Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av danei »

Om alla termostater stänger finns det inget flöde.... Eller snackar du om enrörssystem?

Är det kallt ute men du får in mycket värme via solstrålnign så kommer ju alla system att shunta ut för mycket.
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av leo_zvar »

kan detta vara orsaken till att jag har längre vilotid beroende på shuntens läge. har 4 vägs

VAL AV SHUNTVENTILTYP
Om hög returtemperatur önskas (kan gälla eldstadspannor) väljs en 4-vägsshunt. I alla andra applikationer är en 3-vägsshunt att föredra.
System med två värmekällor eller ackumulatortank: Bivalent ventil VRB möjliggör prioritering av billigaste energin och kan upprätthålla en bra skiktning i tanken.


4-vägsventilen arbetar enligt dubbelshuntprincipen,
d.v.s. hetvattnet från pannan fördelas, så att en viss del blandas med returvattnet. Härigenom erhålles en högre returvattentemperatur vilket medför mindre risk för korrosionsskador och ökad livslängd på pannan. Den önskade stigartemperaturen erhålles genom att hetvattnet blandas med lämplig del av returvattnet

http://infoweb.esbe.se/files/52931/Dime ... 0_A_LR.pdf
Janfire Flex-A
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av danei »

Läser du inte svaren i tråden?
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av Jakob »

danei skrev:Om alla termostater stänger finns det inget flöde.... Eller snackar du om enrörssystem?

Är det kallt ute men du får in mycket värme via solstrålnign så kommer ju alla system att shunta ut för mycket.
Läs igen. Det jag säger är ju precis att det finns system som råder bot på problemet i ditt sista påstående. Med en till shuntstyrningen kopplad inomhusgivare kan man undvika att shunta ut för mycket vid sol och samtidig kyla. Detta pga att shuntstyrningen även kan mäta innertemp. Själv har jag shuntstyrning med bara inomhusgivare vilket ger samma goda egenskaper (att aldrig shunta ut övervärme varken i radiatorer eller i resten av rörkretsen).

Detta måste vara snålare än att ha en övervarm radiatorkrets.

Angående flödet så passerar ju radiatorvattnet förbi en av termostat nedreglerad radiator i ett parallellkopplat system. Detta system får väl anses vara standard.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av Icecap »

Jakob: "Angående flödet så passerar ju radiatorvattnet förbi en av termostat nedreglerad radiator i ett parallellkopplat system. Detta system får väl anses vara standard."

Nyare standard i så fall, i mitt system stryps flödet, det finns ingen möjlighet att flödet tar sig förbi radiatorerna om termostatvreden stänger ät.

Det är av den anledning att det finns cirkulationspumpar med tryckstyrd hastighet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av danei »

Nej, i ett parallellkopplat system är det stopp när termostaterna stänger.
Nackdelen med en inomhusgivare är att det fungerar dåligt ihop med radiatortermostater.

Du förlorar väldigt lite om ens något på att ha lite för hög temperatur ut i systemet.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av msh16 »

Missuppfattningarna kring innegivares funktion i pelletseldade system sitter djupt.
Alla workarounds för att försvara innegivaren prövas. :)
Instrålning av sol är ju verkligen det läge där termostatventiler på elementen slår innegivarsystemet.
Åt varje rum för sig gives den värme som rummet behöver med minimala omsvängningsförluster.

Synd bara att många pelletseldare blir missledda till att skaffa fel shuntstyrsystem när de hört värmepumägarnas skryt över kurvor, kurvlutningar och besparingar på lunchrasten.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
digitalyfun
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 05 feb, 2011 21:33
Ort: forsheda

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av digitalyfun »

jag sänkte min kurva på shuntstyrningen och sparade in halva förbrukningen på pellets
tidigare shuntade det ut 55grader vid 0 grader ute nu ligger det bara på 40grader vid 0 an ute

jag värmer bara min källare med element utan termostat och termostatstyrda element på övervåningen med pannan resten värms av luft luft pumpen och contura kaminen när den eldas
Nibe city-99 Viking bio-06,Tigex 25,Mafa veckoförråd,danfoss ecl9324 ,Citcop/Shofu 0929 luft-luft värmepump,Contura 470,Villa byggt 1945 135kvm+källare 72kvm/radiatorter tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av ronald »

Visst kan du spara Pellets" med en sänkning av framtempen med en luft luft och en contura... Det går mer el och ved bara.. :wink: ..Själv sparar jag bra med pelle med hjälp av conturan ..har bra planlösning..So keep burning"..Gud bless the ved" :D
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av danei »

Så du sänkte din förbrukning genom att sänka temperaturen i källaren med andra ord.
Alis
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 11 jul, 2006 11:17
Ort: Dalarna

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av Alis »

Ha alltid så låg framledningstemperatur som möjligt. Det är i pannan/acktanken det ska va varmt. Höga temperaturer ut på radiatorerna innebär högre värmeförluster och en stor risk att få övertemperaturer inne (som vädras bort) vilket innebär högre bränsleanvändning. Det är inte för inte man har lågtemperatursystem i lågenergihus.
Jag som har solfångare vill absolut inte ha höga returtemperaturer för då blir temperaturen i botten på tanken för hög och då utnyttjar jag solen sämre.
Det är inte säkert att man sparar energi då man går över till automatshunt. Men sannolikt blir inneklimatet bättre (=jämnare temp).
Så sänk framledningstemperaturen och jag är säker på att du sparar energi!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av danei »

För hög temperatur inne får man inte om man har fungerande termostater på radiatorerna. Och har man inte övertemperatur inne så förlorar man ingen energi.

