Pelletsförbrukning i oktober.

Pocca
Prima virke

Inlägg av Pocca »

Nu är brännaren inställd på att starta på 75 och stanna på 83. Då ligger pannvatten temperaturen på ca 90 grader.

Som jag förstår går det åt mer energi att värma upp vattnet till den temperaturen än att ha lägre temp inställt. Har kollat med min kusin som installerar brännare yrkesmässigt (är rörkrökare/venttekniker) och han rådde mig sänka temperaturen och att 90 grader var på tok för högt. Att sänka start/stopp tempen bör även sänka rökgastemperaturen enligt honom och en sänknin av panntemperaturen minska förlusterna i skorstenen när väl pannan _inte_ går.

Apropå dragbegränsare så har jag en "lucka" monterat på rökröret som pelletsinstallatören monterade in samtidigt som brännaren. Är det denna lucka som kallas dragbegränsare? Har noterat att den kan öppnas och stängas även när brännaren inte går. Är det "normalt"?

Mvh P-O

Ps man kanske skall starta en egen frågetråd för att inte "förstöra" denna åtgångstråd? ds.
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Din kusin har helt rätt.. :wink:

Försök kör pannan så den startar vid 62 o stoppar på 70 grader
OBS panntemp.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Frippe
Prima virke

Inlägg av Frippe »

Att dragbegränsaren öppnar och stänger även när brännaren inte går är helt normalt.
Skorstenen "drar" luft genom dragluckan och inte lika mycket genom pannan, vilket gör värmeförlusterna mindre.
Själv märkte jag en markant skillnad när jag monterade draglucka. Mycket lägre pelletsförbrukning.

Förbrukning i oktober: 320kg
Värmer 140 kvadrat + varmvatten, hus byggt -36 (vadå isolering?)

/Frippe/
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
pellepellets
Ungskog
Kontakt:

Förbrukning 22/10-13/11

Inlägg av pellepellets »

Jag har förbrukat 240kg

två våningar och källare 116 kvm + 35
Galne-Gurra
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

Förbrukning i oktober 320-340kg
Värmer 125 kvadrat + 65 kvadrat källare+varmvatten, hus byggt 1901
5 personer= 2 vuxna och 3 tonåringar,dusch och badkar finnes.

GG
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Re: Förbrukning 22/10-13/11

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

pellepellets skrev:Jag har förbrukat 240kg

två våningar och källare 116 kvm + 35
Hej Pelle!

När är ditt hus Byggt? Fönster?
Har ett liknande hus, coh jag gjorde nog åt närmare 450 kg i Oktober.
pellepellets
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av pellepellets »

Byggt 1909 tvåglasfönster tilläggsisolerad vind (40cm lösull)

det har varit varmt i Stockholmstrakten under perioden så det är väl inte riktigt rättvisande. Har fyllt på 6+9 säckar =240 kg
Vi är två vuxna.
Värmebaronen COMET, Viking BIO, Morsö 1410
Fritz
Fröträd

Inlägg av Fritz »

Jag har kört min pelletsanläggning i ett par veckor nu. Det finns en Albin Futura med Viking Bio brännare, samt 125 m2 med 9 radiatorer och varmvatten för två personer. Rökgången har dragbegränsare. Huset har normal isolering.

Jag håller på att ställa in pannan nu, men jag tycker att förbrukningen är alldeles för hög. På 10 dagar har det gått åt 15st 16-kilossäckar med pellets, och det ger en dagskostnad runt 50-lappen, när säckpriset är 34 kr. Det kommer bli dyrt att bränna en pall pellets i månaden. :evil:

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Gör intrimma och ställa rätt dragbegräns och skruven (rätt lutning). Rökgastemp.
Isf kalla hit expert och intrimma.

Men fråga: Har du inte shuntautomat? o i med om du använder manuell så fråga har du shunten som är full öppet eller halv eller mindre.

Funger cirkulation som tappvarm cirkulation hela 100%? så att den inte är utslit pump.

Se till att de element finns full med vatten som du kan kolla med nykelventil.

Var ligger exp. kärl? om du vet finns väl isolering på den om den ligger på vind annars gör det rätta och varm som möjlig.

Är pannrum kall som känner kylig så försöka bromsa någonstans.

Fråga är är Närke kallt -10ºC just denna vecka?
Vad ställde du "program" på vikingbio ex. Noll tid/ fördröjning och vad har du föreffekt ex. låg-/hög- eller modulerat?

Och en sak. Vet inte hur ser ut din panna. om den inte har någon att bromsa med, dvs turbulator eller baffel. Om den panna är bara raka öppet luft så är det man får mer förbrukning. Se till få bromsa tills rimlig rökgastemp. Och när sist sotning, så att inte din skorsten full med sot.
Rekommendera att sotas innan intrimmad av installatör.

Okey, hoppas att du får någon förbättring. :wink:

Mitt pannrum har exp.kärl. och bara en standard luftventil inuti och är runt 18ºC och här mitt hus är uppvärmning på 120m2 + källare oxå, byggde -72 med normal isolering+2glas. 1½ + källare total 14 elemant. Just nu -5º nätter och +5 på dagar. förbrukning 1 säck per dygn. och jag vet att blir 1½-2 säck per dygn gäller nere vid -15.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar