Oförbränd pellets!!!???

Skriv svar
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Oförbränd pellets!!!???

Inlägg av Micklos »

Nu behövs lite uppslag på vad som kan vara orsak till min oförbrända pellets som tar upp askutrymme i onödan.

Ska försöka förklara anläggningen.
Monster Panna-Exonom duo bx(96a) Brännare-Pelda21(97-98a) köpte den beg.
Motdraglucka.

Pannan e en kombipanna el,ved.olja har satt brännaren i oljedelen o får på så sätt långa rökgas-kanaler.

Brännaren var skitenkel att installera, bara o docka in i brännar hålet, lågan brinner frammåt, har tippat brännaren lite bakåt så att inte pellarna blåser ut.
Den har 4 olika program man kan köra den på o jag kör den så att den ska hålla pannan på 60 grader, då den närmar sej så stegar den ner.
Dvs 55 grader=steg5, 56grader=steg4, 57grader=steg3 osv osv

Motdragslucka installerad på skorstenen.(där sotluckan sitter)
Skorstenen räcker till gott o väl.
acctank 500L

Jag kan ställa o labba med hastighet på både skruv o fläkt, det kan man kanske med dom flesta brännare men nåväl.

Jag har en gul låga men det flyger gnistor från den, ska det göra det?
Rökgaserna ligger på mellan 80-100 grader.

Nu har jag kört en vecka sen senaste ur-askningen o gick ner för o aska ur den ikväll igen, på 5 säckar så har jag ca en halv säck oförbända "pellar" :evil: :evil: askan i övrigt är ljusgrå.

Jag har inte haft hit ngn "installatör" då jag köpte brännarn så den är inte intrimmad till just min panna.

Sen har jag en fråga till, om jag får.
Jag har läst igenom forumet i timmar och inte hittat ngt vettigt om rökgasinstrument, visst måste det väl finns ngt till ett vettigt pris någonstans. :( :(
Jag kan ta bilder på hela klabbet, isf vad är intressant o se?

Skulle bli jättetacksam för svar då jag är frustrerad på att behöva slänga bort pelletsen ist för o elda upp den. :( :(

MVH Micklos
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Re: Oförbränd pellets!!!???

Inlägg av pitch »

Micklos skrev:Sen har jag en fråga till, om jag får.
Jag har läst igenom forumet i timmar och inte hittat ngt vettigt om rökgasinstrument, visst måste det väl finns ngt till ett vettigt pris någonstans. :( :(
Jag kan ta bilder på hela klabbet, isf vad är intressant o se?

Skulle bli jättetacksam för svar då jag är frustrerad på att behöva slänga bort pelletsen ist för o elda upp den. :( :(

MVH Micklos
Du får ställa hur många frågor du vill på detta forum...det har du nog fattat...frågan är om någon annan känner till ditt problem, vilket det förmodligen gör :)
Vad beträffar rökgasinstrument så såg jag en tråd för inte så länge sen...priset hade sjunkit till ca 4,5 kkr iaf eller var det 4...kommer inte ihåg...
Bilder tycker vi om...Ta så många det går och lägg dem under länken
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=68
Alla pannrumsbilder är intressanta...
Då blir du automatiskt en "populär forumsdeltagare"
Fler bilder till forumet!!!

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

På min brännare sitter det (eller rättare sagt ska det sitta, den levereras inte om man inte ber om den) en stopplåt längst fram i brännarröret. Denna ska hindra pelletsen från att flyga in i pannan.

Min stopplåt är på väg eftersom jag inte vill att det ska flyga in några pellets överhuvudtaget i pannan (som det är nu, så flyger det in kanske 25 st per dag. Inte mycket att bråka om, men man vill ju att det ska vara så bra det bara kan bli :) ).
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Vet inget om din brännare, men det låter som om pelletsen kom med väldig fart. Kan det vara så att fallhöjden är stor, dvs att du har väldigt lång slang från matarskruven, dvs onödigt lång skruv?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

drag

Inlägg av snillet »

