Bionan har brunnit upp-vad ersätter jag den med?

Skriv svar
PeterTh
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 11:38
Ort: Alunda
Kontakt:

Bionan har brunnit upp-vad ersätter jag den med?

Inlägg av PeterTh »

Hej,
För några år sedan frågade jag vilken lösning som var bäst att ersätta min Biona i en CTC V30 med eftersom jag tyckte att min lösning var dryg på pellets och Bionan var milt sagt skötselintensiv. Jag beslutade då att köra vidare med Biona ett tag till och igår kväll tog den död på sig själv genom att helt enkelt orsaka brand i pannrummet. Elden hade fått fäste i matarslangen och brinnande plast har orsakat ett kolsvart pannrum och röklukt i hela huset. Mitt sug efter att elda överhuvudtaget i bostadshuset är väl sådär just nu men en möjlig plan förutom bergvärme vore att slänga ut allt skit jag har i pannrummet och installera en ny panna med brännare. Vad köper man i dag om man vill ha en beprövad, lättskött lösning med stor säkerhet? Vad vore en ungefärlig kostnad installerad och klar? Mitt hus ligger utanför Uppsala och är byggt -52 i sten och har original tvåglasfönster. Boendeyta cirkus 100 kvm med hel källare delvis under jord. Tidigare system förbrukade 10 pallar pellets/år vilket är tämligen saftigt även för ett dåligt isolerat stenhus. Troligen beror det på pannans stora volym och att jag har eldat mot två ackumulatortankar på totalt 1000 liter. Vilken förbrukning skulle man våga räkna med om jag investerar i ett modernt system med dedikerad pelletspanna med integrerad brännare tro?

Mvh
Peter
--------------------------------------------------
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Bionan har brunnit upp-vad ersätter jag den med?

Inlägg av teufel »

Tråkigt, men tur i oturen att inget värre hände!

Jag har inget direkt råd om ett visst system, men för att vara på den säkra sidan så se till att det nya systemet har ett antal säkerhetsfunktioner:

En termokontakt som löser ut om du får bakbrand. Den ska stoppa externskruven från att mata in mer pellets, sluta blåsa in syre, samt kontinuerligt mata fram resterande pellets i internskruven och internförrådet, så att bakbranden släcks.

En rökdetektor i pannrummet, kopplat till styrsystemet, som när den löser ut gör samma sak som ovan.

Min Ecotec Bioline 20 från 2008 har allt det där, men jag kan tänka mig att om andra tillverkare inte hade det då, så lär de ha det nu.
Jag har t.o.m. hört om system som skickar SMS till dig när brännaren har stannat och talar om varför.


Jag förstår din oro, eld är inte att leka med, men med dessa system vore det väldigt konstigt om det hände något.


/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bionan har brunnit upp-vad ersätter jag den med?

Inlägg av Roli »

Rökdetektor också?? Det finns inte på min, hur är det kopplat?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Bionan har brunnit upp-vad ersätter jag den med?

Inlägg av teufel »

Det finns två anslutningar på kopplingsplinten i styrdatorn. När rökdetektorn löser ut sluts kretsen och datorn agerar därefter.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
PeterTh
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 11:38
Ort: Alunda
Kontakt:

Re: Bionan har brunnit upp-vad ersätter jag den med?

Inlägg av PeterTh »

Hej,
Bionan har allt det du nämner i säkerhetsväg. Hjälpte inte tyvärr... Pannrummet är nu helt tomt och sanering pågår. Vi kommer att lämna pelletseldningen och installera bergvärme så den här frågan är inte längre aktuell.

Mvh
Peter
--------------------------------------------------
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Bionan har brunnit upp-vad ersätter jag den med?

Inlägg av teufel »

Tråkigt!

Håll bara koll så att den tidigare luftcirkulationen från otätheter i huset genom pannan upp till skorstenen ersätts på annat sätt, så att du inte får fuktskador nånstans i huset - tex källare, badrum, pannrum etc.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar