Energioptimering

portuffe
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 06 sep, 2016 05:50

Re: Energioptimering effekt avgifter

Inlägg av portuffe »

Hej
kommer snart få ny nätavgift, där jag ska betala för dom 5 högsta topparna i månaden med 62kr per kw skatt och elkostnad tillkommer.
jag har en elektrisk VVB som förvärms med värme från acumulatortank den är numera helt avstängd dagtid. . jag gör varje natt en upphöjning av temperaturen till 65 grader.
några kw går det åt under 1 timma med 3000w elpatron. värmepumpsfantaster kommer få detta problem med .
min fråga till er om jag väljer att använda en1000w elpatron under 3 timmar istället är det då en topp?
har ställt frågan till min nätleverantör ej fått svar än
Ecotec Bioline 20 -05 , styrbox 3006 lambdastyrd, notis larm

Shuntreglering med Nest termostat
separat VVB förvärms med plattvärmeväxlare.
Östergötland
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Energioptimering

Inlägg av Echo Foxtrot »

Det är just effekttopparna de vill åt. Så om du väljer en mindre elpatron men kör den längre blir det lägre effekt men samma energiåtgång.
Detta är kontraintuitivt då de säger sig vilja jämna ut lasterna över dygnet. Men det allra bästa är ju såklart att plocka pengar i alla ändar oavsett vad.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
portuffe
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 06 sep, 2016 05:50

Re: Energioptimering

Inlägg av portuffe »

ja
man kommer inte heller att kunna köra en liten värmepump luft/vatten när det är billig el varmt ute.
då måste du köra konstant i en hel månad.
man kan starta VVB 23:00 och låta fortsätta nästa dag blir mindre topp, måste bli härligt att ladda elbilen för dom som har en
Ecotec Bioline 20 -05 , styrbox 3006 lambdastyrd, notis larm

Shuntreglering med Nest termostat
separat VVB förvärms med plattvärmeväxlare.
Östergötland
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Energioptimering effekt avgifter

Inlägg av Roli »

portuffe skrev: sön 25 feb, 2024 18:04 Hej
kommer snart få ny nätavgift, där jag ska betala för dom 5 högsta topparna i månaden med 62kr per kw skatt och elkostnad tillkommer.
Det är inte medelvärdet av de fem största topparna som du skall betala för? Om det är så som du skrivit så kommer det att bli dyrt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
portuffe
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 06 sep, 2016 05:50

Re: Energioptimering

Inlägg av portuffe »

Som jag förstod det hela ! Du tar topparna på dom 5 högsta
Värdet över medel multipliceras sen delas det med 5
Det värdet gånger 62kr samt el. Eller hur menar dom ?
Ecotec Bioline 20 -05 , styrbox 3006 lambdastyrd, notis larm

Shuntreglering med Nest termostat
separat VVB förvärms med plattvärmeväxlare.
Östergötland
portuffe
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 06 sep, 2016 05:50

Re: Energioptimering

Inlägg av portuffe »

Jag menade att man adderar topparna , det vart lite fel
Ecotec Bioline 20 -05 , styrbox 3006 lambdastyrd, notis larm

Shuntreglering med Nest termostat
separat VVB förvärms med plattvärmeväxlare.
Östergötland
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Energioptimering

Inlägg av Snapphane »

