Läckande ventil, effecta 220

Skriv svar
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Läckande ventil, effecta 220

Inlägg av mt4base »

Jag upptäckte idag att det låg massor med vatten vid sidan av pannan. Har alltid varit torrt där vad jag vet och blev lite förvånad. Installatören har dragit ett kopparrör som mynnar öppet, nedåt golvet, det rinner inte men droppar friskt och det har bitvis varit mycket vatten där. Betongen är alledes begjuten.

Det röret kommer från ventilen på bilden. Vad är det för ventil och vad är den till för? Går den att dra åt (har inte vågat röra den) och på så vis får stopp på läckaget? Har aldrig rört en ratt på pannan sen vi fick den installerad för 6-7 år sen.

Tips mottages tacksamt.

Bild
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Läckande ventil, effecta 220

Inlägg av Joones »

Ventilen som läcker är väl någon form av säkerhets, övertrycksventil. Jag gissar att man kan prova att motionera säkerhetsventilen genom att skruva på den. Jag läste någonstans att man vrider på den tills den "tjongar till" och stänger av kraften i fjädern. Det finns väl ingen garanti att den tätar bättre men fungerar det inte behöver den nog bytas. Vill man vara "försiktig" så väntar man till en vardag med att motionera ventilen. Då är det ju lättare att få tag på en rörmokare om situationen förvärras. Är man mer våghalsig så provar man direkt.

Ställ någon bytta under som du samlar vattnet i eller led. Väg i en vattenslang för det kommer nog att spruta vatten när du vrider på ratten.

"Ventilkopplet" är blandningsventil för varmvattnet som ser till att du inte får för hett vatten i varmvattenkranen.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Läckande ventil, effecta 220

Inlägg av Roli »

Läser man produktbladen till säkerhetsventiler så står det, i alla fall i de som jag har läst, att ventilen skall "motioneras" 1-2 ggr per år för att inte börja läcka. Det gör man genom att vrida på ventilknappen i pilen riktning tills man hört ett kraftigt ljud, precis som Joones skriver ovan. Beroende på var ventilen sitter så får man vara beredd på att det kan/kommer vätska från ventilen. Oftast lämnar aldrig rörkrökaren dessa produktblad när han har kopplat färdigt. Kan det vara för att han vill återkomma om några år och byta ventil ???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Läckande ventil, effecta 220

Inlägg av mt4base »

Ok, då kanske det räcker att jag skruvar in den och ut den då?
Är det som du säger stämmer det för jag har inte rört den på alla år. Nåja, vad kan hända? Om ventilen är kass, då har jag vatten på fullt blås och det går inte att stänga av (det är jag inte sugen på).

Man skruvar alltså in den tills den klickar/smäller till och sen skruvar man ut den igen?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Läckande ventil, effecta 220

Inlägg av Joones »

Du skruvar bara åt ett håll. Ventilen är fjäderbelastad och hålls stängd av en fjäder. När du skruvar öppnar den sig mer och mer tills den "kuggar över" och fjädern trycker ner ventilen till stängt läge. Du kan snurra flera varv om du vill det är ingen gänga. Tätar den så tätar den och om den inte tätar så borde den inte bli helt öppen i alla fallen behöver nog bytas. Men medansvar du vrider på den så kommer den ju att öppna fullt och då kommer det ju ganska mycket vatten ( beroende på hur snabbt du vrider)

Det är nog ingen större fara att du ska behöva stänga av vattnet men jag är själv väldigt försiktig av mig så jag skulle vänta tills jag vet att det är vardag :D
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Läckande ventil, effecta 220

Inlägg av johannaj »

Det finns två typer av säkerhetsventiler som är vanligt förekommande på alla pannor. Den ena är för tappvattnet, som denna. Den andra sitter innan expansionskärlet och ser ungefär likadan ut, MEN det är ruskigt stor skillnad på när de löser ut.....Att sätta en 9 Bars säkerhetsventil på värmeledningen är inte sååå himla smart....;) Inte tvärt om heller, men det märks ju mera direkt.....Haha!

Om jag varit du, hade jag inte "motionerat" denna ventil alls. Eftersom det förmodligen aldrig gjorts förut, kommer det endast leda till ett MYCKET större läckage......Låt den istället vara, åk till rörmockaren och köp en ny! Visa upp en bild, om du är osäker. Ventilen kostar ca en hundring. Stäng sedan av husets huvudkran till vattnet och släpp trycket, genom att öppna någon tappkran. Sedan är det bara att byta ventilen!

Verktyg som behövs är skiftnyckel alternativt fasta nycklar. Även gängtejp behöver du. Det hela är gjort på 10min, om du är långsam! 8)

-Lycka till! :D
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Läckande ventil, effecta 220

Inlägg av mt4base »

Tack för alla tips.
Jag rörde inte ventilen och rörmokaren som faktiskt, hör och häpna, dök upp idag, sa att man INTE ska röra dem när de läcker. Det tog 10min från han dök upp, byte och sen var han borta i fjärran. Skönt att det inte läcker. Återigen tack.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Skriv svar