Dragregulator och shunt frågor

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tolvan skrev:Jag har en motdragslucka Tigex25. Syftet i mitt fall är att sänka draget eftersom när jag eldar med ved kan ha 300 till 400 grader rökgastemp (rek. temp = 250 till 300). När jag satte in motdragluckan sjönk tempen till någonstans runt 275 grader, precis som det skulle vara... Mitt problem är att jag har lite dåligt drag i början innna luften i skortstenen är uppvärmd, då drar draget igång! En liten miss att draget som mättes innan jag satte in pannan gjordes då skorstenen var kall = jag fick rådet att införskaffa en rökgasfläkt. Med den kan jag komma upp i rökgastemp på 450 grader... urk!

Nu är ju detta en pelletstråd, så jag får väl säga att jag inte har testat motdragsluckan så mycket när jag eldar pellets... men det håller jag på med nu.
Nu monterar man inte en motdragslucka/dragbegränsare för att sänka rökgastemperaturen. Utan dess uppgift är att ge pannan/brännaren ett konstant drag under eldningen dvs ingen onödig luft genom panna/brännare under eldning.

Att du har fått en sänkning av rökgastempen beror nog på att du har din rökgastermometer efter dragbegränsaren (den späder ut rökgaserna med "svalare" pannrumsluft). Men du har fortfarande samma rökgastemp som lämnar pannan. Har man sin termometer efter dragbegränsaren så måste man stänga den för att få rätt värden på rökgastempen. Och den tempen vill man ju ha så låg som möjligt, värmen skall ju värma pannvattnet och inte skorstenen eller kråkorna. Dock ej så låg att man får problem med kondens i skorstenen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Patrik skrev:
Frisse Frisén skrev:Jag har också en CTC Total och på den sitter det ett vred som de kallar dragregulator till vänster bredvid "vedluckan". Det enda som händer är att man öppnar en liten springa på cirka 25x10 mm. Det verkar ju helt meningslöst att ha en så liten area till att reglera draget med. Visserligen har den gått på olja innan vilket ju inte ska behöva lika mycket luft som pellets, men ändå... :?
Du har inte rört ihop detta med veddelens vipplucka eller :?: :roll:
En motdragslucka/draglucka sitter alltid på rökröret eller skorstenen.
Det sitter en aluminiumplåt ovanpå pannan (som jag antar sitter där vid leverans. Jag köpte pannan begagnad, så jag är inte 100% säker... Den ser i alla fall ut som att den kan ha suttit där sen 1985) och på den finns det numrerade pilar som pekar på pannans olika delar. Den som pekar på det det vredet jag menar kallar de för dragregulator. Men CTC kan ju ha skrivit fel... :roll:
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Att du har fått en sänkning av rökgastempen beror nog på att du har din rökgastermometer efter dragbegränsaren (den späder ut rökgaserna med "svalare" pannrumsluft). Men du har fortfarande samma rökgastemp som lämnar pannan. Har man sin termometer efter dragbegränsaren så måste man stänga den för att få rätt värden på rökgastempen. Och den tempen vill man ju ha så låg som möjligt, värmen skall ju värma pannvattnet och inte skorstenen eller kråkorna. Dock ej så låg att man får problem med kondens i skorstenen.
Nja håller inte med riktigt..

Helt rätt med att den är till för att ge ett jämt o rätt/lagom mycket drag men om draget är t.ex 10 pa med motdragsluckan o kanske 35 pa utan så ökar rökgas hastigheten genom pannan som då inte hinner ta upp värmen med högre rökgastemp..

Så är det då hos mej iaf.. Med kall pipa har jag ca 5-6 pa men då den är varm 24 pa o kör jag med låst lucka så ökar tempen 60-70 grader mot då den är öppen o inställd på 10 pa.. Naturligtvis är det före motdragsluckan...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

="Frisse Frisén
Det sitter en aluminiumplåt ovanpå pannan (som jag antar sitter där vid leverans. Jag köpte pannan begagnad, så jag är inte 100% säker... Den ser i alla fall ut som att den kan ha suttit där sen 1985) och på den finns det numrerade pilar som pekar på pannans olika delar. Den som pekar på det det vredet jag menar kallar de för dragregulator. Men CTC kan ju ha skrivit fel... :roll:
Ja det är en dragregulator om den ser ut så här
Bild
Och den skall vara helt stängd vid pelletseldning iom att du kyler pannan.

