Vedeldning i min panna...

Här diskuteras allt kring vedeldning
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av sänkan »

Du måste inse fakta. Din panna CTC Ekcombi är inte alls lämplig för vedeldning. Den är konstruerad som en kokspanna. Ska du elda med ved ska du sätta in en vedpanna.
Inte menat att vara elak men som nybörjare är det lätt att hamna fel i tankegången.
Att det verkligen är fråga om en CTC Ecombi framgår av den här länken.
http://www.eldkraft.se/produkt/CTC-Elco ... arnsroster
Du kan inte installera turbulatorer och keramisk brännkammare i en fyrkantig plåtburk med ett gjutjärnsroster. Var lite realistisk!
Finns knappast något sätt att effektivisera pannan.

Pannan har stor vattenvolym och lämpar sig därför inte att koppla till acktank då förlusterna blir stora
Mitt råd är: lägg inte ned pengar och tid på en panna som du ändå kommer att byta ut.

Pannan är en komplett värmeanläggning utan acktank så sätt in en begagnad pelletsbrännare tills vidare så du får värme i vinter och byt sedan pannan i vår när det blir varmare.
Ska du inte elda med pellets säljer du senare brännaren för samma pris som du gav.
Även för pelletseldning är den här pannan riktigt dålig och oekonomisk.

Har du "gratis ved" från dina skogsskiften så kör på ved i framtiden när du installerat vedpanna och acktank:)
Ska du köpa ved så blir det ofta lika dyrt som att elda med pellets och allt slit på vedbacken får du då göra i onödan

Med 300-400 i rökgastemperatur kan du lätt skada skorstenen och dra på dig en onödig skorstensrenovering för 15000-20000.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
isn
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 17:00

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av isn »

xdigger skrev:Dra ner primärspjället tills rökgastempen hamnar runt 300 grader, justera ner lite, vänta och justera vidare tills du kommer ner i temperatur. Om du använder pannans egen reglerhistoria för luckan så kommer du garanterat ha för hög rökgastemperatur, häng av kedjan och borra ett hål i kanten på luckan så du kan få i en skruv som du sedan justerar öppningen av luckan med(provisoriskt kan du lägga nåt emellan i ena kanten på luckan så den håller sig lite lagom öppen), skulle tro att när du fått fyr på pannan så kan du säkert dra igen luckan så du har max 1cm mellan luckan och pannan i nederkant, utgå från det och justera sen öppningen utifrån det. När jag körde ved hade jag ca 5mm öppet där och sekundären ca 4-5mm öppen och tertiär(inte säkert du har) 1mm öppen.
Primärspjället längst upp till höger har åtta hack ungefär. När jag drar igång en brasa så öppnar jag det till hack 5, då tar det 2-4 minuter så är tempen uppe i 150grader. Då stänger jag så det bara är 1 hack kvar :bom:

Då fortsätter tempen stiga och stiga och stiga tills den når 450 grader efter ytterligare 3min. Därifrån ökar det under 10min till 500-700grader(!). Igår uppmätte jag temperaturer på 700 grader när jag använde ett sånt där avsot/avtjärningspulver. Men 500 grader är f-n normalt här hemma..... Det är inte förrens tempen är på 500 grader som pannan lååångsamt börjar bli varm.

Ska prova med skruv där nere istället. Ska jag gänga ett hål så när jag skruvar IN skruven så öppnar luckan och UT så stänger den luckan? Eller ska funktionen vara så att luft ska passera in genom skruvhålet?

Vart sitter tertiärspjället?

Ska ner och fota lite senare idag. Pannan är blå, det står EGOR EV-115 på den.
isn
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 17:00

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av isn »

Sänkan:

Till att börja med vill jag säga att jag gärna byter panna och tar emot all kritik, jag är inte den som är den :).
Det är regeringen här hemma jag måste övertyga om att lossa på kulorna :roll:

Pannan är blå(vad det nu kan spela för roll) och det står Egor på den. Eventuellt Egor EV-115.
Ska lägga upp bilder senare.
I bruksanvisningen som är i gott skick och originalskick så står det ingenting om Elkombi eller liknande. Bara förklaringar om hur man eldar med olja eller ved. Samt hur man ska koppla in elen.

Utförlig beskrivning om hur man eldar med ved står det också.

Den här berömda baffeln man pratar om i dessa pannor är väl egentligen en tung stor järnskiva med en 90grader vinkel på som sticker upp 3cm...? Om jag står framför pannan och öppnar dragluckan så är den där vinkeln i baffeln mot mig och "vänder uppåt" - den sticker upp alltså och inte neråt. Tänkte om den är felaktigt insatt.

Nu har rörisen varit här och installerat acktank, en strömsnäs från 1985(TS 500) som jag hämtade upp av min mäklare till självkostnadspris. Även en laddomat 4030.
Nu håller vattnet sig varmt 3 gånger längre. Så nu vid minusgrader eldade jag en gång per dygn...

Just nu är det inte läge att göra några större investeringar. Vad pratar vi om för pengar om man skulle sätta in en pelletsbrännare? Kan jag använda min oljebrännare till något annat än just olja? Det är en BEO 10V från 2003...

Försök att minimera citeringar och måste du citera så minska citeringsmängden. Annar blir forumet både svårläst och oöverskådligt. Tack för hjälpen, citeringen borttagen och ersatt med "namnhänvisning". / Roli moderator
isn
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 17:00

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av isn »

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för citeringarna. Ska sluta med det, insåg det nu.. :roll:
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av msh16 »

En stilla fråga bara. Du tänker väl inte på allvar fortsätta att elda ved i den här pannan?
I min gammelpanna var jag uppe i 390 grader när jag provade ved och trodde det var någon sorts rekord men din panna verkar ändå sämre.
Försår du inte skillnaden mellan över- och underförbränning så är du inte heller rätt person att hålla på med såna här brandfarliga experiment.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av Eldvin »

Egor köptes av CTC så därför finns det samma panna i olika färg.Lika med Parka som senare målades grön.Egor v 25 tex Och Ctc v25. Lika som Wv Caddy och Skoda pick up.
isn
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 17:00

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av isn »

msh16: Jag förstår nu skillnaderna mellan över/underförbränning. Jag har inte reflekterat över det helt enkelt.
Även förstår jag mer(inte fullt ut) hur jag ska elda. Nedan stycke borde bekräfta någon form av framgång. Om inte annat har jag mer kunskaper med mig tills jag byter till en ny panna? Således borde jag kunna elda på ett mer säkert sätt.

Nu har jag borrat, skruvat, gängat och justerat primären och sekundären. Istället för 500+ grader så tog jag pannan från 17grader till 85grader på 1h med ett mindre vedinlägg och rökgastemp stabilt på 195 grader! :shock:
Det ända var när jag öppnade påfyllningsluckan så stack tempen upp till 250grader men för att lägga sig långsamt ner till 195 igen! :cheers:

Om man nu skulle byta panna. Vilken skulle ni rekommendera?
Huset är ett Ytong från 1958 med 85+85kvm. Relativt öppen planlösning med en 7kW kassett i öppna spisen.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av Eldvin »

Ved panna.En baxi,Mecsoli,Värme baronen . Extuna. Nått sånt skulle jag kollat på.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av xdigger »

Du ser, vilken skillnad!! :) All temperatur som är högre ut i skorsten är ren förlust!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar