Första tråden, flera frågor

Henrik_
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 jan, 2016 11:00

Första tråden, flera frågor

Inlägg av Henrik_ »

Hej.

Först vill jag börja med att tacka för ett riktigt bra och matnyttigt forum. Flyttade för 3 månader sedan in i ett suterränghus från 1961 som har pelletsuppvärmning. Har haft endel frågor i början av användningen och eftersom jag inte har använt en pelletsbrännare eller panna tidigare så har jag hittat mycket information i olika trådar här på forumet.

Lite info.
panna Värmebaronen Pellmax CU - 2012
Viking Bio-brännare - 2012
Pellets: 8mm telge energi
sotar pannan 1 gång i veckan
värmekurva 1.00 dvs framledningtemp på 40c vid 0c

innertemperatur.
hall nedervåning: ca 21
Kök övervåning: ca 23.5
vardagsrum övervåning: 23.5

självklart så är temperaturen lite beroende på utetempen men oftast ligger den på angivna grader.

Nu till mina frågor.

Fråga 1

Skummade igenom besiktningsprotokollet i dagarna (inte första gången) och såg då att senaste sotningen var utförd 2012. Ringde till ansvarig sotare i kommunen och enligt deras register så hade jag en "avställd" oljepanna och det fanns inte med i registret att jag hade pelletpanna. Bokade då in en sotning så snart som möjligt och det va tisdag 2/2.

Jag har märkt att när det var som kallast (-10 - -16) så gick det 3-4 småsäckar per dygn. Jag har varit noga med att sota pannan en gång i veckan men trots det så har alltid uppsamlaren längst ned i pannan varit så pass full att jag har fått tömma den varje gång. Kan detta ha att göra med att skorstenen inte har blivit sotad på över 3 år!

Fråga 2.

Jag har problem med att varmvattnet i huset är riktigt varmt, provade med en stektermometer och även fast jag har blandskruven på max blandning så har jag 55c på varmvattnet när jag mäter i köket. När jag känner på varmvattnet som går från pannan upp till själva blandarkopplingen så är det så pass varmt att jag inte kan hålla handen på röret i mer än någon sekund. Är det normalt och att problemet är så pass enkelt att det troligtvis är bi-metallen i blandarkopplingen som har gett med sig? Har en panntemperatur på 80c.

Fråga 3

För att få så lite "spill" av värme så är jag intresserad av att veta hur jag kan laborera med inställningarna på pannan. I dagsläget håller pannan en temp på 80c, brännare går igång igen när temperaturen är på 60c. cirkulationspumpen är inställd på steg 3 av 3 och jag har justerat flödet på danfoss reglagen i huset för att få önskad värme. När samtliga element stod lika öppna så skiljde det ca 5 grader mellan köket och vardagsrummet.
Värmebaronen Pellmax CU - 12
Viking Bio-brännare - 12
Pellets 8 mm telge energi
Suterränghus 107+104 av tegel, delvis tilläggisolerad vind - 61
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Första tråden, flera frågor

Inlägg av luppg »

Svar på fråga 1: Känns som något inte är som det ska, sotar min pellmax tidigast efter en eldad pall pellets och då är inte asklådan i närheten av full, kanske 2/3, och den har kanske ökat 20-30 grader i rökgastemp, känns som brännaren inte går riktigt som den ska, hur ser askan ut?

Förbrukningen kan vara helt normal beroende på ditt hus storlek, tror jag låg på ca 3 säck / dygn när det var -20

Edit: Nu såg jag ditt hus storlek, känns som du borde ligga lägre än mig i förbrukning, i alla fall inte högre, kan ju tyda på att brännaren inte går helt optimalt, nu stödeldar jag förvisso i kamin, men vet inte hur mycket det gör, lite hjälper det ju till
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Henrik_
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 jan, 2016 11:00

Re: Första tråden, flera frågor

Inlägg av Henrik_ »

Hej.

Tack för svar.

Askan är svart och på innerväggarna så blir den grå/vit. Förra ägaren hade 3 pallar pellets kvar som jag köpte av honom och endel av dessa var troligtvis fuktskadade då pelletsen hade luckrats upp. Detta hade jag inte koll på utan hällde ned allt som vanligt och det resulterade i stop i matarskruven och jag fick tömma ur allt för att göra rent. Blåste då rent brännaren med luft och bytte även galler. Fick nyss en egen laddning pellets och denna var mycket ljusare i färgen.

