Dragregulator och shunt frågor

marask
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 15 dec, 2005 16:34
Ort: Stenungsund

Dragregulator och shunt frågor

Inlägg av marask »

Jag har lite frågor rörande dragregulator, hur den fungerar.
Fick dragregulatorn installerad den 16/12 och efter det får jag känslan
att min förbrukning har ökat lite, en skillnad jag har märkt är att det
är betydligt kallare i pannrummet, kan det innebära att pannan kyls ner
fortare och förbrukningen ökar?

Shunt frågan.
Jag har en CTC - 85, med en shunt som är graderad på följande vis
automatic, 0 - 10, för tillfället så vrider jag på den manuellt, vilket inte
känns optimalt, i nuläget är den inställd på läget mellan 2 - 3.
Det finns en utegivare, hur vet jag om den fungerar?
Hur kan jag kolla om auto läget funkar, vad kan ha blivit fel, hur får jag tag på en ny shunt ?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
CTC Total -85, BlueFlame brännare, veckoförråd
Nifelhem
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 08 mar, 2005 13:33
Ort: Bjuråker

Inlägg av Nifelhem »

På dragregulatorfrågan skulle jag tro att det kan bli kallare i pannrummet om luckan står öppen efter eldning. Detta gör dock att skorstensdraget inte går genom pannan vilken då borde hålla sig varmare längre.

Om du tror att du har problem med givaren till automatiken så prova med att koppla bort den. Följden blir ganska säkert att shunten stänger alternativt öppnar helt. Detta beroende på om resistansen i givaren ökar eller minskar med ökande temperatur.

Lycka till
Viking Bio i en Nibe City från mitten på nitti...
Clearsmoke
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 22:58

Inlägg av Clearsmoke »

Visst blir det kallare i pannrummet, blev så oxå hos mej. Tidigare inlägg pekar ut orsaken. Pelletsförbrukningen går nog i de flesta fall ned om allt är rätt justerat eftersom förbränningen alltid sker vid jämnt förinställt drag när dragluckan installerats.

/Clearsmoke
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Jag provade idag, At köra en stund med helt öppen draglucka, å sen en stund med helt stängd. Rökgastempen rörde sig inte ett jota.

För liten draglucka? Öppningen mellan dragregulatorn och rökröret är bara 5x5 cm. Är det för litet?


/Eric
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Om du har samma vattentemperatur ut ur pannan oavsett utomhustemperatur, så borde ju det betyda att shuntautomatiken funkar. Har du det?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Jag har också en CTC Total och på den sitter det ett vred som de kallar dragregulator till vänster bredvid "vedluckan". Det enda som händer är att man öppnar en liten springa på cirka 25x10 mm. Det verkar ju helt meningslöst att ha en så liten area till att reglera draget med. Visserligen har den gått på olja innan vilket ju inte ska behöva lika mycket luft som pellets, men ändå... :?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Nej jag har en sådan där vipp-lucka på rökröret som skall dra in luft och stabilisera deraget genom panna, och minska rökgastemperaturen / hastigheten.

Tror ngn skrev att et skiljde 30-40 grader med helt stängd och helt öppen. Min rökgastemperatur rör sig inte ett smack. (Kansk 5 min. var för kort tid att prova.)
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Eric Hjalmarsson skrev:Nej jag har en sådan där vipp-lucka på rökröret som skall dra in luft och stabilisera deraget genom panna, och minska rökgastemperaturen / hastigheten.

Tror ngn skrev att et skiljde 30-40 grader med helt stängd och helt öppen. Min rökgastemperatur rör sig inte ett smack. (Kansk 5 min. var för kort tid att prova.)
Enligt min installatör så ska den sänka tempen med mellan 50-75 grader. När jag testade att ta bort luckan helt så sjönk den med cirka 50 grader, så det verkar ju stämma.
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Frisse Frisén skrev:Om du har samma vattentemperatur ut ur pannan oavsett utomhustemperatur, så borde ju det betyda att shuntautomatiken funkar. Har du det?
Tror att temperaturen på vattnet ska öka om det blir kallt ute. den shuntautomatik som har konstant temperatur på framledningsvattnet skulle jag inte kalla automatisk i varje fall :roll:
Thermia Biomatic 20+
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Joachim A skrev:
Frisse Frisén skrev:Om du har samma vattentemperatur ut ur pannan oavsett utomhustemperatur, så borde ju det betyda att shuntautomatiken funkar. Har du det?
Tror att temperaturen på vattnet ska öka om det blir kallt ute. den shuntautomatik som har konstant temperatur på framledningsvattnet skulle jag inte kalla automatisk i varje fall :roll:
:oops: Oj då, tänkte visst lite fel där :oops:
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Eric Hjalmarsson skrev:Nej jag har en sådan där vipp-lucka på rökröret som skall dra in luft och stabilisera deraget genom panna, och minska rökgastemperaturen / hastigheten.

Tror ngn skrev att et skiljde 30-40 grader med helt stängd och helt öppen. Min rökgastemperatur rör sig inte ett smack. (Kansk 5 min. var för kort tid att prova.)
Det är nog en viss tröghet innan tempen förändras efter att draget förändras, vet inte om 5 minuter är tillräckligt men det borde det vara. I övrigt kan det vara en tröghet i termometerns reaktionsförmåg (men det är nog i det flesta fall frågan om sekunder).

Rökgastempen är väl också beroende på vilken effekt som man stoppar in (dvs mängd pellets). Har man då en modulerande (eller vad det heter) brännare som förändrar matningen så blir rökgastempen olika (allt annat lika).

Övrigt att tänka på är att man får olika rökgastemp beroende på hur varmt pannvattnet är. Så är det i alla fall i mitt fall. I slutet mot eldningsfasen ligger det högre än det gjorde 5-10 minuter innan fast den även då gick med samma effekt.

Det bästa är att testa en hel eldningscykel med olika drag för att se hur rökgastempen utvecklar sig.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Inlägg av Tolvan »

Jag har en motdragslucka Tigex25. Syftet i mitt fall är att sänka draget eftersom när jag eldar med ved kan ha 300 till 400 grader rökgastemp (rek. temp = 250 till 300). När jag satte in motdragluckan sjönk tempen till någonstans runt 275 grader, precis som det skulle vara... Mitt problem är att jag har lite dåligt drag i början innna luften i skortstenen är uppvärmd, då drar draget igång! En liten miss att draget som mättes innan jag satte in pannan gjordes då skorstenen var kall = jag fick rådet att införskaffa en rökgasfläkt. Med den kan jag komma upp i rökgastemp på 450 grader... urk!

Nu är ju detta en pelletstråd, så jag får väl säga att jag inte har testat motdragsluckan så mycket när jag eldar pellets... men det håller jag på med nu.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Tolvan skrev:Jag har en motdragslucka Tigex25. Syftet i mitt fall är att sänka draget eftersom när jag eldar med ved kan ha 300 till 400 grader rökgastemp (rek. temp = 250 till 300). När jag satte in motdragluckan sjönk tempen till någonstans runt 275 grader, precis som det skulle vara... Mitt problem är att jag har lite dåligt drag i början innna luften i skortstenen är uppvärmd, då drar draget igång! En liten miss att draget som mättes innan jag satte in pannan gjordes då skorstenen var kall = jag fick rådet att införskaffa en rökgasfläkt. Med den kan jag komma upp i rökgastemp på 450 grader... urk!

Nu är ju detta en pelletstråd, så jag får väl säga att jag inte har testat motdragsluckan så mycket när jag eldar pellets... men det håller jag på med nu.
Återkom gärna med resultatet..
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Frisse Frisén skrev:Jag har också en CTC Total och på den sitter det ett vred som de kallar dragregulator till vänster bredvid "vedluckan". Det enda som händer är att man öppnar en liten springa på cirka 25x10 mm. Det verkar ju helt meningslöst att ha en så liten area till att reglera draget med. Visserligen har den gått på olja innan vilket ju inte ska behöva lika mycket luft som pellets, men ändå... :?
Du har inte rört ihop detta med veddelens vipplucka eller :?: :roll:
En motdragslucka/draglucka sitter alltid på rökröret eller skorstenen.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
TbodaGreven
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 13 dec, 2005 03:06
Ort: Töreboda

Inlägg av TbodaGreven »

Motdragslucka skall man ha tydligen? min rökgastemp ligger på 170 i början och 210 i slutet av eldningsfasen som är ca 16 minuter... :?
Nibe Combi 100 VX -96 Torsbyugnen TB 160 -97
(Hög Förbrukning) Stort hus :)
Skriv svar