Automatisk shunt eller ej?
-
- Gallringsobjekt
Automatisk shunt eller ej?
Idag ser det ut så här:
Alla elementen är mer eller mindre på fullt ös.
I ett av rummen sitter en mojäng där man ställer in önskad rumstemperatur. Mojängen startar och stoppar sedan cirkulationspumpen för att hålla temperaturen i rummet/huset.
Vi vrider aldrig på shunten.
Jag undrar nu:
1. Skulle det löna sig att installera en automatik shunt?
2. Om jag installerar en automatisk shunt, skall då cirkulationspumpen alltid snurra?
I thank you!
I ett av rummen sitter en mojäng där man ställer in önskad rumstemperatur. Mojängen startar och stoppar sedan cirkulationspumpen för att hålla temperaturen i rummet/huset.
Jag undrar nu:
1. Skulle det löna sig att installera en automatik shunt?
2. Om jag installerar en automatisk shunt, skall då cirkulationspumpen alltid snurra?
I thank you!
Vet inte om det lönar sig eftersom du redan har en sorts automatik även om den inte är så effektiv kanske, det bör kanske bli mera effektivt att styra tempen än att slå av/på pumpen hela tiden.
Normalt så låter man circ.pumpen gå hela tiden när automatiken kör eftersom den istället då styr tempen på vattnet ut istället för att slå av och på pumpen.
Själv så kör jag helt manuellt, ingen shuntautomatik och inga termostater på elementen, fast jag funderar på att sätta in shuntautomatik, det är rätt så praktiskt när man inte är hemma om inte annat.
Ni som har haft shuntautomatik en längre tid, hur mår shuntventilen ? denna är ju avsedd att vridas manuellt, sliter det inte mycket på shunten om man har ett servo som håller på och virder på den hela tiden ?
Micke
Normalt så låter man circ.pumpen gå hela tiden när automatiken kör eftersom den istället då styr tempen på vattnet ut istället för att slå av och på pumpen.
Själv så kör jag helt manuellt, ingen shuntautomatik och inga termostater på elementen, fast jag funderar på att sätta in shuntautomatik, det är rätt så praktiskt när man inte är hemma om inte annat.
Ni som har haft shuntautomatik en längre tid, hur mår shuntventilen ? denna är ju avsedd att vridas manuellt, sliter det inte mycket på shunten om man har ett servo som håller på och virder på den hela tiden ?
Micke
Jag installerade Danfoss shuntautomatik i våras. Jag har inte koll på om det har lönat sig, men jag tror att jag gör en liten besparing. Framför allt så besparar det mig några besök i pannrummet för att vrida upp shunten kalla vintermornar.
Precis som micke_932 skriver, så inbillar jag mig att det blir effektivare att sköta regleringen genom att styra framledningstemperaturen än att styra flödet.
Min shunt är inte vridvarianten, utan en tryckande. Regleringen gör bara små justeringar, så jag tror inte att slitaget ökar speciellt mycket.
Precis som micke_932 skriver, så inbillar jag mig att det blir effektivare att sköta regleringen genom att styra framledningstemperaturen än att styra flödet.
Min shunt är inte vridvarianten, utan en tryckande. Regleringen gör bara små justeringar, så jag tror inte att slitaget ökar speciellt mycket.
I ca 15 år har min funkat kanon ..ett tipps ..om ni handlar automatik så tycker jag att det är mycket värt med en som mäter både inne och ute ..ja en med givare både inne och ute ..bra när ute tempen svänger snabbt och då hinner automatiken med i svängningarna
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
-
- Gallringsobjekt
Så tycker jag man kan sammanfatta det. Det är nog en smaksak med shuntautómatik eller inte. Jag har själv ingen och tycker det fungerar helt utan problem med att låta termostaterna sköta jobbet. Iofs hade det ju säkert inte skadat att installerat en sån men frågan är hur stor besparing man gör om man har fungerande termostater...?Hellephant skrev:Kan man säga att den stora besparing med att ansluta en automatisk shunt görs för dem som är helt utan automatisk reglering, dvs styr temperaturen för hand genom att ratta radiatortermostaterna eller shunten? Hm, då struntar jag nog i handla en TermOmatik...
Då: 30 000:-/år med olja
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Körde med utomhusgivare till gamla pannan. i 5 år - funkade bra förutom när man eldade kamin också. Då blev det varmt.
precis installerat termomatic cbj på nya pannan (gamla automatiken passade inte satt på en CTC 265B) den har ju inomhus givare. kan inte bedöma den så bra ännu men än så länge funkar det bra.
Nån som vill ha en shuntautomatik (EVR-C) passande till bl a en CTC 265B till en billig penning så skicka ett PM.
precis installerat termomatic cbj på nya pannan (gamla automatiken passade inte satt på en CTC 265B) den har ju inomhus givare. kan inte bedöma den så bra ännu men än så länge funkar det bra.
Nån som vill ha en shuntautomatik (EVR-C) passande till bl a en CTC 265B till en billig penning så skicka ett PM.
Effecta panna KMP PX21, S
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Automatisk shunt eller ej?
Knäpper det inte mycket i ledningarna??Hellephant skrev:Idag ser det ut så här:
I thank you!
Skaffa en termomatic cbj med inne givare.. Inga problem med att tempen varierar mer än en halv grad el att det blir för varmt vid mildare väder.. Kanske beror på att huset är halv kasst isolerat..
Den installerar du själv o rinkabyrör tar 1985:- för den..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Gallringsobjekt
Re: Automatisk shunt eller ej?
Nej, det knäpper aldrig, och komforten i huset är god när det gäller temperaturen. Det som avgör om jag skall köpa en termomatic cbj är om det lönar sig ekonomiskt. Typ, en payback time på 3 år.André skrev:Knäpper det inte mycket i ledningarna??
tack!
Hittade detta på råd & rönHellephant skrev:Kan man säga att den stora besparing med att ansluta en automatisk shunt görs för dem som är helt utan automatisk reglering, dvs styr temperaturen för hand genom att ratta radiatortermostaterna eller shunten? Hm, då struntar jag nog i handla en TermOmatik...
Råd & Rön nr 2, februari 2001
Med ett centralt styrsystem för den vattenburna värmen i huset slipper man gå ner i källaren och ställa om värmen. Eller skruva ner varenda element.
Man kan också spara upp till 20–30 procent energi, runt 1500 kronor om året, jämfört med om man reglerar värmen manuellt.
Hela artikeln
http://www.radron.net/templates/common____4191.asp
Viking Bio i en Nibe City från mitten på nitti...
Kolla även den här tråden:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0
Där står det rätt mycket om detta ämne.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0
Där står det rätt mycket om detta ämne.