Fotomotstånd med synproblem?

Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag måste tyvärr anmäla liknande krångel på vår brännare.
Har studerat den ett tag nu, och den stannar även mitt i en längre driftcykel och gör omtag.

Är det något "smittsamt".. :shock:

Rostret som suttit i är sprillans nytt. Jag bytte till ett annat äldre, men ingen skillnad..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Stegatorparn »

Bio´n är rätt kinkig med inställningarna. :(
Det var bl.a. därför jag slängde ut den! :twisted:

Prova att minska matningen lite så det hinner brinna undan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vår tycker jag i stort sett har gått som en klocka i flera år, så något måste väl ha hänt.

Jag har studerat den ytterligare under gårdagskvällen och är inne på att problemet här nog möjligen är relaterat till pelletsinnehållet. Förhoppningsvis är det temporärt. Inga stopp under den gångna natten.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Stegatorparn »

Inga problem med matningen då?
Kommer det tillräckligt med pellets i varje dos?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det var tyvärr betydligt mer spån i årets leverans av pellets (säckad) från VIDA än tidigare.
Det syns tydligt i min dränering.
Så matningen är nog påtagligt ojämn.

Problemet verkar vara ett "ekorrhjul":
Ojämn matning ger att fotomotståndet indikerar att det behövs omtag.
Startdos kommer och brännaren indikerar efter bara några sekunder att det finns låga.
Återstarten fortsätter tills fläkten går över i det högre läget under återstartsfasen, och då verkar det som att pelletsen flyger vidare in i pannan o-/delförbränd.
Och så indikerar fotomotståndet brist på låga igen..

Noterade också att det roster jag tog ut, som vart sprillans nytt (direkt från VB) var skevt.
Det var en ny typ av ett tjockare material.
Kan ju inte vara någon hit med skevt roster som sluter dåligt tätt kring sidoväggarna på röret.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Stegatorparn »

Rostrets skevhet kan ju medföra att pellets som hamnar framför rostert blåser ur röret.
Kanske går att rikta i ett skruvstycke med lite handpåläggning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Thomas_P »

Mina grejor har också gått som en klocka i ett par år. För några veckor sedan noterade jag att det brann länge och att det kom dåligt med pellets från skruven. Jag hade tidigare fått några säckar som jag tyckte var lite mjöliga så jag tänkte att det säkert är fullt med spån i botten på förrådet. Jag lät det gå tomt, det hände givetvis mitt i natten men jag fick fram dammsugaren och sög upp en del spån. I med ny pellets och körde igång med förhoppningen att allt skulle ordna sig.

Det gjorde det inte, jag har haft lite halvdålig/ojämn matning sedan dess. Sedan kom då de problemen som jag frågade om i trådstarten. Det jag kan misstänka nu är att jag möjligen har råkat flytta förrådet bakåt så att skruven kanske inte når ända ner, eller befinner sig i det läge som den ska och därför inte får med sig pellets upp som den ska. Kan jag mäta mig till det på något vis?

I övrigt så bytte jag roster för ett par dagar sedan. Det var i samband med att det slutade blåsa, men den har fungerat i alla fall sedan dess. Ibland går den som förr d.v.s. riktigt bra, och ibland brinner det ett bra tag innan den når önskad panntemp. Jag kör endast på lågeffekt.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Thomas_P »

Idag såg jag när låga etablerades, och några minuter senare när jag kollar så håller den återigen på att tända. Det hela slutade med rödblink - misslyckad start. Kontroll i brännaren visar att det är tomt, det ligger ingen oförbränd pellets där. Jag stänger och startar om, och startdosen trillar ner. Cirka 10 minuter senare när jag kollar så hade både hunnit tända och inleda driftsfas. Känns märkligt...
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av widde »

Jag har haft väldigt mycket problem med min Viking Bio-brännare på sistone och då med misslyckade starter..
Jag relaterar mina problem enbart till pelletsen.. Jag har ett janfire-förråd och jag får ständigt suga ut finfraktioner från förrådets utmatningsdel, d.v.s. där brännarskruven hämtar sina pellets.. Efter rengöring där så går den ok igen ett tag.. tills det är massa finfraktioner där igen..
Men brännaren blir fruktansvärt opålitlig, rätt som det är står den och larmar och kan då ha gjort det ett antal timmar.. Svårt när man inte är hemma och kan bevaka..

