Byta brännare i min Nibe City OE 100 VX

Skriv svar
leinad1973
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 08 feb, 2013 07:50
Ort: Björke, Gotland

Byta brännare i min Nibe City OE 100 VX

Inlägg av leinad1973 »

Nu har jag tröttnat på alla misslyckade starter av min Vikingbio.
Den kan gå 3-4 dagar utan problem och sedan få "misslyckad start" 4-5 gånger på en kväll.
Den har hållit på se hela våren och jag har inte kommit till rätta med det, så nu får det vara nog.
Nu undrar jag vad jag skall byta till?
Vill ha en brännare med någon form uraskning.
Har tittat lite på Roslagsbrännaren.
Förslag på andra brännare.
Kan tänka mig köpa begagnat.
Nibe City OE 100 VX panna med Janfire NH brännare och Mafa midi-förråd.
Termostat styrd (rumstermostat och utomhusgivare) schunt på vattenburet värmesystem.
VVB-vattnet från pannan går vidare in i en Nibe VVB.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Byta brännare i min Nibe City OE 100 VX

Inlägg av Icecap »

Janfire NH
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
leinad1973
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 08 feb, 2013 07:50
Ort: Björke, Gotland

Re: Byta brännare i min Nibe City OE 100 VX

Inlägg av leinad1973 »

Jo, den låter intressant, tack.
Fler tips??
Nibe City OE 100 VX panna med Janfire NH brännare och Mafa midi-förråd.
Termostat styrd (rumstermostat och utomhusgivare) schunt på vattenburet värmesystem.
VVB-vattnet från pannan går vidare in i en Nibe VVB.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byta brännare i min Nibe City OE 100 VX

Inlägg av nyman »

Roslagsbännaren har ingen fläktstyrning så kanske knepigt få till inställningarna. Men micke_932 här på forumet har lyckats bra med den brännaren i Nibe City.
Enligt vad micke_932 har berättat så verkar uraskning inte vara så behövligt i Roslagsbrännaren. Samma är det med en nymobrännare som jag provar. går vecka efter vecka utan att behöva någon uraskning och ingenting förändras.
Men de flesta fallrörsbrännare behöver automatisk uraskning för att det ska fungera bra.
Janfire NH är fin men rätt så dyr.
En begagnad Bionordic Viking B16 kan du kanske få för 5500 om den är i bra skick men utan uraskningsdelar.
Kompletterat med uraskningsdelar för 2600 hos Pelletsteknik blir den en tiptop modern brännare för mindre än hälften av vad en ny kostar.

När det gäller nya brännare med aut. uraskning så är väl Janfire NH och Biobjörn från energibiten mest prisvärda. VikingBio har ju också en ny modell med uraskning men inget har gjorts åt de övriga problemen och priset för den enkla brännaren ligger högre än priset på Janfire NH.
Nya roslagsbrännare är också numera mycket dyra.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
leinad1973
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 08 feb, 2013 07:50
Ort: Björke, Gotland

Re: Byta brännare i min Nibe City OE 100 VX

Inlägg av leinad1973 »

Tack nyman för tipsen.
Får kolla runt lite under sommaren.
Nibe City OE 100 VX panna med Janfire NH brännare och Mafa midi-förråd.
Termostat styrd (rumstermostat och utomhusgivare) schunt på vattenburet värmesystem.
VVB-vattnet från pannan går vidare in i en Nibe VVB.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Byta brännare i min Nibe City OE 100 VX

Inlägg av micke_932 »

Jodå, min Roslagsbrännare har gått ett par år i min Nibe City och funkar felfritt, dock får man nöja sig med relativt låg effekt om man inte vill kapa ner turbulatorerna en hel del, vad det gäller automatisk uraskning vet jag inte om det är min brännare som är udda, men jag har aldrig haft några problem med aska i brännaren och behöver nästan aldrig aska ur den, det samlas en del aska i lådan under där tändelementet sitter som måste aska ur någon gång ibland, men max 1 gång i månaden, jag gör det varannan månad ungefär.

Det är inget större problem med låg effekt, Nibe har en bra värmeväxlare som ger varmvatten långt ner vid 45 graders panntemp, och det är hyfsat med vatten i den, 200 liter har jag för mig.

Det beror ju lite på vilken typ av brännare man vill ha, Roslagsbrännaren har ju fördelen (eller nackdelen beroende på vad man gillar) är att det nästan inte finns någonting i den, ett tändelement, en fläkt och två termostater, inga prylar som krånglar, om man gillar massor med statistik och fräcka funktioner så ska man nog se sig om efter något annat.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1905
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Byta brännare i min Nibe City OE 100 VX

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har under den senaste säsongen helt skött svärmors anläggning med samma uppställning som din nuvarande (Nibe City Vx + Viking Bio) och den har rullat på bra, med få driftsstörningar med undantag för att det är problem med väldigt högt drag när det blåser kraftigt (för klen motdragslucka för skorstenens längd).

Sedan är det ju så att varje anläggning är individuell, men jag ville bara påvisa att uppställningen fungerar bra hos andra. Detta ger ju också att bytet till en annan brännare kanske inte per automatik ger en drift helt utan störningar, då det kanske är något annat i din anläggning som påverkar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
leinad1973
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 08 feb, 2013 07:50
Ort: Björke, Gotland

Re: Byta brännare i min Nibe City OE 100 VX

Inlägg av leinad1973 »

Jo, det kan ju vara så att det är den pellets jag har använt denna säsong inte har kommit överens så bra med min brännare.
Det jag irriterar mig på är att trots att jag kört med samma pellets under längre tid och justerat brännaren efter alla konstens (och detta forums) regler så har jag inte fått en jämn och tillfredsställande gång.
Jag har försökt med allt. Har tex upptäckt att falläppen måste sitta åt rätt håll för att det skall funka bättre.
Har haft brännaren i en CTC-panna tidigare och hade ungefär samma problem som i denna panna.
Har mina misstankar mot matarskruven som jag tror har väldigt ojämn matning, men vet inte säkert.
Jag känner att jag måste prova något nytt.
Frugan är inte särskilt glad heller eftersom varje gång jag åker bort några dagar så skall brännarh*lvetet j**las flera gånger per dygn. Då är det hon som måste ner och starta om och det är INTE populärt.

Den visar misslyckad start med någon av följande fynd:
roster fullt av aska (ta bort aska och starta om)
några få lätt bränd pellets på roster (ta bort och starta om)
fallrör fullt med pellets och tomt på roster (ta bort och starta om)
tomt på roster och i fallrör (start om)
har säkert glömt något

Efter det så kan (både med och utan gjorda justeringar) brännaren start upp och gå normalt allt från en cykel till 4-5 dagar.
När man hållit på så en hel säsong så tröttnar man snart och vill prova något annat.
Nibe City OE 100 VX panna med Janfire NH brännare och Mafa midi-förråd.
Termostat styrd (rumstermostat och utomhusgivare) schunt på vattenburet värmesystem.
VVB-vattnet från pannan går vidare in i en Nibe VVB.
Skriv svar