Bygga nytt pelletsförråd
Bygga nytt pelletsförråd
Tjena! Någon som har något bra tips vad man bör tänka på vid nybyggnation av pelletsförråd?
Har idag en säck som tar ca 3ton som dom pumpar in med bulk i.. Men problemet är att det sammlas så mycket efter kanterna när de börjar bli lågnivå i säcken, så tänkte bygga något som liknar en trattform typ? Plyfa, eller vad ska man använda samt hur motverkar man att pelletsen ska slås sönder när dom pumpar i den i behållaren?
Har idag en säck som tar ca 3ton som dom pumpar in med bulk i.. Men problemet är att det sammlas så mycket efter kanterna när de börjar bli lågnivå i säcken, så tänkte bygga något som liknar en trattform typ? Plyfa, eller vad ska man använda samt hur motverkar man att pelletsen ska slås sönder när dom pumpar i den i behållaren?
Re: Bygga nytt pelletsförråd
Jag låter dom som har byggt större förråd komma med tipsen, men jag kan ju konstatera att det är löjligt hög friktion i pellets, jag har plywood som lutar 45 grader i botten på mitt lilla förråd och det är inte tillräckligt för att det ska rasa ner, behövs ännu större vinkel.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Energiprofet!
Om man klär insidan i plåt borde friktionen minska.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Formplyfan har en glatt yta som brukar vara tillräcklig.
Dom flesta som bygger ett lutande golv använder den.
När jag byggde förråd prioriterades volym så det blev ett plant golv med golvspån istället.
Väggarna är av OSB-skivor på 70-reglar.
Dom flesta som bygger ett lutande golv använder den.
När jag byggde förråd prioriterades volym så det blev ett plant golv med golvspån istället.
Väggarna är av OSB-skivor på 70-reglar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
-
- Energiprofet!
Ofta är det ju volymen man jagar och då får rasvinkeln stå tillbaka. Någon som har satt en vibrator i botten av förrådet? En elmotor med en obalansvikt borde räcka.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Man vill nog absolut inte ha ha vibrator. Då skakar finfraktionen ner i botten isetället för att fördela sig någorlunda i pelletsen.
mvh
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skulle jag bygga om mitt förråd skulle det bli med plan botten, nersänkt skruvlåda och avbalkning för att skotta i när det börjar ta slut. Det som inte själv rinner ner till skruven får endera vara som reserv eller agera "sluttande sidor".
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.