I flera inlägg har jag försökt uppmärksamma om effektavgift - sök här på forumet.
Följt frågan sedan 2018.
Skandal att Bolund, Farmanbar och nu Ebba B inte sett till att befolkningen informeras. Istället smyginförs avgiften.
Avgiften styrs av ett ramdirektiv som ger varje enskilt nätbolag möjlighet att sinsemellan variera och skräddarsy taxans utformning - i vissa fall kan den ge påtaglig kostnadsökning.
Tillika har man ändrat mättid för elhandel från timme till 15 minuter. De nya elmätarna skall vara installerade senast 1/1-25 och effektavgift gälla senast från 1/1-27.
Effektavgiften kan, men behöver nödvändigtvis inte medföra en kostnadsökning.
Att uppmana till elbilsköp utan att informera om kommande effekttaxa måste anses som kvalificerat vilseledande - dvs lurendrejeri. Det gjorde Mobility Sweden när man i en stor studie valde att utelämna effektavgiften.
Värmepumpar är inte konstruerade mht att kunna minimera effektavgift - t. ex. att tillåta vv-beredning 6 kWh ske med 1 kW i 6 tim istf 6 kWh i en timme vilket kan ändra effektavgiften sexfaldigt!
Hypotetiskt kan staten införa direktiv om uttag av
Har haft samtal med EI, EM, SKVP, NIBE, CTC, politiker, energirådgivare, Energiföretagen, E.O.N. VD för nätbolag m. fl, m. fl., men ingen tar tag i informationen till medborgarna.
Rådet till kunden blir förslagsvis:
- att följa frågan på t. ex. EI https://ei.se/konsument/el/effekttariffer-effektavgift
- att kräva att det lokala nätbolaget redogör för tidsplan och utformning av taxan och att snarast informera om densamma
- att, vid inköp av VP, i minsta detalj klarlägga hur elpatronerna kan styras
- att vara mycket frikostiga att behålla biobränsleanläggningen även om VP planeras - dvs planera för hybridanläggning
- att i valet mellan pellets och VP göra en noggrann kalkyl innefattande betydligt fler parametrar än de som entreprenörer vanligen tar med. Arcticförsäkring kan kosta 25-30”:- på 16 år. Avskrivning, teknisk risk mm skall räknas in. Det går fn inte att kategoriskt hävda att LVVP/BV på 15 års sikt ger bättre lönsamhet, beredskap och högre tillförlitlighet än pellets
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
portuffe
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 06 sep, 2016 05:50

Re: Energioptimering

Inlägg av portuffe »

Tack Snapphane det var den här informationen jag ville ha.
Ingen tar upp det här kommer ställa om mycket
/Portuffe
Ecotec Bioline 20 -05 , styrbox 3006 lambdastyrd, notis larm

Shuntreglering med Nest termostat
separat VVB förvärms med plattvärmeväxlare.
Östergötland
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Energioptimering

Inlägg av Snapphane »

Ok, bra.
Sök i mina trådar. Se ex Bjärke Energi, Kristinehamn, Malung, Göteborg. Det finns snälla varianter. Obs se hela nätavgiften och inte bara effektavgift. En del bolag satsar mer på den rörliga delen.
Det kommer avgift på egenproducerad el. https://www.elinstallatoren.se/2024/02/ ... hetsbrevet
Sämre skatteavdrag. Glöm inte att staten tjänar grövsta storkovan på elpriserna.
Staten har aldrig (eller…) gjort något som den inte ffa tjänar på själv.
Nu skall alla hushåll ha solceller, batteri, smarta dyra styrningar, VP (!!), elbil osv. Allt är en enda stor karusell med inkomster från moms, arbetsgivaravgift, skatter, avgifter osv.
Ladda elbil riskerar bli dyrt trots effektvakter mm. Det totala elbehovet finns kvar och effektvakten bara förskjuter uttaget och kåken blir kyligare än med biobränsle.
Effektavgifter skall vara olika vinter och sommar, så det talar mer för VP-drift än pellets minst halva året. Men många faktorer spelar in, så eftertanke gäller inkl skepsis till att VP är det bästa året runt.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
portuffe
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 06 sep, 2016 05:50

Re: Energioptimering

Inlägg av portuffe »

Hej!
funderar på ny VVB lösning
Jag har tidigare en separat VVB den förvärms med värmeväxlare från tank, nattetid har den justerat temperatur till +60grader.
fungerar bra 1-3kw .
Ny ide: Monterar en cirkulationspump för VV som cirkulerar VVB vatten genom värmeväxlare tills +60 grader uppnås ,en magnetventil på
inkommande vatten för säkerhets skull.Vid tappning VV släpper magnetventil och stänger av pump och en magnetventil mellan kallt - varmt.