Min tanke var att skorstenen är så pass sotig så det är denna sot som vandrar ned. Men det kanske är tekniskt omöjligt?
Värmebaronen Pellmax CU - 12
Viking Bio-brännare - 12
Pellets 8 mm telge energi
Suterränghus 107+104 av tegel, delvis tilläggisolerad vind - 61
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Första tråden, flera frågor

Inlägg av Stegatorparn »

Sotig skorsten kan möjligen försämra draget men påverkar inte mängden i asklådan.
Mycket aska tyder på felinställd brännare. Kör du även på hög effekt, drar det lite mer pellets.
Föreslår att du ställer in brännaren för enbart låg effekt och justerar in efter anvisningar i den här tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 09#p147639
I lågeffektläget får du räkna med att aska ur brännaren lite oftare, ungefär var 3-4:e dag, men det kan det vara värt om man sparar pellets.

Finns det en dragbegränsare monterad i rökröret? En del pannfabrikanter skickar med en Tigex 25.

Varmvattnet från pannan till blandningsventilen håller panntemperatur. I blandningsventilen blandas kallvatten in till inställd temperatur. Rekommenderad temperatur ut är 50 - 55° för att inte riskera legionellatillväxt. Vill man ha lägre temperatur, monterar man termostatventiler vid tappställena t.ex. duschar.
Termostatpatronen i blandningsventilen kan ha gett upp men knappast efter 3 år, om den monterades in vid pannbytet.
Kan också vara att ventilen kärvar pga kalkavlagringar.

Huset är ju normalstort så cirkulationspumpen skulle jag ställt på läge 1. Fördelar: obetydligt sus i ledningar och ventiler, större differenstemperatur mellan tillopp och retur, lägre varvtal = mindre energiförbrukning.
På Danfoss termostater brukar 3 motsvara c:a 20° och 4 c:a 23°.
Värmen stiger ju och har du en öppen planlösning kan det mycket väl bli varmare på 2:a våningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Henrik_
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 jan, 2016 11:00

Re: Första tråden, flera frågor

Inlägg av Henrik_ »

Det sitter en tigex 25 monterad och den verkar vara ett självspelande piano!? Sitter en termostat monterad under den och jag har märkt att den digitala som jag ser i displayen på pannan visar betydligt längre än vad den som sitter monterad under dragbegränsaren. Bör jag se över om den digitala har hamnat fel?

Jag tänkte öppna upp pannan ikväll och kolla inställningarna på brännaren samt att ta en bild på askan så ser ni hur den ser ut.

Har försökt att hålla koll på hur mycket pellet som har gått åt och med den nya pelletsen samt plusgrader så har det gått 2-3 säckar på 48h och det anser jag är väldigt bra!
Värmebaronen Pellmax CU - 12
Viking Bio-brännare - 12
Pellets 8 mm telge energi
Suterränghus 107+104 av tegel, delvis tilläggisolerad vind - 61
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Första tråden, flera frågor

Inlägg av Stegatorparn »

Tigexen skall vara inställd för 10 Pa = 20 mm från inre stopp. http://global.tigerholm.com/Tigerholm_p ... tionSV.pdf

Antar att du menar att det sitter en termometer i rökgaskanalen under dragbegränsaren som visar högre temperatur än displayen. Vet inte var den digitala givaren sitter men den verkar inte mäta rätt.
Vad har du för rökgastemperatur?

Askans färg är ointressant. Ta en bild på sotet på eldstadens sidoväggar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Henrik_
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 jan, 2016 11:00

Re: Första tråden, flera frågor

Inlägg av Henrik_ »

Hej.

Tigexen är inställd på pellet, 15pa dvs 30mm

Här kommer två bilder på hur det ser ut inuti.

Bild

[img][/http://forumbilder.se/F8LJK/image5img]

http://forumbilder.se/F8LJK/image5

http://forumbilder.se/F8LJK/image4

Bilderna syntes inte för mig så jag skriver ut länkarna också

Säg till om jag ska ned och fota något mer
Värmebaronen Pellmax CU - 12
Viking Bio-brännare - 12
Pellets 8 mm telge energi
Suterränghus 107+104 av tegel, delvis tilläggisolerad vind - 61
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Första tråden, flera frågor

Inlägg av d_anders »

Ser inte ut som att den går fett i alla fall, snarare lite magert kanske.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Första tråden, flera frågor

Inlägg av Stegatorparn »

Sotet är vitt, vilket betyder för mycket luft och för högt drag.
Rökgastemperatur?

Viking Bio skall inte ha högre drag än 10 Pa, kolla i instruktionsboken.
Ställ dragbegränsaren på 20 mm.