Att man har lågtemperatursystem i lågenergihus beror på att de nästan alltid har värmepump. De gynnas av en låg framledningstemperatur.

Är systemet i balans får du en lägre returtemperatur med hög framlednignstemperaur. Med solfångare är dy gynnad av en låg returtemperatur, det är inte en vanlig pellets panna. Pelletspannor är utrustade med en fyrvägsshhunt just för att förhindra låg returtemperatur.

Att lågtemperatur system är så vanligt beror nog även på att det är standardmetod 1A. Den som justerar in systemet behöver inte fundera på vad som är lämpligt för den energikällan som sitter just här, utan använder de metoder som brukar användas. Det är inte samma sak som att alla system gynnas av det.
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av velund »

Alis skrev:Ha alltid så låg framledningstemperatur som möjligt. Det är i pannan/acktanken det ska va varmt. Höga temperaturer ut på radiatorerna innebär högre värmeförluster och en stor risk att få övertemperaturer inne (som vädras bort) vilket innebär högre bränsleanvändning. Det är inte för inte man har lågtemperatursystem i lågenergihus.
Jag som har solfångare vill absolut inte ha höga returtemperaturer för då blir temperaturen i botten på tanken för hög och då utnyttjar jag solen sämre.
Det är inte säkert att man sparar energi då man går över till automatshunt. Men sannolikt blir inneklimatet bättre (=jämnare temp).
Så sänk framledningstemperaturen och jag är säker på att du sparar energi!
Jag ger dig tre röda bockar och underkänt betyg. :)
1. Man får inte "högre värmeförluster och en stor risk att få övertemperaturer inne (som vädras bort)" med högre framledningstemperatur. Elementets termostat släpper in så mycket värme till elemenet som behövs.
2. I lågenergihus har man inte pelletseldning.
3. Har du acktank ska du absolut inte ha låg framledningstemperatur och högt flöde. Då får du hög returtemperatur till tanken som kan störa skiktningen. Vid bioeldning av värme mot acktank ska man ha lågt, gärna strypt, flöde och hög framledningstemperatur. Då blir returtemperaturen till tanken den lägsta möjliga.

Nu handlade tråden om pelletseldning i panna och då ska man inte blanda in solfångare och acktankar i det hela.

Är man mån om sitt värmesystem och vill hålla ned uppvärmningskostnaderna ska man inte lyssna på skrönor utan tillämpa vanlig vardagsfysik.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av Icecap »

Att man sparar på att ha låg framledningstemperatur beror det på att det finns ett värmespill någonstans.

Om alla rum har korrekt temperatur och ingen värme släpps ur huset pga. fel rördragning ska framledningstemperaturen inte har någon inflytande på förbrukningen!

Det är när temperaturen lokalt överstiger det önskade som man kan prata förlust - och jag hade det så i mitt hus!

Rummet i källaren där pelletsen lagras i var det tidigare oljetank i. Rören med värme till radiatorerna i ett kontor och ena elementet i vardagsrummet går genom det rum och det var trevligt varmt, dels isolerat med 4 pallar pelletssäckar och dels med rören igenom.

Men rummet blev onödigt varmt så jag isolerade rören och nu är det perfekt.

I det fall var det bortkastat värme innan isoleringen! Och ja, jag hade minska förlusten vid att sänka framledningstemperaturen - men jag valde att istället isolera rören och helt eliminera förlusten, oavsett vilket framledningstemperatur jag har.

På system med värmerören i betong, kanske i grunden osv. är det definitivt orsak att minska framledningstemperaturen - men det är uteslutande för att värmen leds bort ifrån huset!

Har man alla rören inne i huset OCH det inte blir onödigt varmt någonstans oavsett framledningstemperaturen finns det ingen vinst vid att sänka framledningstemperaturen!

Om ett rum behöver 500W kontinuerligt för att hålla rätt temperatur är det fullständigt likgiltigt om dessa 500W tillförs via ett lågtemperatursystem eller ett högtemperatursystem! Bara de tillförs och inget mer.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ZiLLER
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 28 feb, 2013 11:45
Ort: Genarp (Lunds kommun)

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av ZiLLER »

Har jag då något att spara på att ha låg framtemp? Har 15 meter kulvert från sent 60-tal/tidigt 70-tal. Manuel shunt och termostat på alla radar. Om jag ska köpa shuntstyrning ska det vara med bara utegivare eller med både inne och ute?
KMP Uno 2006 nu med fungerande automatisk tryckluftsrengöring av panna och brännare
PX21 2006 7.5 med 20graders hysteres
Tigex 25 Dragregulator
KMP Veckoförråd
Dovre Övralid med Dovre 2200 CB
137kvm 1,5 Tegelhus från sekelskiftet.
Skriv svar