Det som skall vara öpen beroende på dragförhållanden i murstock är en sk draglucka vilken ser typ ut såhär. den omhändertar "överdraget" så brännaren brinner lugnt oavsett vilken blåst det är uta typ.
Bild

Så häkta du av kedjan helt från dragregulatorn och säkra den med t.ex pannkitt & en skruv. får du tjuvdrag här så kan du inte styra din pelletsförbränning riktigt.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Patrik skrev:="Frisse Frisén
Det sitter en aluminiumplåt ovanpå pannan (som jag antar sitter där vid leverans. Jag köpte pannan begagnad, så jag är inte 100% säker... Den ser i alla fall ut som att den kan ha suttit där sen 1985) och på den finns det numrerade pilar som pekar på pannans olika delar. Den som pekar på det det vredet jag menar kallar de för dragregulator. Men CTC kan ju ha skrivit fel... :roll:
Ja det är en dragregulator om den ser ut så här
Bild
Och den skall vara helt stängd vid pelletseldning iom att du kyler pannan.

Det som skall vara öpen beroende på dragförhållanden i murstock är en sk draglucka vilken ser typ ut såhär. den omhändertar "överdraget" så brännaren brinner lugnt oavsett vilken blåst det är uta typ.
Bild

Så häkta du av kedjan helt från dragregulatorn och säkra den med t.ex pannkitt & en skruv. får du tjuvdrag här så kan du inte styra din pelletsförbränning riktigt.
Det är precis så den ser ut (dragregulatorn alltså).

Jag var och hämtade min beställda draglucka för en stund sen. Ska bli spännande :)
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

Jag har för avsikt att sätta in en draglucka i rökröret på min panna, men vad jag inte förstår är hur man ska kunna mäta rökgaserna efteråt. Man sätter ju luckan där termometern sitter idag, dvs i framkant på det rektangulära röret som sitter mellan pannan och skorstenen.
Eller är luckan inte större än att man får plats med båda ?`
// Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
patsi
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 15:27
Ort: Värmland

Inlägg av patsi »

Jag borrade ett hål under dragregulatorn
TB-Mini, Nibe Pellux, Tigex 25, Altbergs askfälla,ThermOmatic ERA 10, Tk 1A
marask
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 15 dec, 2005 16:34
Ort: Stenungsund

Inlägg av marask »

Tackar för intresset och den hjälp jag kan få ut av detta.

Jag använder inte draregulatorn som sitter på pannan, utan jag fick en
monterad på rökröret som går mellan panna och skorsten.
Dragregulatorn heter Z 150 och är tysk, det sitter en liten vikt i överkant
som skall ställas in beronde på vilket tryck man vill ha.

Och då till shunten, om jag sätter den i läget automatik så sjunker
temperaturen i framledningsvattnet, och huset blir kallt.

Men om jag ställer den manuellt så funkar den kanon, men det är inte så kul.

Vad kan gå fel i en sådan, kan man köpa ny eller beg. Kan det vara fel på min givare.
CTC Total -85, BlueFlame brännare, veckoförråd
andreas123
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 09:59
Ort: Stockholm, Stuvsta

Inlägg av andreas123 »

marask skrev:Tackar för intresset och den hjälp jag kan få ut av detta.
Jag använder inte draregulatorn som sitter på pannan
Den kan inte användas, dess uppgift är att stänga dragluckan i botten på pannan vid vedeldning när tempen på pannan är nådd. Den är inte samma sak som en motdragslucka som ser till att draget i skorstenen är konstant.
marask skrev: Och då till shunten, om jag sätter den i läget automatik så sjunker
temperaturen i framledningsvattnet, och huset blir kallt.

Men om jag ställer den manuellt så funkar den kanon, men det är inte så kul.

Vad kan gå fel i en sådan, kan man köpa ny eller beg. Kan det vara fel på min givare.
Shuntventilen fungerar uppenbart eftersom du kan handshunta.

Här är något av det som kan vara fel:

1. Styrdonet till shunten (dvs grunkan med ratten 0-10)
2. Styrautomatiken (panelen till höger på pannan med sol/måne-strömbrytare. +/-llysdioder samt två synliga potentiometrar samt en dold som man måste ha skruvmejsel för att ändra)
2. Utegivare.
3. Kabeln till utegivaren.
4. Givaren för framledningstemeraturen (sitter dold)


Lite tester du kan göra:

* Kolla att säkringen till styrautomatiken är hel.

* Prova handshunta ut vatten på ca 3:an. Ställ strömbrytaren på automatiken i läge sol. Prova att vrida sol-potentiometern i resp. ändlägen. Lyser då +/- dioderna alternerande så fungerar mest troligt styrautomatiken samt utegivare och dess kabel och felet ligger hos shuntens styrdon.