Bild

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Första tråden, flera frågor

Inlägg av widde »

Henrik_:
Ungefär exakt sådär ser min Pellmax CU ut också med Viking Bio-brännare. Båda från 2010.

stegatorparn:
Min dragbegränsare tror jag står ställd på 20mm nu.
Jag har också vitt sot. Vad bör jag justera i så fall?
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Henrik_
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 jan, 2016 11:00

Re: Första tråden, flera frågor

Inlägg av Henrik_ »

Tack för tipset om draget. Mycket riktigt så villa pannan ha 5 - 10 pa

När jag var nere nyss så hade pannan precis kommit upp i 80c och rökgastempen enligt pannan var 104c och den under draget visade 150c

Pannan sotades senast 24/1
Värmebaronen Pellmax CU - 12
Viking Bio-brännare - 12
Pellets 8 mm telge energi
Suterränghus 107+104 av tegel, delvis tilläggisolerad vind - 61
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Första tråden, flera frågor

Inlägg av Stegatorparn »

Kör man på högeffekt är fläktläget fast och då måste man istället öka pelletsmatningen lite för att få balans i förbränningen. Därmed ökar effekten och samtidigt blir gångtiden kortare.

Bättre att köra på låg effekt, vilket är fullt tillräckligt för de allra flesta villor.
Låg effekt ger bara fördelar, längre gångtider, lägre rökgastemperatur= mindre spillvärme, mindre slitage på brännarrör och roster, mindre pelletsförbrukning.

Har man bestämt sig för att bara köra låg effekt, går det att justera både bränsle och fläkt, vilket innebär att man själv kan välja vilken effekt brännaren skall ha. Jag har dock funnit att brännaren går stabilt och bäst vid 14-15 kW. Hur man ställer in brännaren beskrivs i länken i mitt första inlägg i tråden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Första tråden, flera frågor

Inlägg av luppg »

Håll bara koll om du går över till låg effekt så inte rökgastempen blir så låg så du får kondensproblem, pellmaxen ligger ju bara strax över 100 med högeffekt, kommer inte ställa in min på låg, den lilla skillnaden i pellets kan jag betala. Den digitala termometern på pannan tar lite mer tid på sig innan den visar rätt temp, mina två överenstämmer ganska bra när den fått gå ett tag.
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Första tråden, flera frågor

Inlägg av Cicaro »

Hm. Om inte sotaren visste att du hade pelletspanna. Kolla med kommunen att det inte är olika skorstensfejarmästare för sotning respektive brandskyddskontroll för då är risken att förra ägaren inte brandskyddskontrollerat skorstenen heller och är inte det gjort är det per automatik eldningsförbud :shock:
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Första tråden, flera frågor

Inlägg av widde »

Stegatorparn skrev:Kör man på högeffekt är fläktläget fast och då måste man istället öka pelletsmatningen lite för att få balans i förbränningen. Därmed ökar effekten och samtidigt blir gångtiden kortare.

Bättre att köra på låg effekt, vilket är fullt tillräckligt för de allra flesta villor.
Låg effekt ger bara fördelar, längre gångtider, lägre rökgastemperatur= mindre spillvärme, mindre slitage på brännarrör och roster, mindre pelletsförbrukning.

Har man bestämt sig för att bara köra låg effekt, går det att justera både bränsle och fläkt, vilket innebär att man själv kan välja vilken effekt brännaren skall ha. Jag har dock funnit att brännaren går stabilt och bäst vid 14-15 kW. Hur man ställer in brännaren beskrivs i länken i mitt första inlägg i tråden.
Ok, får titta på det. Jag har för mig att jag har ett syrafast insatsrör eller nåt i den stilen, så det borde inte vara någon jättefara att minska effekten p.g.a kondens i skorstenen gissar jag?

En annan fråga, mer relaterat till cirkulationspumpen.. Du nämnde för trådskaparen att han kunde ställa ner sin cirkulationspump till en lägre hastighet.. Funderar på om jag kan göra detsamma?
Så här ser min ut:

Bild

Den står i högsta läget och när radiatorernas termostater öppnar så är det ganska störande då det verkligen susar ordentligt i elementen.. Vårt hus är ett 1,5-plansvilla emd 149 kvadrat boyota med 79 kvadrat källare (i källaren har vi 2 radiatorer utan ställbar termostat utan bara vred där) Huset är ganska högt, vet ej exakt hur högt dock. Expansionskärlet vi har i källaren är den röda pilen satt till precis strax över 1. Pilen ställer sig där när pannan precis gått klart ungefär annars ligger trycket strax under 1 typ..

Skulle jag kunna justera ner cirkulationspumpen något? Har det några nackdelar att göra det?
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Skriv svar