Problem med att det brinner tillbaka i röret
Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret
Det är inte bara att det hänt igen: värmekontakten på röret har löst ut vilket startar brännaren för att dumpa all pellets i brännarförrådet så att inte det kan brinna bakåt och bli tjärbildning i rör o förråd. Inget kul. Därför är det ingen bra ide att bryta strömmen till brännaren förrän internförrådet garanterat är tomt och brännaren har självslocknat. Sen kan du återställa kontakten på röret och fundera på orsaken igen. Har du fungerande dragbegränsare?
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret
Jamdup0701:
Ditt problem är nog till 95%-säkerhet en otät sluss. Har man återkommande problem med att värmesäkringen på röret ut till brännarkoppen löser ut. Så är det slussen som man skall rikta in sig på. Att ha nya fräscha slussvingar är det första man skall göra. Men detta verkar inte räcka för dig. Då återstår det att göra rent på alla ytor i själva slussen. Med tiden bildas det beläggning där, speciellt i hörnet mellan den svängda ytan och den lodrät plana. Demontera slussvingarna och själva slussvingehållaren. Titta om alla ytor är metallrena, troligtvis inte eftersom du har problem. Ta lite svinto eller likvärdigt och slipa/polera slussväggarna helt rena. När detta är gjort så får du kontrollera att dina nya slussvingar inte är förstora får din sluss. De skall precis gå i kanske någon halv millimeter förstora. Många gånger är de slussvingar som man köper lite förstora så att de böjer sig i tvärled, vilket gör att de nya vingarna inte riktigt tätar ut i hörnen och utefter den böjda ytan. Det står i montageanvisningarna att man skall slipa in vingarna för bra passning. Detta är viktigt, för det mesta går det bra att hoppa detta moment men inte alla gånger (egen erfarenhet). Det är själva bredden på vingarna som skall slipas in, längden är inte lika viktig för att få bra tätning.
Så dina punkter att kontrollera blir följande: Rengör slussens samtliga ytor så de blir plåtrena ända ut i hörn.
Fixa nya slussvingar, de du har nu kan kanske gå att använda men har du haft några stopp för bakåt brand så att det har kommit rök på dem så är det svårare att få täta än med ett nytt par. De nya vingarna slipas in för tajt passning utan att de böjer sig.
Nu skall det gå att köra utan att du får ett antal stopp pga utlöst värmesäkring.
Hade dessa problem med min gamla A3:a innan jag bytte till min nuvarande Bioline. Och där bytte jag slussvingar några gånger men fick ändå problem med utlöst värmesäkring. Mitt problem försvann först efter att jag rengjort alla ytor i slussen så att de blev helt metallrena. Sedan gick brännaren som när den var ny igen.
Ditt problem är nog till 95%-säkerhet en otät sluss. Har man återkommande problem med att värmesäkringen på röret ut till brännarkoppen löser ut. Så är det slussen som man skall rikta in sig på. Att ha nya fräscha slussvingar är det första man skall göra. Men detta verkar inte räcka för dig. Då återstår det att göra rent på alla ytor i själva slussen. Med tiden bildas det beläggning där, speciellt i hörnet mellan den svängda ytan och den lodrät plana. Demontera slussvingarna och själva slussvingehållaren. Titta om alla ytor är metallrena, troligtvis inte eftersom du har problem. Ta lite svinto eller likvärdigt och slipa/polera slussväggarna helt rena. När detta är gjort så får du kontrollera att dina nya slussvingar inte är förstora får din sluss. De skall precis gå i kanske någon halv millimeter förstora. Många gånger är de slussvingar som man köper lite förstora så att de böjer sig i tvärled, vilket gör att de nya vingarna inte riktigt tätar ut i hörnen och utefter den böjda ytan. Det står i montageanvisningarna att man skall slipa in vingarna för bra passning. Detta är viktigt, för det mesta går det bra att hoppa detta moment men inte alla gånger (egen erfarenhet). Det är själva bredden på vingarna som skall slipas in, längden är inte lika viktig för att få bra tätning.
Så dina punkter att kontrollera blir följande: Rengör slussens samtliga ytor så de blir plåtrena ända ut i hörn.
