A4 laddproblem
A4 laddproblem
Hej Har en A3 hemma och en A4 i garaget!
Ett problem med A4an är att med jämna mellanrum så får jag tändfel och då har internskruven fastnat med fullt internförråd och pellets upp i slangen! får rensa slussen och hjälpa igång den sedan går den smärtfritt till nästa gång det händer!
Någon som varit med om detta? och kanske har en lösning!
/Tomas
Ett problem med A4an är att med jämna mellanrum så får jag tändfel och då har internskruven fastnat med fullt internförråd och pellets upp i slangen! får rensa slussen och hjälpa igång den sedan går den smärtfritt till nästa gång det händer!
Någon som varit med om detta? och kanske har en lösning!
/Tomas
Re: A4 laddproblem
Låter ju som fel på driften till internskruv (motor eller växellåda)?
Jerjo
_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Re: A4 laddproblem
Slår IR-dioderna av skruvmatningen när förrådet är fullt? Kan vara dessa som spökar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Re: A4 laddproblem
Håller med Roli!
Jerjo
_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Re: A4 laddproblem
Japp allt funkar ir sensorerna får signal, men det kan ju vara nått glapp!
Jag har rengjort kontakterna, funkar just nu. Så jag får se om det händer igen!
konstiga är ju att den fyllt internmagasinet och sedan upp i slangen. då orkar inte
motorn och det stannar!
det som är lustigt är om Ir sensorn var skadade då skulle man få låg signal från den!
och ingen pellets skulle bli frammatad.
Synd det inte finns någon loggningsfunktion! tänk vad lätt det skulle vara om det fanns
1 timmes logg till avbrott!
/Tomas
Jag har rengjort kontakterna, funkar just nu. Så jag får se om det händer igen!
konstiga är ju att den fyllt internmagasinet och sedan upp i slangen. då orkar inte
motorn och det stannar!
det som är lustigt är om Ir sensorn var skadade då skulle man få låg signal från den!
och ingen pellets skulle bli frammatad.
Synd det inte finns någon loggningsfunktion! tänk vad lätt det skulle vara om det fanns
1 timmes logg till avbrott!
/Tomas
Re: A4 laddproblem
Det hade varit en bra grej, så man kunde backa förloppet tills man ev. hittar felet. Felsökning hade definitivt blivit bra mycket bättre/lättare med en logg.
Du kan kanske ha ett glapp som kommer och går. Pellets upp i slangen skall du inte ha. Det kan bero på att IR-givarna inte slår ifrån eller att den eftergångtid som finns i programmet har blivit ändrat. Normalt så skall externskruven gå någonstans kring 20-30 sekunder (har jag för mig) efter det att IR-givarna har indikerat pellets upp till sin nivå. Är denna tid längre så hinner skruven kanske överfylla internförrådet.
Du kan kanske ha ett glapp som kommer och går. Pellets upp i slangen skall du inte ha. Det kan bero på att IR-givarna inte slår ifrån eller att den eftergångtid som finns i programmet har blivit ändrat. Normalt så skall externskruven gå någonstans kring 20-30 sekunder (har jag för mig) efter det att IR-givarna har indikerat pellets upp till sin nivå. Är denna tid längre så hinner skruven kanske överfylla internförrådet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Re: A4 laddproblem
Jag har tänkt i samma banor men hittar inte var man justerar eftergångstiden på externskruven!
Har kollat att Ir sensorn funkar och att den stannar efter ett tag"har inte klockat"
varit inne på att reläet till externskruv hängt sig,
Har kollat att Ir sensorn funkar och att den stannar efter ett tag"har inte klockat"
varit inne på att reläet till externskruv hängt sig,
Re: A4 laddproblem
Har reläet hängt sig så stannar aldrig externskruven, så det är lätt att kolla.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Re: A4 laddproblem
japp om det har rent helhängt sig är det ju så men om det inte funkar alla gånger typ!
Vad heter det i menyn där man justerar externskruven? eftergångstid mm?
Vad heter det i menyn där man justerar externskruven? eftergångstid mm?
Re: A4 laddproblem
Hittar anledningen till mitt problem men inte varför! låter lite konstigt,
vad som händer är att internskruven stannar i samband med att externskruven går med följd av att det går upp pellets i slangen! sedan av någon outgrundlig anledning startar den igen och fyller upp magasinet, men eftersom det fortfarande är pellets i slangen när magasinet är fullt så orkar inte motorn, och jag får tändningsfel!
Ja vad har jag då gjort för att lösa detta.
Bytt lager
Kollat att skruven är rak
Slipat av slitsringen då den slagit sig lite så ringen hakade fast lite!
Allt funkar så bra tomt! ja även flera dagar ibland innan det stannar!
Några tips?
vad som händer är att internskruven stannar i samband med att externskruven går med följd av att det går upp pellets i slangen! sedan av någon outgrundlig anledning startar den igen och fyller upp magasinet, men eftersom det fortfarande är pellets i slangen när magasinet är fullt så orkar inte motorn, och jag får tändningsfel!
Ja vad har jag då gjort för att lösa detta.
Bytt lager
Kollat att skruven är rak
Slipat av slitsringen då den slagit sig lite så ringen hakade fast lite!
Allt funkar så bra tomt! ja även flera dagar ibland innan det stannar!
Några tips?