Allan skrev:Vet inget om din brännare, men det låter som om pelletsen kom med väldig fart. Kan det vara så att fallhöjden är stor, dvs att du har väldigt lång slang från matarskruven, dvs onödigt lång skruv?
Kolla tidigare inlägg, så ser du att åtminstone Frisse Frissén har saftigt drag, kan påverka. Men jag har hört om fler som tycker det blir bättre när den plåten är på plats.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Jag tog bort min stopplåt, utan problem. Visst trillar det in en del pellets, speciellt vid uppstart, men de brinner upp pga mitt minimala askutrymme!
Om startdosen är väl stor, trillar det förstås in mer pellets. Något att kolla?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Anledningen i mitt fall till att den inte följer med är, enligt min installatör, att man inte ska behöva sota lika ofta. Men i nästa andetag sa han att askan ändå blåser över plåten så att det blir som en liten skidbacke. Det borde ju då betyda att den bara hjälper fram tills det att askan har fyllt upp till plåtens överkant vilket ju måste gå ganska fort? :?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Jag föreslog förresten att man skulle ta och borra några lagom stora hål i den så att den släpper igenom askan men inte pelletsen, men det ska man tydligen inte göra eftersom plåten"brinner upp" mycket fortare då, sa han
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Bilder!

Inlägg av Micklos »

Jag ska försöka ta bilder på hur det ser ut, under dagen o lägger upp dom under kvällen så får vi se.
Sen var det ngn av proferena som hadde skrivit något om efterförbränning och även postat en bild i forumet men det var kanske inte den mest ut tömmande, man såg inte om den va konisk lr något sådant. men det bästa av allt den va hemmagjord. :D :D
Sen en bild på den där plåten skulle inte vara helt fel.
Fler uppslag?!


MVH Micklos.
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Nuså bilder fixade o postade

Inlägg av Micklos »

Mäkta stolt över mig själv nu ska ni veta, fixade in bilderna på en länk så fler får se dom haha.
http://www.freewebs.com/micklos/pannrummet.htm
Är det ngn som vill se fler bilder så hojta, jag tar taksamt emot ide´er.
PS:rören till höger om pannan går till uteluftsvärmepumpen.DS

Go jul
ö
Micklos
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Hej,

Hmm, fyra-fem säckar a 16kg ska inte ge mera än 2-3hg aska :!:

Jag hade samma problem som dig och det fanns flera orsaker till problemet.
1). För stor startdos
2). För mycket luft
3). Fallröret satt i 90grader vinkel (inte bakåt)
4). De som ramlade ner brann inte upp.

Lite tips ... så gjorde jag...
1). Kolla om de ramlar ut vi start => minska startdos
2). Minska luft (om det går)
3). Jag flyttade "pellets stoppet" i fallröret 90 grader och satte dit en extra mitt emot.
4). Då jag har en vedpanna med "omvänd förbränning" (rökgaserna går ut neråt i pannan) så kunde jag lägga ett metallnät över rostren och då stannade pelletsen kvar i förbränningskammaren tills de var uppbrända.

Har funderat på att sätta metallnätet framför eldröret oxo men undrar om nätet håller för värmen :?: samt att jag antagligen måste rengöra eldröret oftare :cry: Annars behöver jag bara aska ur en gång i månaden :D
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Fallrör?!

Inlägg av Micklos »

Jag har inget fallrör endast en stor tratt som går ner till skruven direkt.
Konstruktionen är väldigt enkel på det viset.
Jag har oxå varit inne på luftmängden och funderat lite på den samt dragit ner den en aning för o se om det har ngn effekt. Men som sagt det tar ju tid för att se vilka effekterna blir utan instrument.
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Re: Nuså bilder fixade o postade

Inlägg av pitch »

Micklos skrev:Mäkta stolt över mig själv nu ska ni veta, fixade in bilderna på en länk så fler får se dom haha.
http://www.freewebs.com/micklos/pannrummet.htm
Är det ngn som vill se fler bilder så hojta, jag tar taksamt emot ide´er.
PS:rören till höger om pannan går till uteluftsvärmepumpen.DS

Go jul
ö
Micklos
Guldstjärna!
;-)

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Den tackar vi för

Inlägg av Micklos »

Den tackar vi för .....O klistrar upp den upp på pelletsbrännarn.
Skriv svar