Ingen värme i elementen

JEWE
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 29 dec, 2014 07:24
Ort: Hässleholm

Ingen värme i elementen

Inlägg av JEWE »

God dag. Hittade detta forumet genom en sökning på nätet.
Kom hem igår, vid åttatiden på kvällen, efter en veckas vistelse borta med familjen.
Öppnar kylskåpet och undrar om det har gått sönder men det visar sig att det är så kallt i köket att det känns varmt i kylen :lol:
Allt väl. Jag stängde ju av värmen på ovanvåningen innan jag stack iväg för att spara på pellets. Nedervåningen hyrs av ev en annan som ringede och klagade dagen innan jag kom hem, för att det var så kallt. "gnällspik" tänkte jag 8)
Jag drog igång värmen på elementen på ovanväningen och väntade. Ingen värme. Hm? Vakande kl 4 och det var fortfarnade ingen värme i huset. Skumt tänkte jag och gick ner i pannrummet för att kolla lite. Såg att det var noll tryck i expanstionskärlet och vred på lite vatten till det så trycket hamnade rätt.
Gick och la mig igen. Vakande igen kl 6. Ingen värme. Nere i pannrummet har expantionskärlet löst ut så det är vatten på golvet.
Schunten (stavning?) verkar orörd och cirkulationspumpen verkar gå.

Några ideer om var jag ska börja felsöka?
EGOR-panna från -79
Ecotec A4-brännare
JEWE
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 29 dec, 2014 07:24
Ort: Hässleholm

Re: Ingen värme i elementen

Inlägg av JEWE »

Åh jag glömde tillägga att jag har varmvatten i kranen
EGOR-panna från -79
Ecotec A4-brännare
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Ingen värme i elementen

Inlägg av Joones »

En ren gissning, frusna rör?

I mitt hus går värmeledningar för övervåningen uppe på vinden. Skulle jag stänga av radiatorerna på övervåningen så att vattnet inte kunde cirkulera i rören skulle ispropparna vara ett ofrånkomligt faktum vid den temperatur vi har haft nu i helgen (runt -15grader). Hur kallt har det varit i Hässleholm?

I ditt fall skulle jag nog ha ett vakande öga på expansionskärlet de närmsta dagarna. Sjunker trycket finns det risk att något rör frusit sönder. Att sänka värmen när man reser bort sparar pengar men att stänga av värmen helt så att vattnet inte cirkulerar i alla rör kan bli en dyrköpt "besparing".

Som sagt en ren gissning och jag hoppas att jag har fel.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ingen värme i elementen

Inlägg av nyman »

Är det kallare inne än i kylskåpet så kontrollera innetemperaturen i alla rum. Ligger den under noll har kanske element och allt frusit. Det är under uptining som den största sprängverkan från isen uppstår.
Det allra värsta är om en vattenläcka uppstår på ett ställe man inte ser.
Jag skulle kontakta en rörmokare med värme som specialitet.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ingen värme i elementen

Inlägg av Eldvin »

Ska bli intressant och se hur mycket man tjänat ekonomiskt när problemet är löst.
JEWE
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 29 dec, 2014 07:24
Ort: Hässleholm

Re: Ingen värme i elementen

Inlägg av JEWE »

Joones skrev:En ren gissning, frusna rör?

I mitt hus går värmeledningar för övervåningen uppe på vinden. Skulle jag stänga av radiatorerna på övervåningen så att vattnet inte kunde cirkulera i rören skulle ispropparna vara ett ofrånkomligt faktum vid den temperatur vi har haft nu i helgen (runt -15grader). Hur kallt har det varit i Hässleholm?

I ditt fall skulle jag nog ha ett vakande öga på expansionskärlet de närmsta dagarna. Sjunker trycket finns det risk att något rör frusit sönder. Att sänka värmen när man reser bort sparar pengar men att stänga av värmen helt så att vattnet inte cirkulerar i alla rör kan bli en dyrköpt "besparing".

Som sagt en ren gissning och jag hoppas att jag har fel.
Ja jag det var +10 när jag åkte och - 15 när jag kom hem :oops: UTE alltså
Inne var det inte minusgrader vad jag kunde märka. Ca 9 grader I köket och jag hade ju värmen på på nedervåningen så att det frusit har jag svårt att tro. Värmen stiger ju som bekant uppåt.
Jag har fått tips om att lufta systemet inclusive cirkulationspump.
Någon annan skrev att jag oxå kan prova att maxa shunten ett par timmar för att sedan vrida ner den och sen tillbaka igen.
EGOR-panna från -79
Ecotec A4-brännare
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Ingen värme i elementen

Inlägg av Joones »

Det beror ju på hur huset är byggt. Jag har ett gammalt hus som det varit självcirkulation på värmesystemet i en gång i tiden (gissar jag) så därför ligger rören som de gör på vinden. Även om jag skulle ha värmen på på bottenvåningen så skulle inte den värmen räcka för att få plusgrader på vinden om när det är -15grader.

I nyare hus brukar ju rören vara dragna i trossbotten mellan våningarna eller synligt inne i rummen och då kanske situationen är annorlunda. Då räcker det ju med att det är plusgrader i rummen Jag hoppas verkligen att inge frusit sönder och att det bara är luft eller liknande (varför nu den kommit in i systemet helt plötsligt).

En vinter för några år sedan frös ett vattenledningsrör (som gick i ytterväggen)till mitt badrum på övervåningen. Då hade jag ca 27grader varmt i badrummen på bottenvåningen och övervåningen men i höjd med trossbotten blev det en "köldbrygga" så där blev det minusgrader. Då var det ca 30grader kallt på natten iofs. Som tur var höll röret och jag har nu dragit om rören så att de går i en garderob i stället för i ytterväggen
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ingen värme i elementen

Inlägg av Eldvin »

Kan ju va så enkelt att övertrycksventilen gett upp med.Nått mer långsökt är att vv beredaren gått läck så övertrycks ventilen inte stängde å vattnet då frös nån stans.
JEWE
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 29 dec, 2014 07:24
Ort: Hässleholm

Re: Ingen värme i elementen

Inlägg av JEWE »

Huset som jag bor i är från 70-talet eller så och pannan är en gammal oljepanna, ombyggd för att funka med pellets, och står mitt i huset i källaren. Från pannan är rören dragna i i taket i källaren till elementen i källaren och på andra våningen.
Inget var fruset utan det var en välvillig men klåfingrig hyresgäst som hade råkat stänga en kran så att vattnet inte kunde komma upp ut i systemet.
Problemet löst. Nu ska jag elda så elementen balnar!
EGOR-panna från -79
Ecotec A4-brännare
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Ingen värme i elementen

Inlägg av Joones »

Skönt att det löste sig och att det inte var värre problem än så :D .

Ha en god och varm fortsättning på helgerna
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
JEWE
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 29 dec, 2014 07:24
Ort: Hässleholm

Re: Ingen värme i elementen

Inlägg av JEWE »

Ja tack Joones
Jag fick lite skrämselhicka när ni målade fan på väggen här :shock: Oftast är det ju det enklaste svaret som är det rätta.
EGOR-panna från -79
Ecotec A4-brännare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ingen värme i elementen

Inlägg av Eldvin »

Och vad var vitsen för hyresgästen att stänga den kran då??
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Ingen värme i elementen

Inlägg av stereotypen »

Han kanske ville ha varmare, men fick kallare.

Man kan fråga sig vad han gör i pannrummet ÖHT.....
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
JEWE
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 29 dec, 2014 07:24
Ort: Hässleholm

Re: Ingen värme i elementen

Inlägg av JEWE »

Ja det var dumt gjort av honom
Vi lär nog aldrig för veta vad han tänkte där :roll:
EGOR-panna från -79
Ecotec A4-brännare
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Ingen värme i elementen

Inlägg av stereotypen »

Det var väl det han gjorde - Att inte tänka.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Skriv svar