Sommartid körs den som vanligt på sin elpatron
Ecotec Bioline 20 -05 , styrbox 3006 lambdastyrd, notis larm

Shuntreglering med Nest termostat
separat VVB förvärms med plattvärmeväxlare.
Östergötland
portuffe
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 06 sep, 2016 05:50

Re: Energioptimering

Inlägg av portuffe »

Inga kommentarer ?
Magnetventiler förreglas så dom inte öppnar/stänger vid flöde
Ecotec Bioline 20 -05 , styrbox 3006 lambdastyrd, notis larm

Shuntreglering med Nest termostat
separat VVB förvärms med plattvärmeväxlare.
Östergötland
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Energioptimering

Inlägg av Snapphane »

Hej. Tyvärr tycker jag mig kunna notera att aktiviteten på detta bra forum, har minskat påtagligt senaste åren.
Det finns flera forumaktörer som har - såvitt jag förstår, gjort kvalificerade bedömningar och gett bra råd, så ve dem lite tid att svara.
Mitt enkla lekmannauttalande om Din vv-modell är att jag tror mig förstå Din övervägda anläggnings koppling.
Magnetventiler kan krångla både pga kalk och elektromekaniska orsaker. Är krångelpotentialen och investeringskostnaden (CP+ventiler)
rättfärdigade genom ökad komfort och minskad kostnad att värma vv? Är förbrukningen så stor att det lönar sig? Har Du avkalkning av vatten till vv-delen? Är det en plattvärmeväxlare Du har, så brukar installatören vara obs på vattnets hårdhetsgrad och om den är hög väljs antingen plattvärmeväxlare bort eller sätts avkalkning.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Energioptimering

Inlägg av Stegatorparn »

portuffe

Jag har inte din koppling helt klar för mig.
Om du sedan tidigare har en separat värmeväxlare mellan tank och varmvattenberedare, finns det väl redan en pump både på primär som sekundärsidan?
Vad skulle magnetventiler tillföra, förutom att krångla till och skapa en felkälla till?
Det räcker väl att styra pumparna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
portuffe
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 06 sep, 2016 05:50

Re: Energioptimering

Inlägg av portuffe »

Hej kul med svar
Automationsbiten är inte några problem men är ju ingen röris.

Jag gör ju det här för jag tycker det är kul,Jag har kommunalt vatten med lite tryck
Tanken är att sätta EN magnetventil vid cirkulationspumpen
Cirkulationspumpen ska cirkulera från VVB varma utgång runt värmeväxlare till VVB kalla ingång.tills önskad temperatur uppnås Magnetventil är för risken med självcirkulation och fel flöde vid tappning VV.
En flödesgivare finns sen tidigare på inkommande kallvatten till VVb
Det jag funderar på om trycket på inkommande kallvatten kommer påverka vid intern cirkulering av vatten? det borde ju inte det då det är samma tryck i VVB
/..
Ecotec Bioline 20 -05 , styrbox 3006 lambdastyrd, notis larm

Shuntreglering med Nest termostat
separat VVB förvärms med plattvärmeväxlare.
Östergötland
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Energioptimering

Inlägg av Stegatorparn »

När man ska ladda en tank, oavsett om det är en ackumulatortank eller varmvattenberedare, tar man kallt vatten från botten, värmer och pumpar in det i toppen för att inte störa skiktningen i tanken. Då behöver man inte oroa sig för någon självcirkulation i laddslingan. Varmt vatten drar sig mot toppen och kallt mot botten. Laddpumpens hastighet på vv-sidan ska anpassas till värmeväxlarens kapacitet.

Edit: Tog mig friheten att justera lite i din text och bytte ut "toppen" mot "botten" där det är grön text. / Moderator
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar