Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Hrimfar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 27 sep, 2014 21:51

Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Hrimfar »

Hej!

Är lite lätt stressad. Min Baxi Eurofire (den med displayen, årsmodell 2013) som är intrimmad efter en skorsten med lite drag har börjat strula efter skorstensbyte till ett med betydligt bättre drag. Som inställningarna var gjorda tidigare försökte vi tvångsstarta den genom att mata den med mycket pellets, detta har funkat bra en längre tid efter bytet, men jag har märkt att pannan har börjat strypa sig själv efter tändning genom att mata på tok för mycket pellets. Jag har bläddrat runt lite i inställningarna, men hittar inte var exakt jag ska ändra om tidsintervallen för pelletsmatning.

Då jag är stressad tänker jag inte helt logiskt heller...

Hittat någonting som heter skruvcykel eller liknande som nu är inställt på 10 sekunder. Har höjt detta till 14, men märker inte någon egentlig skillnad.

Red: Obs, pelletsvikt är korrekt inställt efter senaste leveransen.

Jag är tacksam för hjälp!
Sid128
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 05 jan, 2017 20:41
Ort: Söderhamn

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Sid128 »

Utan att veta så mycket om baxi, men spontant känns det som om du höjer skruvcykeln så ökar du pelletsmatningen, har du någon motdragslucka, om inte behövs nog en snarast om du fått betydligt bättre drag.
Stocksbro biosol
Altberg ep18a
Fox 1004d
Kw z150
Hrimfar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 27 sep, 2014 21:51

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Hrimfar »

Så om jag höjer cykeln så matar den mer pellets. Bra att veta, tycker inte att det framgår av förklaringen i manualen:

Matning cykeltid = Den totala gångtiden + paustiden för en inmatning

Då testar jag att sänka cykeltiden till 7 eller så i stället och testar igen.

Jag har dragbegränsare på anläggningen, tigex. Den är dock inte så värst bra isolerad längre och när anläggningen är igång så tenderar den att stå öppen rätt mycket. Är detta ett problem?

EDIT: Jag har varit i kontakt med personen som servar och kommit fram till att startdosen var för stor. Den stora startdosen hjälpte till att kväva elden när den börjar mata på mer pellets. Jag kör 6mm numera och de täpper till och kväver dessutom mer än 8mm.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Stegatorparn »

Jag tycker det är fel väg att gå att börja mickla med skruvens gångcykel när det strular.

Gör först en justering av startdosen som ska vara 2,5- 3dl och täcker tändelementets hål.

Därefter ska en testmatning göras och vikten av den matas in.
Testmatningens vikt bestämmer sedan pelletsmängden för de valda effekterna.
Ändrar du skruvcykelns tider, är det risk för att effektinställningarna påverkas.

Kvävs elden av pellets betyder det att luftflödet är för lågt, vilket korrigeras med "Luftflöde korr." under brännarinställningar. Luftflödet ökas i små steg tills röken i skorstenen försvinner.

Tigex 25 är i regel för liten om skorstenen är högre än 6 meter, men bättre än ingen dragbegränsare alls.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hrimfar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 27 sep, 2014 21:51

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Hrimfar »

Hej och tack för responsen.

Efter att justerat startdosen (som var för högt ställd) så har brännaren gått i en vecka utan problem och startat smidigare. Tills i dag efter att jag rengjort den.

Efter rengöring brukar brännaren ha svårare att starta, då det inte finns aska och dyl. kvar i rastret (eller vad det nu heter på en eurofire - snarare ett rör). I dag efter rengöring tänder pannan inte utan står och försöker tända på samma dos alldeles för länge. När sedan andra tändningsförsöket kommer igång har tillräckligt med gengas bildats för att det ska smälla till rejält. När jag kommer ner har brännaren tänt, men pannrummet har gott om rök i sig.

Hur kommer jag runt detta? Ska jag ställa in brännaren på att bara göra ett tändningsförsök och sedan vädra ur den om det är ett problem?

Ska jag se till att dragbegränsaren är lite öppen så att skorstenen inte fylls av gengas också? (det är trots allt nästan 15m!!! skorsten från pannan till topp.

Tacksam för alla svar!
/Kristofer
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Stegatorparn »

Hög skorsten ger ett kraftigt drag som inte Tigex´n kan kompensera.
Kan hjälpa att ha en liten glipa i en sotlucka. Prova dig fram tills dragbegränsaren är stängd när brännaren är stoppad.
Är Tigex´n rätt inställd på 20 mm?
Täcker startdosen tändelementets hål i gaveln?
Hamnar startdosen för långt fram?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hrimfar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 27 sep, 2014 21:51

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Hrimfar »

Tigern vidöppen vid eldning. Hinner stänga sig mellan eldningar. Dock kärvar den lite och hänger sig i öppet läge. Vad ska jag smörja med?

