ja detta med ojämn matning är väl en skruvs inbyggda nackdel.
Det går att räkna på för dem som kan. Enligt mekanikens lagar så matar en skruv lite stötvis. Så absolut jämn matning kan du inte räkna med att få med en skruv.
Om du har tittat på när en sköredtröska matar över säden till en vagn så ser man att säden kommer stötvis.

Kan avhjälpas med exvis "Degermans doserare".
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Inlägg av Tolvan »

Om man nu inte kan få en (tillräckligt) jämn matning med en skruv så innebär detta att alla som kör med t.ex VIKING BIO har samma "problem" :!: :?:

Frågan är om det egentligen är så stort "problem" så länge lågan inte slocknar helt och brännaren får tända igen :!: :?: Synpunkter på detta, någon...?
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Har en Pellx med extern skruvmatning, som matar rätt ojämnt, mellan 8 och 42 gram, tror jag det var, när jag kollade en gång. Detta märks dock inte på brännaren, som bara tuffar på. Kan dock tänka mig att man kan få problem på lågfart, där den nog missar vissa matningar helt.
Någon talade om modulerande drift med Viking Bio. Hur går den till? Växlar den mellan olika effektlägen?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Inlägg av Tolvan »

Allan skrev:Någon talade om modulerande drift med Viking Bio. Hur går den till? Växlar den mellan olika effektlägen?
Den startar på lågeffekt (15 kW?) och efter 20 min går den över till högeffekt (20 kW).

Egentligen kan man kan ju diskutera meningen med lågeffekt då det är "o-vetenskapligt bevisat" att större skillnad mellan start och stopp, d.v.s längre eldningscykler, kramar ur mer effekt ur pelletsen med mindre förbrukning som följd... eller hur? För vem värmer sin panna från start till stopp på 20 minuter?
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Tolvan skrev:För vem värmer sin panna från start till stopp på 20 minuter?
Med oljebrännaren värmer jag upp pannan 8 grader på 10 min. Det blir väl ung samma med pellets med samma tempdiff. De som har ack tankar eller större tempdiff lär ha längre gångtider.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev:Med oljebrännaren värmer jag upp pannan 8 grader på 10 min. Det blir väl ung samma med pellets med samma tempdiff. De som har ack tankar eller större tempdiff lär ha längre gångtider.
Det som din oljebrännare klara på 10 min, vill jag påstå att en pelletsbrännare inte klarar på samma tid.....

De flesta villapelletsbrännare har lägre effekt än en villaoljebrännare.

Sedan har de (pelletsbrännarna) en bra mycket längre uppstartstid än vad en oljebrännare har, den leverer sin effekt direkt efter uppstart.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Inlägg av trevik »

GoForIt Pellets skrev:Då har jag kollat igenom din film Trevik. För oss "pelletsfantaster" kan den nog vara ganska rolig ändå.. :)

Min brännare uppför sig nästan exakt likadant. Så där kan du vara lugn.

Jag uppfattade att brännaren gick på hög effekt på filmen.
Använder du inte modulerande?
Har du samma problem då, eller bara vid hög effekt?
Jag har nästan bara problem vid hög effekt. (Kör normalt modulerande).

Det jag har testat med är att
- Justera ner matningen något, så att brännaren verkligen hinner bränna upp vad som finns på rostret innan en ny dos kommer.
- Justerat avståndet som silon står från pannan för att få pelletsen att så optimalt som möjligt trilla ner i fallröret utan att röra vid slangen.
- Borrat hål i botten på matarröret för spåndränering, då jag upplever att matningen går betydligt sämre med för mycket spån/finfraktioner runt skruven.
Den går på låg effekt när jag filmade, men håller kameran så nära att det låter som den går för fullt.
Jag gjorde rent skruven igår, men tycker att problemet kvarstår. Struntar nog i detta. Tydligen är det normalt med ojämn gång, eftersom det var så många som hade samma problem.
Jag misstänker att det går åt mer pellets om den går ojämt, men det är ju svårt att veta.

Micke
Mvh
Micke
--------------------------------
Värmebaronen Comet + Viking bio.
Booforssjö-pellets med MAFA förråd
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Så här har jag gjort:

Bild

Jag har inte haft ett enda driftstopp på grund av strul med pelletsmatningen :)
Tegelstenarna och spånskivan i bakgrunden står där därför att locket längst ner i förrådet lossnade (numera "säkrat" med silvertejp :lol:)
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

trevik skrev:Jag har filmat hur brännaren går, har ni bredband så kolla gärna. Kanske inte så rolig film.
Efter ca 2,30 ser man hur lågan försvinner när den får pellets. Tror att det beror på att den fick förlite matningarna innan den stora, då lågan nästan slocknar.

Är detta normalt?

Länk: https://secure.storegate.se/user/Share. ... 0ca0ff5634
Är det där synglaset som sitter på luckan original eller har du satt dit det själv? Det hade ju varit mysigt med ett större så att man kunde ha mysiga hemmakvällar framför brasan :lol:

Vad är den gängade stången på luckans ovansida till för?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Frisse Frisén skrev: Är det där synglaset som sitter på luckan original eller har du satt dit det själv? Det hade ju varit mysigt med ett större så att man kunde ha mysiga hemmakvällar framför brasan :lol:

Vad är den gängade stången på luckans ovansida till för?
Ja, det är standard på värmebaronens olja/pellets pannor med synglas.

Stången sitter i ett "block" ovanför så att det går att svänga ut luckan med olje/pelletsbrännare kvar i luckan vid sotning/inspektion.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Frisse Frisén skrev:Så här har jag gjort:

Bild

Jag har inte haft ett enda driftstopp på grund av strul med pelletsmatningen :)
Tegelstenarna och spånskivan i bakgrunden står där därför att locket längst ner i förrådet lossnade (numera "säkrat" med silvertejp :lol:)
En bild säger mer än 1000 ord, påstås det. Men här behövs nog några ord också!
Vad är det du har gjort?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

Det är ju inte så konstigt om du har mycket spån i skruven när det står en spånskivan bakom...
:D
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Inlägg av trevik »

ztz skrev:
Frisse Frisén skrev: Är det där synglaset som sitter på luckan original eller har du satt dit det själv? Det hade ju varit mysigt med ett större så att man kunde ha mysiga hemmakvällar framför brasan :lol:

Vad är den gängade stången på luckans ovansida till för?
Ja, det är standard på värmebaronens olja/pellets pannor med synglas.

Stången sitter i ett "block" ovanför så att det går att svänga ut luckan med olje/pelletsbrännare kvar i luckan vid sotning/inspektion.
Ja, det hade varit trevligt med ett lite större glas. Men då skulle ju pannan stå i vardagsrummet....ska kolla med sambon vad hon tycker....
Mvh
Micke
--------------------------------
Värmebaronen Comet + Viking bio.
Booforssjö-pellets med MAFA förråd
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Vänta nu...
Det där låter så egendomligt bekant...
En pelletspanna i vardagsrummet, där man kan se elden!
Om jag nu bara kunde komma på vad det var...

Jo, nu vet jag vad det heter:

En pelletskamin :!:
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Så det finns redan!??!? :D :D
Mvh
Micke
--------------------------------
Värmebaronen Comet + Viking bio.
Booforssjö-pellets med MAFA förråd
Skriv svar