Varför lyckas jag inte värma upp hela acc.tanken längre?

joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Varför lyckas jag inte värma upp hela acc.tanken längre?

Inlägg av joa »

Ett problem som jag nyss precis märkt är att jag inte lyckas värma upp hela acc. tanken längre.
Har tempsensorn på tankens övre del och den styr både från och tillslag av brännaren..
Tillslag vid 62 grader och frånslag vid 92 (max vad som går att ställa bara för att testa det problem jag har)
Tempraturen som skickas in via kuverten till elemneten ligger just nu på ca 40 grader.

Problemet är att övre delen av tanken kommer upp i de 92 graderna och slår ifrån brännaren. Temperaturen i den nedre delen av tanken är då bara 40 grader :(


Några frågor kring detta. Har inte full koll på hur systemet funkar så ni får ha överseende med det

* Skickar pannan varmvatten in till acc.tanken endast via den övre ledningen? Det finns ju en till nedre delen av tanken också där returen kommer in. Kan det vara där felet ligger?

* Laddomaten har ju tre termometrar som ni kan se på bilden.
Den övre stod precis innan brännaren slog av på ca 90 grader
Den mittersta på 40 grader och den undre på drygt 80.
Det är den mittersta som jag är fundersam på. Har inte tänkt på hur tempraturen brukar ligga, men den "känns" fel.
Kan det vara i laddomaten felet ligger?

* Andra ideér om varför detta problem plötsligt uppstått?
[/img]http://www.dvdforum.nu/images/galleri/1 ... 6P.jpg[img]
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Vilken hastighet kör du laddomat pumpen på??
Öka den så ska du se att de blir skillnad, då kommer inte tempen till acktanken bli lika hög..

Förmodligen sitter det en 78 el 82 graders termostat i laddomaten..

De 3 tempmätarna, Den som är på 90 grader är det som går från pannan till acktank men en del går in i laddomaten o blandar med vattnet från acken som är 40 grader o in i pannan går det 80 grader.. Om du inte haft laddomaten som blandar så inte kallt vatten från acken går in i pannbotten o kyler den så hade du fått kondens i pannan som gjort att pannan rostat upp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Jag kör med 82graders termostat o får tanken i
85-83-78 troligtvis kan jag pressa ytterligare.
Vad har du för termostat,det bästa är om man
har en för tillslag o en för stopp. Tillslaget i toppen
o stopp i botten el i närheten av botten.
Öka farten på laddomaten till 2 el 3 på den vita ratten
som sitter där kablarna går in.
Ladda hem detta dokument så förstår du hur laddomaten funkar.
http://www.termoventiler.se/upload/doku ... aser_W.pdf

mvh christer
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Inlägg av joa »

Vet inte vilken fart pumpen går på. Har aldrig ändrat den inställningen så något måste vara fel eftersom det helt plötsligt inte blir varmt i hela accen.

Ideér?

/Jocke
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Inlägg av joa »

Laddomatpumpen går på full fart.
Vad tror ni felet kan vara?
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

Inlägg av sjoluan »

Kan det vara så att du har luft i systemet?
Då kan du ha en "bubbla" i tanken.
Det hade jag i början när jag körde igång mitt system.
Efter att jag luftat gick det bättre!
Annars tror jag att någon av termoventilerna pajat.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

joa skrev:Laddomatpumpen går på full fart.
Vad tror ni felet kan vara?
Luft i laddomat pumpen.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Joa:

Har du någon gång lyckats "fylla" hela tanken med värme?

Med den koppling som du beskriver, från och tillslag styrs av EN termostat i tanktopp, så skall du inte kunna få hela tanken varm.

Vill du värma hela tanken behöver du en termostat i tanktopp för tillslag och en i tankbotten eller tankens nedre del för frånslag. Då först börjar det bli möjligt att ladda hela tanken. Christer var inne på samma sak i ett tidigare svar.

Vilken hastighet man skall ha på laddomatens pump beror på hur mycket värme pannan ger skulle jag vilja påstå. Har man en panna som ger lite värme (låg effekt) så hjälper det inte att man öka pumphastigheten eftersom laddomaten då bara blandar in mindre "kallt vatten" från acktanken men pumpar det snabbare runt/igenom pannan. Eftersom laddomatten försöker hålla en konstant temperatur till pannans bottenanslutning/retur.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Inlägg av joa »

Några ytteligare förklaringar och frågeställningar.

Skall skaffa styrning av start stopp på både övre och undre del av tanken. Det har inte blivit av än :( (bara bott i två år i huset).

Normalt sett brukar jag slå av när tanktoppen ligger på 90 grader. Då är nedre delen av tanken ca 80-85 grader.
Så är inte fallet längre utan toppen värms till 90 och botten ligger kvar på 40 (ungefär vad returen ligger på) när pannan slår av.
Har inte gjort några ändringar vad jag kan dras till minne.