De gånger den har problem så här jag att den får betydligt mindre pellets än den brukar.. Det plinkar bara till lite, istället för en rejäl sats med pellets.. Får även problem ibland mitt inne i en körning att den tappar lågan och den får varva ner lite och försöka kicka igång igen..

Tänkte bara hinta om att det eventuellt skulle kunna vara pelletsen som är problemet.. Troligen är det så i mitt fall.. Jag ska sluta köpa från bulkbil iaf, känns som hälften bara är rent spån som man får..
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av OPEC »

Även jag har detta lilla bekymmer lite ibland. Alla gånger det uppstått så är det precis efter jag askat och sotat ur panna och brännare. De fyra fem första starterna efter sotningen är de kritiska, sedan går den som en klocka i två veckor tills nästa sotning. Det jag kunnat konstatera är att brännaren bygger upp en liten hög med aska i mynningen av brännarröret, när denna högen är på plats så funkar allt. När högen är bortta som vid nyuraskat så har den en tendens att blåsa ur sig lite pellets. Om detta sker samtidigt som man har en liten svacka i matningen så blir det en omstart. Jag har testat att bara sopa bort högen utan att sota/aska ur resten, och jamen, då blir den känslig igen i några starter.
Eftersom jag inte får driftstopp utan bara några omstarter så har jag inte brytt mig om att försöka lösa det.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av stereotypen »

Du kanske är på gränsen med startdosen.
Har du testat att öka startdosen?
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Haseld
Energiprofet!
Inlägg: 403
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Haseld »

Eftersom tråden väckts till liv igen, ska även jag delge er mina synpunkter.
Dessa problem uppträder inte bara på Viking Bio, är väl likartad på alla överfallsmatade brännare.
Det är inte Fotomotståndet som har synproblem, det finns väl helt enkelt inget att se inom det området
som är fotocellens synfält.
Det är helt klart som många har antagit att det är pelletsen och den ojämna matningen som är problemet.
1. Pelletsen: jag tycker nog att det är övervägande mer korta pellets nu, är svårt att bedömma, men har
nu tagit kort på den och då blir det lättare att jämnföra sen. Är pelletsen kortare, blir det även en annan
matning.
2. Skruv, Skruvvinkel: När det gäller att mäta start-matningsmängden, tycker jag att man bör mäta uppåt
10 gånger för att få ett rättvist resultat av mätningen. Det visade sig i mitt fall att om man sätter det
högsta mätresultat till 100 %, så var det lägsta bara 27 % av det !!! Det ger såklart problem.
Började då med att prova med en annan skruvvinkel, ändrade från 39 grader till 26 graders lutning.
Då blev det enormt mycket jämnare. Den som orkar läsa många rader, kan även se sista inlägget i
denna tråd:

viewtopic.php?f=8&t=16713&start=15

Edit: Obs! Alla inställningar måste kontrolleras/ändras då
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av widde »

Som flera redan vet har jag bytt till mitt mafa mini-förråd och kör nu säckad pellets.. (Försöker sila den pellets som finns kvar i bulkförrådet och flytta över till veckoförrådet lite då och då när jag orkar..)
Min VikingBio har gått utan driftstopp sen jag bytte. Högre vinkel på skruven än tidigare, men det låter som den matar mer pellets än innan ändå. Har inte gjort några förändringar. Inväntar rökgasanalys av rörmokare så får vi fila lite på inställningarna då. Den tuffar på utan problem nu iaf! :cheers:
Hittils iaf, kanske jag får tillägga för att inte plötsligt få driftproblem för att jag nämnde att jag inte hade några.. :P
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Haseld
Energiprofet!
Inlägg: 403
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Haseld »

widde skrev: Högre vinkel på skruven än tidigare, men det låter som den matar mer pellets än innan ändå. Har inte gjort några förändringar.
Jag vet att mina iaktagelser inte går att överföra direkt till en annan anläggning.
Det är bl.a. därför jag ofta poängtera, att jag använder 6 mm pellets. (av gammal vana)
Står också längst ner i min anläggningsbeskrivning.
Ska byta till 8 mm sen, men har man över 3 ½ pall 6 mm kvar, måste man jo få det att fungera tills
det är slut. Det har fungerat rätt bra de första 14 åren, det är denna vinter, som problemen har ökat.
Så det är nog pelletsen som har blivit sämre, i varje fall kortare.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Skriv svar