Min kmp pellx 20kw har stannat.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Kardanmannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 22:05

Min kmp pellx 20kw har stannat.

Inlägg av Kardanmannen »

Hejsan. Har en gammal brännare som nu har stannat helt. Endast den gröna dioden vid knappen lyser grönt. Normalt sett brukar den gröna dioden för driftfas blinka oxå, men inte! Fick ett tips av en som håller på att kontakten där givaren ansluter kan glappa, så det har ja kollat upp och det hjälpte inte. Plockade isär den i förrgår o kollade säkringar, kolla så fläkten inte satt fast, torkade av ögat invändigt, men ingen skillnad. Vad kan vara fel förövrigt?

Mvh
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5027
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Min kmp pellx 20kw har stannat.

Inlägg av Stegatorparn »

Kan vara strömbrytaren på brännaren. Försök att massera den eller bygla och dra ur sladden istället vid brännarservice.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kardanmannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 22:05

Re: Min kmp pellx 20kw har stannat.

Inlägg av Kardanmannen »

Just det, det testade jag igår oxå, mätte på den först, och den funkar. Provade att bygla den oxå. Inget resultat..
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5027
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Min kmp pellx 20kw har stannat.

Inlägg av Stegatorparn »

Har du spänning efter transformatorn?
Mellan plint 13 och 14 skall det vara 12 Vac och mellan plint 8 och jord också 12 Vac.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kardanmannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 22:05

Re: Min kmp pellx 20kw har stannat.

Inlägg av Kardanmannen »

Tack för svar! Det får jag kolla imorgon, återkommer med svar!
Kardanmannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 22:05

Re: Min kmp pellx 20kw har stannat.

Inlägg av Kardanmannen »

Nepp! Har varken 12V mellan plintarna eller jord. Bara ca 85mV. :( är det spolen som har gett sig då tro?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5027
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Min kmp pellx 20kw har stannat.

Inlägg av Stegatorparn »

Och du har 230 Vac på transormatorns primärsida?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kardanmannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 22:05

Re: Min kmp pellx 20kw har stannat.

Inlägg av Kardanmannen »

Jag har 4 kablar ur trafon, blå till jord, brun till plint 8, röd till plint 14 och grön till plint 13. Sen har jag två små gula kablar som går till plint 19 o 20, ihop med en av kablarna till värmeskyddet på röret.
Kardanmannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 22:05

Re: Min kmp pellx 20kw har stannat.

Inlägg av Kardanmannen »

Du! Vafan, ja läste fel! Såg inte AC! Slog om instrument och nu har jag 12V AC på båda mätningarna
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5027
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Min kmp pellx 20kw har stannat.

Inlägg av Stegatorparn »

Då är transformatorn iallafall hel. Försök att hitta en likriktarbrygga på kortet och mät likspänningen från den.
Går också att mäta över någon större elektrolytkondensator i närheten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kardanmannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 22:05

Re: Min kmp pellx 20kw har stannat.

Inlägg av Kardanmannen »

Oki! Får bli morgondagens jobb! Tack för svaren!
Kardanmannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 22:05

Re: Min kmp pellx 20kw har stannat.

Inlägg av Kardanmannen »

Har haft brännaren inlämnad till ett elektroniksnille nu ett par dagar, det han hittade direkt va att den gula leden va trasig, så den bytte han, men ingen skillnad. Verkar som att det kan vara den stora ic kretsen, även kallad promt eller nått? Och jag vill minnas att jag bytte ut den när jag byggde om den till varmlufttändning? Kan jag isf sätta dit det gamla chippet och testa om det blir någon skillnad? Ska försöka få tag i han ja köpte ombyggnationen av och se om han har ett chip att låna ut annars.
Kardanmannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 22:05

Re: Min kmp pellx 20kw har stannat.

Inlägg av Kardanmannen »

Provade även nu att bygla värmeskyddet, ingen skillnad, bytte även processorn till en flong ny, ingen skillnad.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Min kmp pellx 20kw har stannat.

Inlägg av Eldvin »

Av nån outgrundlig anledning tycks detta problem uppstå efter sommaruppehåll .Inte hos dom som kör året runt.Såg i en annan tråd att det kan vara opto omkopplare som krånglar, vilken ska göra om signaler på nått vis om jag fattat det hela rätt.
Kardanmannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 22:05

Re: Min kmp pellx 20kw har stannat.

Inlägg av Kardanmannen »

Har inte bytt den, men brännaren startar utan den, men den vet juh inte om det brinner eller ej, min startar juh inte ens.
Skriv svar