Radiatorkretsens pump går på lägsta och laddomatens på högsta (den har alltid varit ställd så sedan jag flyttade in. Varför vet jag inte).

Nu till frågorna:
1. Som jag fattar det så värms bara tanken via den övre anslutningen!?
2. Det nedre röret som går från laddomaten till tanken matar aldrig tanken med varmt vatten utan används för att ta in kallt vatten från tanken som blandas med varmt pannvatten och går sedan ner till pannan nedre anslutning!?
3. Det kalla vatten som går från pannbotten in i laddomaten blandas med det varma vattnet, går in i pannan, värms upp och går ssedan upp i panntoppen och vidare ut i accens topp.
4. Vad innebär det rent praktiskt om jag sänker cirkulationen på laddomaten. Det har kanske inte med problemet att göra, men för allmännbildningen är det bra att veta.

Vill verkligen förstår detta :x
Man kanske skulle ta hem någon som kan förklara det hela för en.

//Jocke
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Med den koppling som du beskriver, från och tillslag styrs av EN termostat i tanktopp, så skall du inte kunna få hela tanken varm.

Vilken hastighet man skall ha på laddomatens pump beror på hur mycket värme pannan ger skulle jag vilja påstå. Har man en panna som ger lite värme (låg effekt) så hjälper det inte att man öka pumphastigheten eftersom laddomaten då bara blandar in mindre "kallt vatten" från acktanken men pumpar det snabbare runt/igenom pannan. Eftersom laddomatten försöker hålla en konstant temperatur till pannans bottenanslutning/retur.
Det är inga problem att ladda hela tanken med en termostat i toppen på tanken.. 8)

Om du har lägsta hastighet o de går 90 gradigt till acktanken o stopp temp på brännaren oxå är 90 så stannar den direkt.. Men ökas hastigheten på laddpummpen så orkar pannan/brännaren kanske bara öka tempen till 85 grader.. Eller byt termostat till en med lägre grad tal..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Joa när blev de så här med ej helt laddad acktank??

Va de när du började köra värme i huset??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Inlägg av joa »

André. Japp. Jag kört med en köksspiss inne som går med självcirkulation till elementen fram till alldeles nyligen. Slog på cirkulationen via kulverten från ordinarie panna och det var då jag upptäckte detta "fenomen" :-(
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Då har du nog orsaken där.. :wink:

Du kan ju testa att stänga shunten bara för att kolla.. När shunten är öppen kommer det ju kallt vatten till acktanks botten o då når tempen i toppen 90° innan hela tanken är fylld..

Du kan även testa med att öka till läge 2 på pumpen o blir tanken inte helt fylld då så testa på läge 3
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André skrev: Det är inga problem att ladda hela tanken med en termostat i toppen på tanken.. 8) ..
Var nog lite snabb med mitt svar där.......

André skrev: Om du har lägsta hastighet o de går 90 gradigt till acktanken o stopp temp på brännaren oxå är 90 så stannar den direkt.. Men ökas hastigheten på laddpummpen så orkar pannan/brännaren kanske bara öka tempen till 85 grader.. Eller byt termostat till en med lägre grad tal..
Men att köra upp tanken till 90 grader eller där över känns som om man "skänker" bort en massa värme i form av förluster. Dels ökar isolsionsförlusterna i tanken när man har så hög temp. Dessutom får pannan och framför allt brännaren jobba mycket för att öka upp tempen till 90 grader eller mer.

Det känns som om 80 graders maxtemp är en bättre nivå om man skall fylla en hel tank. Detta skulle då gälla vid pelletseldning där man kan påverka tillförd energi på ett helt annat sätt än vid vedeldning. Men då bör man nog, som du föreslog, sänka tempen på termostaten i laddomaten.

Har själv provat med att ändra hastigheten på min laddomat pump (har fyra olika att välja mellan) och ser ingen större skillnad än att pumpen drar olika mycket energi.
Har därför valt att köra min pump på läge 2 eftersom 1 känns lite väl långsamt dessutom känns det som om pumpen har svårare att starta på lägsta läget.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt klart Roli så tror jag de är liten mening att köra 90 grader i hela acktanken..

Tror på ett termostat byte till en 72° då kommer tempen till tanken ligga på (beroende på brännar effekt) 80-85° men de går ju testa med att öka hastigheten på pumpen först..

Jag får nu 80° till acken med 72° termostat o brännaren på 12 kW mwd pumpen på läge 1 kör jag på läge 3 bara 76°

Med bionan som gav ca 17kW låg tempen på 84° till acken..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar