Shunt snåla på dagen och höja på kvällen -bra eller dåligt?

Skriv svar
Yanosch
Ungskog

Shunt snåla på dagen och höja på kvällen -bra eller dåligt?

Inlägg av Yanosch »

Tjänar jag på att dra ner shunten under dagen -mindre pellets åtgång men ett par grader kallare i huset, för at sedan höja den på kvällen och natten -pannan måste tro det är ostbågar för den slukar enormt mycket pellets då
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Shunt snåla på dagen och höja på kvällen -bra eller dåli

Inlägg av pitch »

Yanosch skrev:pannan måste tro det är ostbågar för den slukar enormt mycket pellets då
Det skulle ju vara härligt om pelletsen smakade ostbåge :wink:
...och vilket bra kilopris...och hälsosamt :)

Jag hade en liknande inställning till min shunt men upptäckte samma sak som du gjort att det går åt en hel del vid kompensationen från kallt till varmt, frågan är om man tjänar så mycket på det...
Jag snålade till det och valde att ha 18 ºC dygnet runt och det är fantastiskt hur fort man vänjer sig...kanske dags att sänka ytterligare några grader :wink:

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Gustav
Entusiast!

Inlägg av Gustav »

Och när du vant dig vid femton grader slipper du troligtvis besök från vänner och bekanta :)
Hälsn.Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Gustav skrev:Och när du vant dig vid femton grader slipper du troligtvis besök från vänner och bekanta :)
Hälsn.Gustav
Det är min förhoppning...de har ju bara slut på kaffe och sprit ändå, utan att ge något tbx :wink:

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Risken är väl att frugan flyttar ut, Fast å andra sidan räcker ju kaffet ännu längre då...

/E
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

pitch skrev:
Gustav skrev:
Det är min förhoppning...de har ju bara slut på kaffe och sprit ändå, utan att ge något tbx :wink:

/Pitch
Jodå bara de är nog många så värmer dom huset.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag skulle tro att det beror väldigt mycket på huset, om man exempelvis har ett taskigt isolerat hus så värmen går rätt ut så kanske det lönar sig att sänka lite på natten, samtidigt så mår ju ett hus inte så bra av ständiga temperaturförändringar, men ett par grader har kanske inte så stor betydelse.

Micke
Skriv svar