Soteld inne i pannan ikväll. Råd eftersökes omgående!!

Skriv svar
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Soteld inne i pannan ikväll. Råd eftersökes omgående!!

Inlägg av joa »

Hej,

Har en Calmarpannan V33 och en Thermia Bequem 20D.
Har tickat på bra nu i många år.
Ikväll hade jag problem med att den inte ville kicka igång riktigt och det var ganska svartsotigt inne i pannan.
Till slut startade den och när jag sedan öppnande luckan (lite försiktigt) rykte det och flammade upp. Stängde lucka och slog av brännaren.
Kollade nyss och det var blanksvar på väggarna och på sina ställen lite kladdigt.
Massor av oförbränd pellets var det också.
Rökgasfläkten går som den skall, sotaren var här för ca en vecka sedan så jag kan inte se någon omedelbart fel.
Sotade ur där retarderna sitter efter detta problem och visst var det en del sot där (sotaren hade nog missat det), men inget alarmerande som jag ser det.
Innan brännaren kickade igång så var felmeddelandet "kontrollera optovakt" på brännaren. Ger mig inen vettig info i detta ärende tycker jag.
Några frågor:
1. Har ni några ideer varför detta uppkommit? Vad beror soteld på rent generellt?
2. Jag vågar inte dra igång den igen nu på kvällen utan får kolla på det imorgon. När det finns "kladd" kvar inne i pannan, är det dumt att elda i den då? Dvs kan det antända igen även om den brännaren/pannan skulle funkar som vanligt?
3. Om svaret är "ja" på fråga 2, vad gör man för att bli kvitt "kladdet"?

//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5027
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Soteld inne i pannan ikväll. Råd eftersökes omgående!!

Inlägg av Stegatorparn »

Brännaren verkar pyrelda och det första jag tänker på är fläkten som inte ger tillräckligt med luft.
Gå in i servicemenyn, test utgångar och kör igång fläkten. Ger den normalt med luft?
Sedan behöver nog optovakten göras ren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Re: Soteld inne i pannan ikväll. Råd eftersökes omgående!!

Inlägg av joa »

Får testa det. Vet inte om det går på min brännare, men det borde det väl.....
Måste blanksotet bort ur pannan om/när man väl får igång den som den skall igen?
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Soteld inne i pannan ikväll. Råd eftersökes omgående!!

Inlägg av Cicaro »

Så mycket som möjligt!

1: Dålig fläkt, för hög matning, eller underhållsfyr och långt mellan eldningarna.
2: Ja
3: Ta på dig oömma kläder och handskar, utrustad med knivar, stålborste och annat vettigt från verktygslådan Skrapa/borsta bort så mycket som du bara kan få bort och lite till. Se i vart fall till att få bort allting som är kladdigt. (Allt blanksot går nog inte att få bort om man inte har någon roterande viska men försök) Det som är stelt och sitter fast lossnar med tiden när du fått brännaren att drifta normalt. Vi hade massor av blanksot i pannan, trodde faktiskt att pannväggarna var emaljerade först och sotaren sa ingenting. Med ny brännare (pellets istället för olja) och normal drift någon månad lossnar den rätt fint bara med pannväggskrapan)
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Re: Soteld inne i pannan ikväll. Råd eftersökes omgående!!

Inlägg av joa »

Tack. Skall ut och testa fläkten som en först åtgärd. Hittade i manualen hur man gör.
Finns det risk att det blivit blanksot i skorstenen också? Kan nog vara svårt att se om det är i botten på skorstenen.
Tror inte det brann mer än en timme på detta sätt.
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Re: Soteld inne i pannan ikväll. Råd eftersökes omgående!!

Inlägg av joa »

Händer ingenting med fläkten när jag försöker sätta på den via servicemenyn.
Så jag får väl försöka få tag i en ny och byta. Ser inte allt för krångligt ut....!?
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5027
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Soteld inne i pannan ikväll. Råd eftersökes omgående!!

Inlägg av Stegatorparn »

Får fläkten ström?
Mät spänningen över fläktkontakterna med ett universalinstrument om spänning kommer fram.
Kan vara fel på en triac på kretskortet. En sådan är lätt att byta för en lödkunnig.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Re: Soteld inne i pannan ikväll. Råd eftersökes omgående!!

Inlägg av joa »

Lyckades hitta en fläkt inte allt för många mil bort.
Efter att ha svurit över hur jäkla strulig brännaren är att mecka med (ingen produktionstekniker som kollat på att den skall vara servicevänlig där inte) fick jag in den nya fläkten och fick fart på allt igen.Skrapade så gott det gick bort den blanksot som blivit så nu tuffar den på som vanligt (fingers crossed) under lite extraövervakning.
Inspekterat skorstenen också och inget blanksot där i alla fall.

Rätt kasst att inte brännaren stänger av sig om fläkten slutar funka. Borde väl vara en inbyggd säkerhetsfeature kan jag tycka.

Tack för hjälpen!!!
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Soteld inne i pannan ikväll. Råd eftersökes omgående!!

Inlägg av danei »

Jag tycker inte det där låter som en sot eld alls. Det låter som att du hade rökgaser i pannan sm antändes när du öppnade luckan.
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Re: Soteld inne i pannan ikväll. Råd eftersökes omgående!!

Inlägg av joa »

Hur kommer det sig att det då är alldeles blankssvart och stenhårt på sina ställen inne i pannan?
Kan det uppkomma om det inte är soteld.
Gissade att det var det eftersom det flammade och var alldeles svart....
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Soteld inne i pannan ikväll. Råd eftersökes omgående!!

Inlägg av danei »

Absolut. Så ser det inte ut efter en soteld vad jag vet.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Soteld inne i pannan ikväll. Råd eftersökes omgående!!

Inlägg av André »

Som sagt fläkten va boven sen sotet bränns bort med tiden :wink:
Vill man snabba på de så går de öka fläkten något några dar men de behövs inte, fint att de går igen nu då de blev kallt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar