Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Skvader
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 aug, 2015 14:41

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av Skvader »

Sägs ju vara samma man/team som är far till båda brännarna, i vilket fall så är det väldigt pålitliga och driftsäkra. Är inte så intresserad av mycket lull-lull som loggning och sånt. Är det kallt så går det mer pellets än när det är varmt. Det intressanta är att det är varmt i kåken även om brännaren håller på att drunkna i aska. Det jag upplever göra störst skillnad är pelletstillverkaren, och dom största är tveklöst bäst på det dom gör.
Enplan ca 90 kvm med källare. CTC 172 -81 med Ecotec bioline 20, 3 m skruv och Mafa midi
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av André »

Helt riktigt att samma snubbe utvecklat båda brännarna där bequemen är den senare, Påstods att bequemen fick internförråd med doserskruv för att slussningarna skulle hålla bättre.. Tror de stämmer?
Vänder man dom efter ca 15-20 ton klarar man sej kring 30 ton innan byte i bequemen..
Rätt smidigt att inte behöva lyfta brännaren vid rengöring, den är inte så lätt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av Roli »

Man behöver inte lyfta en Bioline heller vid sotning/rengörning. Även om armen kan verka lite "vinglig" så fungerar den perfekt när brännaren skall ut ur pannan.
Har alltid använt mig av armarna när brännaren skall demonteras. Har en lång som sitter på vänster sida av pannluckan (kom med min gamla A3:a) och kort som sitter på höger sida (kom med Bioline). Så jag kan välja om jag vill vinkla ut brännaren till höger eller vänster, beroende på vilken arm som brännaren sitter på.

Jag kör min brännare med den medföljande tempgivaren monterad i acktanken. Eftersom jag har en stor tank låter jag brännaren "bara" jobba mot de översta 300-400 litrarna och där sitter tempgivaren i "botten" av den volymen och kör tempdiff för start och stopp.
Skall du värma hela tanken krävs en styrning med två tempgivare, vilket du nog redan har med TK1B styrningen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skvader
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 aug, 2015 14:41

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av Skvader »

Haha :D Jag kanske kör max 6-7 ton mellan bytena. När jag började med pellets (ca 15 år sen) så hade jag thermia högst på önskelistan (beg. såklart), då fanns en på blocket som såg skabbig ut samt ett stort gäng A 3-or. Men jag är inte missnöjd med Ecotec, tvärtom :)
Enplan ca 90 kvm med källare. CTC 172 -81 med Ecotec bioline 20, 3 m skruv och Mafa midi
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av skalman65 »

Fortsatt att söka info om båda brännarna när jag snubblade över detta för BEQUEMen brännaren bland annat hos
mrpellets

Kod: Markera allt

Online.
Med Online kan du kommunicera med ditt pelletssystem från valfri internetuppkopplad dator. Du kan kolla statusen på din anläggning var än du befinner dig.
[/i]

sökte men hittade ingen närmare beskrivning av detta för brännaren, däremot så fanns det viss information för Biomatic pannan med denna funktion.

Min fundering är om brännaren är utrustad med wifi i grunden, eller var jag kan finna mer information.

Finns det något likvärdigt för bioline brännaren.
En app att kunna ladda hem, för att sedan kunna se panntemp skulle inte vara dumt.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av Honda »

Intressant... Kollade på reklamvideon för biomaticpannans nätuppkoppling.

Screenshot från videon:

Bild

Om man kollar lite närmare på kretskortet dit nätsladden går så ser man fyra usb-portar, varav en har en usb-wlan minidongel färdigt istoppad bredvid ethernet-porten. Kortet ser misstänkt bekant ut på något vis...

Här är en bild på baksidan av tre generationer raspberry, kolla på modell B+ längst till höger:
http://1.bp.blogspot.com/-cMivT40F3V0/U ... p+Back.jpg

Alla detaljer jag kan urskilja från videon stämmer med raspberryB+, kan de helt enkelt ha stoppat in en raspberry? Ingen dum lösning förstås, varför uppfinna hjulet på nytt då det redan finns...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av André »

Roli skrev: Skall du värma hela tanken krävs en styrning med två tempgivare, vilket du nog redan har med TK1B styrningen.
Vem har sagt det? Ser att många nämner detta men ingen verkar veta, jag har bara en givare som sitter monterad 30 cm från acktankstoppen och beroende på vald stopp temp laddas tanken olika mkt..
Jag kör med 36 graders diff nu med börvärde på 81 grader, brännaren startar då tanken är 45 grader vid givaren sen när tempen når 81 vid givaren är bottentempen 65 grader.. Väljer jag högre stopptemp/börvärde blir bottentempen högre el lägre laddas en mindre del av tanken, väljer jag tex 75 i stopptemp laddas bara översta 1/3 på 500 l tanken..

