Shunt eller Panntemp?
Shunt eller Panntemp?
Vilket är mest ekonomiskt, att höja shunten eller höja temperaturen i pannan? -Kvällar och nätter börjar bli kallare nu. Panntempen är på 70-75 grader och shunten på 4 (av 10), elementen på max, men det blir inte mer än 18-19 grader i rummen..
Re: Shunt eller Panntemp?
Öka shunten är väl det opimala.Yanosch skrev:Vilket är mest ekonomiskt, att höja shunten eller höja temperaturen i pannan? -Kvällar och nätter börjar bli kallare nu. Panntempen är på 70-75 grader och shunten på 4 (av 10), elementen på max, men det blir inte mer än 18-19 grader i rummen..
Ökar du panntempen så ökar även förlusterna i pannan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Skaffa motorstyrning till shunten med inne givare o ha radiator termostaterna på max.. Om det blir för varmt i något rum så stryp returen på den radiatorn.. Då är det bara att ställa in den temp du vill ha inne så fixar motorn resten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag tror inte att shuntar är som en termostatventil (dvs reglerar flödet utifrån temperatur) utan endast en fråga om hur stor del pannvatten skall blandas med radiatorvattnet. Så är det min shuntkonstruktion tror jag i alla fall.micke_932 skrev:Att höja tempen i pannan lär väl knappast göra någon skillnad, shuntventilen är väl en termostatventil eller ? och i så fall kommer den bara att skicka ut mera kallvatten till elementen så du får precis samma temperatur som innan.
Micke
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Nä det är ju det man har motorshuntar till t.ex danfoss villaettan, themomatic mm.ztz skrev:Jag tror inte att shuntar är som en termostatventil (dvs reglerar flödet utifrån temperatur) utan endast en fråga om hur stor del pannvatten skall blandas med radiatorvattnet. Så är det min shuntkonstruktion tror jag i alla fall.micke_932 skrev:Att höja tempen i pannan lär väl knappast göra någon skillnad, shuntventilen är väl en termostatventil eller ? och i så fall kommer den bara att skicka ut mera kallvatten till elementen så du får precis samma temperatur som innan.
Micke
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden