Granne förpestar luften!

Skriv svar
Söppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 01:12

Granne förpestar luften!

Inlägg av Söppen »

Vi bor i ett villaområde där husen ligger hyftsat tätt. Nu när hösten har kommit har grannen rakt över gatan börjat eldat i sin vedpanna. Vet e fan vad han eldar för nåt men det ryker så förbannat, riktig tjock tung rök som faller mot marken. Det går knappt att vara utomhus när han eldar och man kan absolut inte låta sitt barn sova i barnvagnen utomhus. Jag misstänker att han inte eldar mot ack.tank då han eldar ganska ofta.

Innan jag pratar med honom tänkte jag höra med er vad ni tycker. Om det inte hjälper att påpeka för honom att han förpestar luften, vad kan jag göra då? Det är våran första vinter här och det känns lite jobbigt att stöta sig med grannen (man är ju så förb.... svensk)
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Anmäla till miljöavdelning hos sin kommunen.
Då är du anonym iaf. Då miljön ombudsman kommer att kontakta den eldare att kvarten klagar för hemska molnen. och se till krav acktank eller nån brist måste åtgärda. Så borde det väl så eller ?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Du är inte ensam med grannar som eldar olämpliga saker, min närmaste grannes granne (ni fattar va), en äldre dam som sett sina bästa dar, eldar för att få värme och varmvatte, 2 gånger om dagen som en klocka. Och ibland undrar jag vad hon eldar, för röken är riktigt blåtjock. Och det luktar väldigt illa. Antagligen är det både den ena och den andra sopan som åker i .. tyvärr.. Det går väl an för oss, men min granne har sovrumsfönstret som vetter mot hennes skorsten och han är redigt arg..
Biomatic 20+
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Kommunen...

Inlägg av snillet »

Om inte en direktkonfrontation hjälper så är det anmälan till sin kommun som gäller.

Förutsatt att det gäller efter att brasan kommit igång har jag för mig. Vid uppstarten kommer det alltid en "dos" med illaluktande vara ur skorstenen men det skall ju upphöra efter 5-10 minuter högst.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Lite fegt, men anmäl utan att klaga. Då vet han ju inte vem som ringde. Dessutom så säger det ju sig själv att man inte eldar hur som helst, så jag tycker inte du behöver skämmas över en anonym anmälan.

En gissning är att han eldar sur ved, eftersom man i tättbegyggda områden inte har plats med att torka veden. Har själv en idiot längre ner på gatan som tillämpar principen, sur ved och plåttunna. Nu blåser det oftast åt andra hållet så jag orkar inte bry mig.
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

Undvik kommunen!!

Inlägg av sjoluan »

Prata lite snällt med honom, så går det nog bra!
Han kanske behöver hjälp med att trimma pannan!
Eldar själv med ved och uppskattar grannarnas kommentarer! Hellre det än att nån miljöinspektör ringer!
"Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skitit"
som Arne Anka sa..... :lol:
Söppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 01:12

Inlägg av Söppen »

Jag ringde miljönämden och rådfrågade. De skickade ett brev till grannen där det skulle stå att det förekommit mycket rök i området och att det skulle kunna komma från din vedanläggning...... Sedan skickade de med en brochyr om "säker vedeldning" Detta var någon vecka sedan och sen dess har det blivit mycket bättre. :wink:
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Söppen skrev:Jag ringde miljönämden och rådfrågade. De skickade ett brev till grannen där det skulle stå att det förekommit mycket rök i området och att det skulle kunna komma från din vedanläggning...... Sedan skickade de med en brochyr om "säker vedeldning" Detta var någon vecka sedan och sen dess har det blivit mycket bättre. :wink:
Skönt.. bättre här också, tanten verkar ha fyllt på sitt oljeförråd, för första gången på många år, hon orkar väl inte elda med ved längre. Grannen närmast henne är väldigt glad, men jag misstänker att någon i området också har klagat på hennes eldande..
Biomatic 20+
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Det behöver inte ryka överhuvudtaget med vedeldning bara man eldar på rätt sätt ..jag vedeldade i 10 tal år och ingen klagade på mig medans grannen brevid mig hadde ett helvete med grannar och kommun och även sotarn ..han kunde inte elda ..han hadde en 500 liters ack men han snåleldade genom att strypa syre och röken föll rakt ner istället för rakt upp ...och grannen mitt imot har alltid eldat ved och det har inte märkts av någonsin förän han sålde huset och nya ägaren börjat elda ..nu ryker det tungt som tusan hela tiden ..(snåleldning) ..fattar inte varför folk ska snålelda ..det ger ju inga kilowatt....

ps: det är en konst att elda ..och det behöver inte ryka längre tid än det tar att få eld på veden :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

När jag köpte en Iwabo-brännare sa en till mig att "Nu kommer dina grannar att klaga, den ryker mycket!". Nu var inte jag rädd för klagomål från grannar då jag är omringad av 5 vedeldare. Intet ont om vedeldare om de kan elda, men här är de ibland bedrövliga. Det har blivit bättre sen en av dem slände ut sin CTC kombi från 74 men ett par av dem har nya vedpannor med acktank men likförbannat ryker det som fan... Borde det inte ingå en rejäl eldningskurs när man köper en vedpanna?
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
hogge
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 10:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

har en kusin som snåleldar och de går inte att snacka han till rätta fattar inte bättre tror jag men det är "dålig reklam" för dem som har vedeldning och sköter den på rätt sett.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Glömde att nämna att en av mina grannar blöter veden (har en dänkkanna som han konstant prayar veden med) innan han eldar med den...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

gör som jag. Jag gick till kommunens miljökontor och hämtade en massa brochyrer om vedeldning och lade i postlådan och efter ett par veckor började man se skillnad i eldandet. Sedan var det dax att fråga hur man eldar med ved, om man skall pyrelda eller om det skall vara fullt blås med torr eller fuktig ved. Gissa vilken utläggning om hur man eldar med ved.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Skriv svar