Eftervärme med sten?

Skriv svar
Yanosch
Ungskog

Eftervärme med sten?

Inlägg av Yanosch »

Någon som vet om man skulle kunna använda någon sorts sten i pannans eldstad för att få mer eftervärme och därmed en längre tid innan pelletsbrännaren sätter igång igen?

Har en vikingbio + Attack 2000 panna
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Eldfast tegel är väl rätt ok även om det inte håller värmen så enormt länge så borde det hjälpa en del i alla fall.

Micke
Galne-Gurra
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
Yanosch
Ungskog

Inlägg av Yanosch »

Är det någon fara om skulle lägga in en lagom stor bit täljsten i min Attack 2000 panna? - Där ligger redan en kluven stenbit längst in i eldstaden -vet om den är till för att värmen skall cirkulera innan den sipprar ut i skorstenen -kan man ersätta den med en täljsten?
jolevik
Gallringsobjekt

Inlägg av jolevik »

Fick veta i min "elda"-butik att mindre än 100 kg inte var någon idé att lägga in (i mitt fall gällde det en vedspis). Ganska dyrt också: 80 spänn för en sten på 6x9x30cm, vikt ca 5 kg! :shock: Tar nog tid innan den investeringen lönar sig. :?
CTC 256B från -71 + BeQuem 20D (installerad dec 2005)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Är det inte så att täljstenen bara behövs om det inte finns något annat som kan hålla kvar värmen. Normalt sätt har vattnet denna funktion i en panna. I en kamin vill man kanske försöka lagra värmen en stund för att allt inte skall komma ut i rumskuften på en gång. Detta behov finns inte i pannan. Jag tror snarare att det är till nackdel för systemets verkningsgrad. I den mån dina stenar har någon effekt håller den kvar värmen i ett utrymme som kyls via tjuvluft och vädras ut genom skorstenen.

Bespara dig arbetet och kostnaden, är mitt råd! :P
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Håller med i stugsittarens kommentar ovan.

Enda anledning som jag ser det är att man sätter in sten för att skapa en bättre miljö för förbränningen. Dvs om vi sätter in eldfaststen (som inte leder eller lagrar värme bra) så ökar vi temperaturen i förbränningskammaren och stenen isolerar så att vi inte får några direkta kalla ytor som kyler.

Jag har prövat detta men uppfattade ingen större förändring förutom att jag blev med av med askutrymme som jag har ont om. Så numer kör jag utan eldfast sten i pannan. Men effekterna/funktionen kan nog skilja sig mellan panna/brännar kombinationer.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
oaka
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Yanosch skrev:Är det någon fara om skulle lägga in en lagom stor bit täljsten i min Attack 2000 panna? - Där ligger redan en kluven stenbit längst in i eldstaden -vet om den är till för att värmen skall cirkulera innan den sipprar ut i skorstenen -kan man ersätta den med en täljsten?
Jag har oxå en attack 2000 TMV jag har kvar den kluvna stenen......... vet ej om den har nån betydelse men det är iaf inga problem ATT HA DEN KVAR I BRÄNNKAMMARN vid pelletseldning Jag tror att stenen har betydelsen att den skall studsa tebax rökgaserna och sen förbränna den igen för att få så miljövänlig förbränning vid oljeeldning...
Tmv Atack 2000 med Viking B16-04. Plastfats förråd 205 liter och Såbi säck. Nu oxå CBJ shuntautomatik inst. feb 06.
Skriv svar