ctc 2200

Skriv svar
Bengt olsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 20 nov, 2005 11:56
Ort: Tjörn

ctc 2200

Inlägg av Bengt olsson »

Hej jag undrar om någon har en pelletsbrännare i en ctc 2200?.Hur funkar det?.Hur är pannan att elda ved i den?.
Jocke.t
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 okt, 2005 16:21

Inlägg av Jocke.t »

Hej,

Jag har en Vikingbio i men CTC 2200 Trio och det fugerar bra tror jag (har inte så mycket att jämföra med) Har iaf inte haft något strul som har varit relaterat till pannan. Läste lite förut om att en del hade beskymmer med att det tar väldigt lång tid innan det blir varmt. Det beskymmret finns inte i min anläggning iaf.

Har även eldat med ved i den men slutade med det pga jobbet och kör nu bara pellets.

MVH
//Jocke
/Jocke

CTC 2200 Trio -97 Viking Bio -05
Tarnbrant
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 06 sep, 2005 20:32
Ort: Grums

CTC 2200 Trio med Janfire Flex-A

Inlägg av Tarnbrant »

Jojjomensan, jag har samma panna som du, har sedan en dryg månad kört den med en Janfire Flex-A, monterad med en 100mm förlängning i oljefacket samt en lågriktare (måste finnas), sedan skall de två främre turbulatorerna tas bort. Visserligen har jag inte kört så länge men under denna dryga månad har jag inte haft några som helst problem. Enda nackdelen med pannan är att det sitter en plattvärmeväxlare (mycket liten har jag förstått) detta gör att när du tappar varmvatten verkar panntemperaturen sjunka fort och trögheten vid brännarstart gör att tempen sjunker rejält i pannan. Detta är bara kännbart i effektläge 1 & 2. Med Accar borde det inte vara något problem alls. :D :D
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

Ved i 2200 Trio

Inlägg av sjoluan »

har eldat med ved i min 2200 trio i ca 5 år nu utan problem!!
Se bara till att ha minst en 500 liter acctank!! Laddomat är inte heller helt fel!

Lycka till!! :D
Bengt olsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 20 nov, 2005 11:56
Ort: Tjörn

Tack för svaren

Inlägg av Bengt olsson »

Plattvärmeväxlarn för jag inga problem med eftersom jag har två acc tankar.Den ena tom och den andra med slingor,och laddomat mellan panna och tankar. Hur är det att sota ved delen,det verkar lite svårt att sota dom två rök kanalerna på vänster sida. Nu är det bara inkoppling kvar och inköp av pelletsbrännare,lutar åt en tb-mini. :lol: :lol:
Stenhage
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 06:09

Re: ctc 2200

Inlägg av Stenhage »

Hej Tarnbrandt,

Fungerar det fortfarande med Flex A i oljefacket? Jag läste om någon som haft problem med det.
Funderar själv på detta för att kunna elda med ved i vedsidan.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: ctc 2200

Inlägg av Roli »

Stenhage:

Tror inte att du får något svar från den eftersökta personen. Tråden är gammal och den "eftersökta" har inte besökt forumet efter 29/4 -08.....

Men det finns kanske någon annan som har erfarenhet och kan ge dig driftsfakta?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: ctc 2200

Inlägg av sänkan »

Hej. Fungerar bra med en rakt framåtbrinnande brännare som Eurofire på oljebrännarens plats. Gärna med lite utbyggnad av brännaren så lågan inte går så långt in.
Skulle inte krångla till det i onödan med en uppåtbrinnande brännare och lågriktare. Då blir det också begränsning av den effekt man kan elda med och kanske för låg rökgastemperatur.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Keart
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 01 dec, 2008 09:09
Ort: Eskilstuna

Re: ctc 2200

Inlägg av Keart »

Har kört ecotec A3 i fyra vintrar nu, har inte så mycket att jämföra med men tycker att det går bra.
Brännan sitter i stället för askluckan, kan väll köra ca 30 säckar och sedan är det dax att aska ur den.
Panna CTC 2200 duo, EcoTec A3-15kW, MAFA Mini
Skriv svar