Tändelement + Triac

Skriv svar
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Tändelement + Triac

Inlägg av Taxen »

Har för första gången på 14år fått lite problem med min brännare.Förra veckan så märkte jag att tändelementet var paj,så jag tog det som jag hade i reserv.Satte igång brännaren och väntade på att den skulle komma igång.Efter en stund så sa det POFF och den stannade.Trodde naturligtvis att nu är brännaren kaputt och med det problem med värme och varmvatten.Märkte vid koll att en säkring hade gått(10A) i skåpet.Bytte och mekade isär brännaren och märkte att nya tändelementet hade gått sönder direkt.Nu var det ju naturligtvis storhelg på G,så inga reservdelar i sikte.Har beställt två nya som kommer förmodligen på onsdag.Nu har jag tänt brännaren manuellt sen i torsdags och det funkar om jag tänder morgon och kväll.
Nu till frågan:hur funkar triacen som hör ihop med tändelmentet.Har under uppstarten mätt med multimetern på anslutningarna som elementet normalt är anslutet till och då haft 231V.Går ner till 227V när fläkten startar lite.När den sen gått en stund så klipper den av strömmen och det är väl den tid som elementet normalt glöder.Sen går brännaren normalt tills termostaten slår av vid 82 grader.Man har varit som en vedeldare över helgen :wink:
Det är lite brummande från triacen när den är igång,så jag undrar om det är nåt fel på den och när jag sätter dit elementet så händer det samma kortslutning :shock:
Jag har denna triac som är den blå burken.En ny kostar 1000kr så jag hoppas att det inte är nåt fel på den.

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5023
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tändelement + Triac

Inlägg av Stegatorparn »

Det första jag tänker på är en kortslutning till jord, vilket det kan bli när tändelementet går sönder.
Kolla så inte någon ledning ligger mot metall.
Du kan ju kontrollmäta med en multimeter mellan fas och jord när brännaren är strömlös.
Har det gått mer än 10 A genom triacen, är det inte säkert att den överlevt.
Ända sättet är att prova om den stryper spänningen när flamvakten blir belyst.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Tändelement + Triac

Inlägg av Taxen »

Ja,den funkar som den ska och det märker jag att den gör när den ser lågan så slår den av strömmen.Kör utan element nu då jag ändå tänder manuellt.Det ligger 230V in i den hela tiden som brännaren går,men släpper bara igenom strömmen i starten.Det jag är misstänksam emot är det elementet som jag köpte av någon här på forumet för några år sedan, har så grova kablar mot standard.Ca 2,5mm2 mot 1,5.Kan det vara så att detta element är på för många W?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5023
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tändelement + Triac

Inlägg av Stegatorparn »

Mät motståndet i elementet. Bör hamna runt 126 ohm.
Mät också mellan en tråd och elementets hölje på högsta mätområde. Skall vara åtskilliga Mohm.
Ett felfritt element kan inte blåsa en 10 A säkring. Då fordras att motståndet är under 23 ohm.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Tändelement + Triac

Inlägg av rod02 »

På min går sladdarna till tändelementet nära fläkten. Lätt att fläkten börjar käka sladd. 1000 kr för modulen grrr. Delarna förutom boxen borde hamna under 100Kr.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Tändelement + Triac

Inlägg av Taxen »

Lägger in en länk,så jag slipper skriva 2 gånger :wink:

https://www.byggahus.se/forum/el/254176 ... ement.html
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Tändelement + Triac

Inlägg av rod02 »

Uttaget som styr triacmodulen, var på tidiga modeller en styrning till ett radiostyrnings servo. Det kanske går med ett halvledarrelä istället. Typ 40Kr "e-bay".
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Tändelement + Triac

Inlägg av Taxen »

Nu har jag brännaren igång igen

Fick mina element idag.Mätte 129 Ohm På båda elementen.Kopplade ett element direkt i väggen med kabel för att testa.OK.Monterade i brännaren och körde utan pellets.Började glöda direkt och när jag höll in en ficklampa och lyste på fotocellen så slocknade spiralen efter en stund.Körde igång på riktigt med pellets och nu uppträder brännaren som den skall.Kontentan av det hela är att elementet som jag köpte privat var det något fel på, så det blev kortis.Har ju fått vänta över påsken på nya element,så därför ville jag kolla här om det var något annat fel,men det var det inte.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Tändelement + Triac

Inlägg av Jakob »

Hur länge höll ditt element denna gång?
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Tändelement + Triac

Inlägg av Taxen »

Ung.2 år sedan.Köpte nu från denna firma,så jag får se hur länge de håller.Är ju billigt med 2st för 450kr.

http://www.pbs.nu/sv/
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
napmaster
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 16:19

Re: Tändelement + Triac

Inlägg av napmaster »

Ofta är det ju så att man får vad man betalar för.... :?
Jag investerade i ett keramiskt för snart 2 år sedan och det har tuffat på utan problem, kan rekomendera det!
Pelletseldare sen -05
KMP (PX21)brännare -05, Kalmarpannan OPEX, shuntautomatik
9m skorsten-tegel+ slang, Tigex25
Contura 556 + NVI modulskorsten
Skriv svar