Bequemen sitter bara på en tapp i teleskopskenorna, dra brännaren rakt ut sen vrid höger/vänster för rengöring alt lyft brännaren rakt upp i bärhandtaget om du av någon anledning vill ha den lös..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JensS
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 10 jan, 2016 09:31

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av JensS »

Honda:

Stämmer bra att det är en rasbarry, jag har den pannan hemma och den komunecerar via wifi eller vanlig nätverkskabel. Sen ansluts pannan till en portal så man kommer åt den överallt ifrån. Uppdatering var 5:e minut eller vid ändring av nån parameter. I ditt lokala nätverk kan du ansluta direkt mot pannan och får realtidsuppfatering.

Funkar klockrent iaf och borde gå att få liknande kort till enbart brännaren.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av Honda »

Antar att din brännare är 'naken' och styrs helt av pannans styrkort? Det är förstås möjligt att brännare som säljs separat har samma möjlighet för kommunikation, men det kan förstås krävas ny mjukvara i brännaren. Hur som helst så är det en bra lösning med en helt separat processor mot internet. Men jag skulle inte klara av att ha den pannan utan att försöka gräva fram vad raspberryn kör för mjukvara och hur den komminicerar med styrkortet. Med lite tur finns kommunikationen färdigt i alla digitala bequembrännare och saknar bara en raspberry och lite mjukvara för att vara online...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av Roli »

André skrev:Vem har sagt det? Ser att många nämner detta men ingen verkar veta, jag har bara en givare som sitter monterad 30 cm från acktankstoppen och beroende på vald stopp temp laddas tanken olika mkt.
Jag sa det i mitt inlägg. Har också en givare i min tank men kan aldrig få upp temperaturen i botten med att köra mot en givare. Botten tempen blir aldrig högre än vad golvvärmereturen är. Om jag skulle vilja ladda min tank så att bottentempen blir t.ex 50 grader så måste jag ha en givare i botten som slår ifrån brännaren när det blir 50 grader i botten. Att höja frånslagsvärdet på den som sitter 30-40 cm ner från tanktopp hjälper inte. Skulle jag ställa den på 95 grader så laddas tanken uppifrån och ner till givarnivå med 95 gradigt vatten men ca 5-10 cm under givaren så är det samma temp på vattnet som det är i botten, pga av skiktningen i tanken. Att få dina temperaturer vid laddning går inte att få i min tank.....

Jag skulle kunna sätta givaren i tankbotten men det är inte ekonomi att värma hela 1800 liter till 80-85 grader. Men det skulle inte heller bli bra för när den kommer att kalla på värme så är mer än halva övre delen av tanken fortfarande varm (om man inte tagit ut väldigt mycket varmvatten) och att alltid ha den stora volymen varm skulle ge mer värmeläckage än vad det blir med nyvarande givarplacering. Därför tycker jag att det är bättre med två givare för laddning av acktank.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av Honda »

Hmm, jag har ju ingen tank men är det inte så att om man ställer frånslagstemperaturen lite högre än normal laddtemperatur så kör laddningen på ända tills returen börjar stiga? Och det gör den väl inte förrän tanken är full om man har bra skiktning även då man laddar?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
JensS
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 10 jan, 2016 09:31

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av JensS »

Jag körde så med min gamla panna mot 500l tank och ladd21, funkade fint.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av André »

Honda skrev:Hmm, jag har ju ingen tank men är det inte så att om man ställer frånslagstemperaturen lite högre än normal laddtemperatur så kör laddningen på ända tills returen börjar stiga? Och det gör den väl inte förrän tanken är full om man har bra skiktning även då man laddar?
Helt rätt, skulle aldrig tanken bli full har man ett uttag som är högre än vad brännaren ger..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av skalman65 »

Ställde frågan vidare om möjlighet att kunna fjärrstyra/övervaka Bequem brännaren via mobil el pc,
till Ariterm samt mrpellets och Eldkraft.

Skickade samtidigt ett mail till Ecotec med fråga om möjligheten fanns att extra utrusta deras brännare med någon form av fjärrstyrning/övervaka.

än så länge har jag bara fått svar av Ecotec

som svarade att det inte gick i nuläget men att frågan är ställd till tillverkaren av styrskåpen.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av skalman65 »

Ramlade in två svar till under dagen om fjärrstyra/övervakning via pc.

fick ytterligare ett mail från ecotec, som då hade fått svar från deras leverantör av styrningen.

Där de bekräftade att det jobbas på en lösning på detta.
När den beräknades vara färdig kunde de inte säga något om.

Sedan fick jag svar från Eldkraft, de i sin tur hade vart i kontakt med Ariterm som skickade följande svar:

Kod: Markera allt

Online på brännarna upphörde för ca 5 år sedan (då vi hade kvar detta sedan vi var under samma tak som Thermia värmepumpar) I dag finns endast GSM Larm som tillval, men då med begränsat antal funktioner, dock ej övervakning via datorn.

För att tillgodose sig nya tekniken är det Biomatic+ 20/40 i pannan som gäller, här finns "oändligt" mycket möjligheter 
I mitt tycke så visade både Ecotec och Eldkraft på en otrolig bra service.
medans jag funderar på vad Mrpellets sysslar med som då har med information som är inaktuell sedan fem år. Får se om de svarar under nästa vecka.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Skriv svar