Fixa nya slussvingar, de du har nu kan kanske gå att använda men har du haft några stopp för bakåt brand så att det har kommit rök på dem så är det svårare att få täta än med ett nytt par. De nya vingarna slipas in för tajt passning utan att de böjer sig.
Nu skall det gå att köra utan att du får ett antal stopp pga utlöst värmesäkring.
Hade dessa problem med min gamla A3:a innan jag bytte till min nuvarande Bioline. Och där bytte jag slussvingar några gånger men fick ändå problem med utlöst värmesäkring. Mitt problem försvann först efter att jag rengjort alla ytor i slussen så att de blev helt metallrena. Sedan gick brännaren som när den var ny igen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Späd planta
- Inlägg: 8
- Blev medlem: lör 28 sep, 2013 18:48
Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret
hej,
har nu testat pannan och pellets brännare med 70%. Samma problem. Det fungera bra ett par dagar men så fort det är väderförändring (speciellt med lågtryck eller när det ligger kring 8-12 grader, halv regn och moln) går säkringen ut på röret. Är det värt att testa pellets brännare på 60%??
har nu testat pannan och pellets brännare med 70%. Samma problem. Det fungera bra ett par dagar men så fort det är väderförändring (speciellt med lågtryck eller när det ligger kring 8-12 grader, halv regn och moln) går säkringen ut på röret. Är det värt att testa pellets brännare på 60%??
-
- Späd planta
- Inlägg: 8
- Blev medlem: lör 28 sep, 2013 18:48
Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret
Roli-såg inte ditt svar. Tack! kan mycket väl vara det. Har bytt slussvingar ett par ggr. men har aldrig slipat med sandpapper, (har tittat nu och dem är lite böjda på bredden) Jag har kollat och demonterat innan och har gjort att det är kliniskt rent i själva slussvingar aggregat. Vill nu testa det med sandpapper. TACK!
Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret
Hej
jag har haft samma bekymmer med detta o sånt, jag fick rådet att kolla att det lilla röret som går på det stora är fritt. Det kan fastna en pellets bit i röret o då hindras luften att komma fram. Jag fick plocka isär brännaren o ta ur skruven, sen hade jag en styv svets tråd o trädde genom röret det är 90 Gr böj på¨det som du vet så det går tungt. Jag hade en pelletsbit som hade pressats upp i röret, nu efter rensningen inga
utlösta termostat sen dess.
Janne
jag har haft samma bekymmer med detta o sånt, jag fick rådet att kolla att det lilla röret som går på det stora är fritt. Det kan fastna en pellets bit i röret o då hindras luften att komma fram. Jag fick plocka isär brännaren o ta ur skruven, sen hade jag en styv svets tråd o trädde genom röret det är 90 Gr böj på¨det som du vet så det går tungt. Jag hade en pelletsbit som hade pressats upp i röret, nu efter rensningen inga
utlösta termostat sen dess.
Janne
TMV E20P EcoTec A3
Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret
Precis som Janne.R skriver kan det även vara stopp i det lilla "luftröret" mot matarröret. Har du ett sådant rör så kolla även Jannes tips. Nu har inte alla A3:or detta rör eftersom detta rör tillkom in bit in under brännarens tillverknings historik. Min gamla A3:a från -97 kompletterades med detta rör när jag lämnade in den till EcoTec för genomgång.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Re: Problem med att det brinner tillbaka i röret
Hej!
Har haft exakt samma problem och rökt sönder en uppsättning vingar helt i onödan... Jag fixade det enkelt genom att först vrida runt motorn (brännare på plats) och där efter lossa den enda skruv som förbränningsfläkten sitter med. Då kommer du att se ett större hål och ett mindre, du fattar vad som är vad.
Jag hade tyyckluft och blåste rent röret med men det går säkert med en vajer eller styvare metalltråd.
Hoppas du löser problemet.
/AJ
Har haft exakt samma problem och rökt sönder en uppsättning vingar helt i onödan... Jag fixade det enkelt genom att först vrida runt motorn (brännare på plats) och där efter lossa den enda skruv som förbränningsfläkten sitter med. Då kommer du att se ett större hål och ett mindre, du fattar vad som är vad.
Jag hade tyyckluft och blåste rent röret med men det går säkert med en vajer eller styvare metalltråd.
Hoppas du löser problemet.
/AJ