Min uppfattning är att dosen hamnar för utspritt/långt fram när brännaren är nystädad. Annars bildas som en kant/skorpa av rester som inte brännaren lyckad blåsa rent. Den skorpan håller startdosen på plats...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Stegatorparn »

Smörj med någon tunn olja som Sonax, 5-56 eller vad som finns till hands.

Prova att justera fallslangen lite så pellarna inte får så hög fart.
Går också att lägga i en näve pellets när man gjort rent som bromsar upp startdosen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hrimfar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 27 sep, 2014 21:51

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Hrimfar »

Så när jag kommer ner i pannrummet nu på morgonen är brännaren mitt i en tändning. Den kommer upp i 100% ljus väntar tills lågan stabiliserats och börjar sedan mäta ihjäl elden. Skruven skickar stora doser var 2-3 sekund (efter förra matning) och lågan falnar till 0% ljus. dock hör jag att det fortfarande brinner. 2a tändningsförsöket drar igång och matar ännu mer pellets ner i brännaren rakt på det som faktiskt brinner och på den hög av oeldade pellets som redan ligger där. Nu stänger jag av brännaren då jag måste sticka till jobbet. Får väl gå på el under dagen...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Stegatorparn »

Det låter som du ändrat "matning cykeltid"?
Du får försöka dra dig till minnes vilka ändringar som har gjorts och återställa dom.
Alternativet är "återställ användarinställningar" och göra en ny grundinställning med pelletsvikt och startdos.
Du bör också kontrollera att "extra skruv-drift" i serviceinställningar är 0.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hrimfar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 27 sep, 2014 21:51

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Hrimfar »

Hej!
Jag kommer inte in i serviceinställningar. Den är kodskyddad. Matningscykel är återställd till ursprungsvärdet. Får ta och försöka hitta lösen när jag kommer hem igen. Tack för tipsen!
Hrimfar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 27 sep, 2014 21:51

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Hrimfar »

Stegatorparn skrev:Det låter som du ändrat "matning cykeltid"?
Du får försöka dra dig till minnes vilka ändringar som har gjorts och återställa dom.
Alternativet är "återställ användarinställningar" och göra en ny grundinställning med pelletsvikt och startdos.
Du bör också kontrollera att "extra skruv-drift" i serviceinställningar är 0.
Extra skruvdrift är 0, så det måste vara något med matning cykeltid. Dock så har jag återställt den efter vad pelletskillen har angett. Jag har tidigare kört 8mm, men kör nu 6mm. Kan det vara så att skruven plockar mycket mer 6mm än 8mm? Men jag tycker att den matar oftare än tidigare...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Stegatorparn »

Skulle skruven mata mer 6 mm justeras det automatiskt när rätt pelletsvikt matas in.
Något skumt är det med cykeltiden, eftersom den matar oftare än den ska.

Skulle du inte hitta något fel efter en koll av de viktigaste parametrarna, finns ju möjligheten att göra en fabriksåterställning i serviceinställningar "återställ serviceinställningar" som återställer styrenheten till grundvärden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hrimfar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 27 sep, 2014 21:51

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Hrimfar »

Hej!

Jag gjorde en fabriksåterställning av inställningarna, men upptäcker inte någonting konstigt bland inställningarna jag hade tidigare. Matningscykel står fortfarande på 10s, så det borde vara fabriksinställningarna. I övrigt inget som ändrats annat än förvärmning vid tändning som nu står på 1 sekund från att tidigare varit satt högt - på 60 sekunder.

Konstigt att detta problemet uppstått nu efter ett par månader av problemfri drift...

RED: Bör jag variera lägsta och högsta kW-effekt? Jag har tidigare haft båda på 14kW, men den stod i fabriksinställningarna på 10kW (lägsta) och 20kW (högsta).

Har matat och mätt pellets lite. Såhär ser 3 dl pellets ur i brännaren. Då fallröret är ganska brant skuttar ett tiotal pellets ut i askkammaren medan skruven matar. Så ser det dock inte ut när pannan har varit igång ett tag, då mer av pelletsen stannar längst bak i förbränningskammaren.

Bild
Hrimfar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 27 sep, 2014 21:51

Re: Hjälp! Skruvmatning släcker brännaren (baxi eurofire)

Inlägg av Hrimfar »

Testade att starta upp den. Det gick inte vägen. Den kom till ca 60% ljus och sedan sjönk det igen. Jag har tagit ut och kollat tändelement, det ser nästan nytt ut, bara något krokigt.

Vet att jag ställde om ljuskänsligheten sist till 90%, men tycker inte att det ska behövas med bättre drag osv.

Noterade att tändelementet inte fick någon uppvärmningstid fastän jag ställt in 20sekunder uppvärmning innan start.

Börjar bli lite smått irriterad på hela debaklet.
Skriv svar