* Koppla loss kabeln till utegivaren från pannan och mät resistansen, den ska varken vara 0 eller oändligt. Är den det är någon av dessa trasiga (mest troligt kabeln som brukar vara av gammal telefonledningstyp)

* Styrdonet fungerar som så att om det får 230 V spänning så expanderar en kammare i den som trycker på shuntventilen som då släpper på mer varmvatten (observera att detta är en tryckande shuntventil och inte en vridande). Denna expansion på ca 1 cm kan man enkelt mäta om man plockar bort styrdonet från pannan. Alt. så kan man försiktigt vrida på vreden från autoläget och då ska det vid ett läge (beroende på hur kallt det är ute och hur du har ställt in styrautomatiken) plötsligt lite trögare eftersom det är där som automatiken tycker att styrdonet ska vara.


Styrdonet kostar ca 2000 kr ny (svindyrt!!!). Finns att beställa hos din lokala vvs-firma (Fabrikat Bentone). Om du hade haft en vridande shuntventil istället för en tryckande så hade du kunnat köpa ett nytt styrdon samt modernare automatik som t.ex. Thermomatic CBJ

http://www.termoventiler.se/default.asp ... 4&u2_ID=41

för samma pris på Rinkaby rör.


Hos mig var det brott på kabeln till utegivaren samt trasigt styrdon som gjorde att det inte fungerade. Hoppas att du hittar felet (felen).

-Andreas
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Nja håller inte med riktigt..

Helt rätt med att den är till för att ge ett jämt o rätt/lagom mycket drag men om draget är t.ex 10 pa med motdragsluckan o kanske 35 pa utan så ökar rökgas hastigheten genom pannan som då inte hinner ta upp värmen med högre rökgastemp..
André.
Det beror på vilken utgångspunkt och förutsättningar man har, så ditt resonemang stämmer inte på alla fall.

Exvis. När du sätter in turbulatorer i tuberna så blir ju resultatet att man sänker rökgasttemperaturen efter pannan, men rökgasernas hastighet ökas i stället för att sänkas.

Just i ditt fall stämmer det nog som du beskriver men jag vill bara påpeka att det är väldigt lätt att "tänka" fel beträffande orsak och verkan när det gäller rökgastemperaturer.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

MP skrev:
Nja håller inte med riktigt..

Helt rätt med att den är till för att ge ett jämt o rätt/lagom mycket drag men om draget är t.ex 10 pa med motdragsluckan o kanske 35 pa utan så ökar rökgas hastigheten genom pannan som då inte hinner ta upp värmen med högre rökgastemp..
André.
Det beror på vilken utgångspunkt och förutsättningar man har, så ditt resonemang stämmer inte på alla fall.

Exvis. När du sätter in turbulatorer i tuberna så blir ju resultatet att man sänker rökgasttemperaturen efter pannan, men rökgasernas hastighet ökas i stället för att sänkas.

Just i ditt fall stämmer det nog som du beskriver men jag vill bara påpeka att det är väldigt lätt att "tänka" fel beträffande orsak och verkan när det gäller rökgastemperaturer.
skulle dom öka :roll: tror inte de
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

skulle dom öka tror inte de
Patrik.
Varför tror du inte det?
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Förstår inte alls varför rökgashastigheten skulle öka med turbilatorer. Dessa kallas ju till och med "rökbromsar" vilket försvårar för röken.
För att få ut värmen så bromsar man samt omleder rökgaserna lite.

http://www.fuelefficiencyllc.com/feturb.html
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Patrik skrev:Förstår inte alls varför rökgashastigheten skulle öka med turbilatorer. Dessa kallas ju till och med "rökbromsar" vilket försvårar för röken.
För att få ut värmen så bromsar man samt omleder rökgaserna lite.
Turbulatorer har väl funktionen att skapa turbulens bland rökgaserna, inte att bromsa.
Jag kan på sätt och vis hålla med MP om att rökgaserna då rör sig snabbare men kanske inte genom pannan totalt sett men pga att de far omkring mer i tuberna för att mer av den hetare gasen ska få kontakt med väggarna.
Skulle man vilja bromsa gaserna får man väl minska på pannans "utblås" istället eller tänker jag helt åt h*vete efter all julmat?

God Jul!

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

pitch skrev:
Turbulatorer har väl funktionen att skapa turbulens bland rökgaserna, inte att bromsa.
Jag kan på sätt och vis hålla med MP om att rökgaserna då rör sig snabbare men kanske inte genom pannan totalt sett men pga att de far omkring mer i tuberna för att mer av den hetare gasen ska få kontakt med väggarna.


/Pitch
Hellt riktigt.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar