Nyinstallation, tips på system.

Mason
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 10 sep, 2013 10:29
Ort: Åland

Nyinstallation, tips på system.

Inlägg av Mason »

Hej allihopa!
eftersom jag är ny här så hoppas jag på lite tips inför mitt värmesystemköp, verkar finnas många kunniga här.

Planen är att eventuellt köpa en begagnad biomatic 20 UL (2008) med bequem brännare, pannan saknar elpatron och då har jag tänkt skaffa 1 st tekniktank om ca 500L och ansluta solfångare till tanken och använda pannan som "laddpanna". Tips på tank/solfångare mottages med glädje och synpunkter på hela paketet med för den delen.
Huset är ett 50-tals trähus som genomgår helrenovering, 1,5 plan på ca 170m2 + källare, 2 pers i hushållet, antagligen flera om några år.
Senast redigerad av Mason den fre 13 sep, 2013 09:54, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Hjälp!

Inlägg av Icecap »

I mitt tycke har du tänkt helt fel!

En tekniktank på 500l och solfångare går inte ihop! Antingen har du solfångare och tank nog att faktisk använda det, annars kan du likaväl strunta i det!

Och en laddpannan är något annat än en "vanlig" panna, helt enkelt för vattenvolymen skiljer kraftigt!

Mitt råd: beslut dig för vad du egentligen vill ha.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Hjälp!

Inlägg av sänkan »

En elpatron kan väl inte kosta så mycket?
Tekniktank och solfångare är att slänga pengarna i sjön när du redan har en bra panna
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Mason
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 10 sep, 2013 10:29
Ort: Åland

Re: Hjälp!

Inlägg av Mason »

Icecap: Vad är problemet i denna sammansättning?
Det är väl ganska vanligt att kombinera pellets/solfångare via en tank?
Tex CTC ecozenith 530/i550 är ju på ca 500l. Skillnaden mellan en laddpanna och denna är ca 80l, spelar det så jättestor roll?
Sen så tycker jag det verkar som ett bra komplement med fångare så slipper man köra elpatron eller panna över sommaren.
Eftersom jag varken beställt fångare, tank eller ens köpt pannan än så är jag ute information för att lära mig mera och här verkar ju vara ett lämpligt ställe om jag nu inte blir dissad för att jag använder fel termer och vet för lite ;) Men nånstans ska man ju börja...
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Hjälp!

Inlägg av sänkan »

Det är vanligt bland dem som ska börja ordna upp sin värmeanläggning att drömma om alla möjliga värmeslag kombinerade till en acktank. "Actanken är hjärtat i ditt värmesystem" som reklambroschyren så säljande uttryckte det.
Bland pelletseldare är det däremot ovanligt att skaffa laddpanna och solfångare. En riktig pelletspanna typ Biomatic har allt som behövs, både värme och varmvatten.
Solfångare går idag inte att få någon lönsamhet i så den iden kan du stryka.
Pelletspanna av typ laddpanna + acktank är bara opraktiskt och tar upp mycket plats när man får plats med allting i en panna.
En riktig pelletspanna innehåller omkring 160-200 liter vatten, en laddpanna 30-45 liter. Laddpannan måste innehålla lite vatten så förlusterna blir så små som möjligt.
En begagnad Biomatic blir ju en toppenanläggning direkt så varför krångla till det med saker som troligen fungerar sämre.
Varmvatten på sommaren får du billigare från en elberedare än från det fantastiskt dyra solfångaranläggningen så "gratis varmvatten" från solfångare är bara att glömma.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Hjälp!

Inlägg av Icecap »

Mason: du har ju fått lite andra svar som belyser problematiken men som ett svar på din fråga: med solfångare är 500l på tok för liten tank! Inte för att du ska ha mycket i reserv men för att det hela inte ska koka!

Och till pelletseldning med ett välfungerande pelletssystem är en ackumulatortank som bäst utan betydelse för driftekonomin och som sämst en ren förlust.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Mason
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 10 sep, 2013 10:29
Ort: Åland

Re: Hjälp!

Inlägg av Mason »

Tack för infon Sänkan och Icecap, grejen är att pannan jag hittat beg är en biomatic UL som är utan patron, varmvattenväxlare och laddpump. Det är därför jag undrar om kombinationen med tank. Kanske man gör bäst i att vänta tills en "komplett" biomatic dyker upp på marknaden. eftersom vi inte bor i huset än så har vi hela vintern på oss att hitta ett system.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hjälp!

Inlägg av Roli »

Skall du skaffa en acktank att köra solfångare mot så skall du absolut inte ha en med mindre volym än 1000-1500 liter. Natuligtvis styrs storleken mot hur många kvadratmeter solfångare som du köper och vilken typ vakuumrör eller plana solfångare.
För att klara VV under sommaren så krävs det minst en 5-10 m² gärna mer, men detta kräver också en rejäl tank som kan ta hand om allt varmt vatten som ploduceras under några varma dagar, vilket inträffar då och då även i vårt land.....

Själv har jag en acktank på 1800 liter men den blir "för liten" några gånger varje år till mina 11,2 m² solfångare (hade gärna haft en större...).

Många säger att det inte är ekonomi med att skaffa solfångare. Men jag skulle vilja säga att det beror lite på hur man räknar och om man köper allt eller delar av.

För egen del så har jag köpt allt material och gjort allt jobb själv, vad gäller montage och inkoppling av solfångare. Tanken monterades redan vid husbygget ihop med pannan. Vi hade pengarna på bank (inget lån). Och jag vill påstå att mina solfångare ger mer värme (som man slipper köpa via elpatron) under sommarhalvåret än vad banken ger i ränta på de pengar som investerades i solfångarmaterial.

Men skall du köpa hela installationen med material och allt då är jag med på att det inte är ekonomi med att skaffa solfångare och acktank till en pelletsanläggning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hjälp!

Inlägg av danei »

Att dimentionera tanken efter den bästa veckan på året är inte ekonomiskt vettigt. Kollar man på rekommendationer brukar de börja på 300l för de minsta anläggningarna. Mina föräldrar har kort en anläggning med 1000l tank och två vakuumpaneler. Med den behövde de elda några gånger på sommaren.

Själv funderar jag på en anläggning med 500l-1000l vatten och ganska stor yta solfångare. Men tanken är inte att ladda tanken från pannan. Tanken får ta hand om varm vattnet som toppas av pannan vid behov. Tanken ska även kunna. ladda pannan om överskott finns. Men jag räknar med att leta begagnade prylar för att kunna räkna hem det.
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: Hjälp!

Inlägg av pegez »

husets placering är ju också av betydelse , söderläge e ju bra sas ))

denna sommar har ju varit väldigt bra för oss med fångare , har inte behövt elda än
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
Mason
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 10 sep, 2013 10:29
Ort: Åland

Re: Hjälp!

Inlägg av Mason »

Danei: Den uppfattningen har jag också fått,tittar man på tillverkares rekommendationer så tyder ju det mesta på att 300L och uppåt ska räcka till, beroende på hushållets storlek samt ytan på solfångarna. Själv blev jag offererad 6m2 fångare (savosolar, finska) samt tank på 750L (effecta 750bbs)av en försäljare, komplett paket exkl. installation för ca 65000kr. (känns lite dyrt men är också den första jag tar offert ifrån.

Av bekanta som har solfångare och tank på 2 kubik har jag hört att volymen på tanken är för stor och att vattnet sällan uppnår tillräcklig temperatur.

Pegez: Huset mitt står tyvärr i öst/väst riktning men det har 2 takkåpor med lite mindre tak i sydlig riktning, men bör ändå få rum med 6m2.
Eftersom Åland hör till ett av dom mest solrika områdena runt Östersjön så kan man inte få bättre förutsättningar iallafall.
Men inget är bestämt än så man hinner fundera på olika lösningar.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hjälp!

Inlägg av danei »

Har du övervägt södergaveln? En vertikala montering medför att effekten blir lägre under högsommaren, men då har man i allmänhet ett övarskott. Men man vinner lite i början och slutet på säsongen. Jag är sugen på att täcka min södergavel. Men det är långt ner på investeringslistan.

Edit: Rubriken på den här tråden har stor förbättringspotential.
Mason
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 10 sep, 2013 10:29
Ort: Åland

Re: Hjälp!

Inlägg av Mason »

Haha, jo vid närmare eftertanke så kunde man ändra rubriken lite, går det? Blir ju sådär ibland när man lite stressat kastar sig in i ett nytt forum.
Att sätta fångare på Söderväggen är nog inget alternativ, den har lite för mycket fönster på fel ställen samt att det inte skulle bli speciellt snyggt. Gillar tanken på att gömma dem på taket.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hjälp!

Inlägg av danei »

Om du trycker på "ändra" på första inlägget så kan du byta rubrik på tråden.
Vad som är snyggt finns det ju olika uppfattning om, jag tror att det går att göra snyggt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hjälp!

Inlägg av Roli »

Mason skrev:Av bekanta som har solfångare och tank på 2 kubik har jag hört att volymen på tanken är för stor och att vattnet sällan uppnår tillräcklig temperatur.
Stor tank kräver oftast ett "smart" laddningssystem för att inte verka "trögt". Det räcker inte med en laddslinga i tankens botten. Då inträffar det som dina bekanta upplever.

Själv har jag två laddslingor, placerade högt och lågt, i min tank. När värmen från solfångarna överstiger ett inställt värde så laddas den övre tankdelen för att prioritera varmvatten. När denna temp når inställt värde övergår systemet att ladda tanken från botten. Det finns drifttidsräknare i min solstyrning och enligt den så laddas det i den övre slingan ca 10-11% av total drifttid.

Men det finns andra lösningar att ladda en stor tank på olika nivåer. T.ex med värmeväxlare som sedan via ventiler eller annat fördelar värmen på olika nivåer. Detta var bara ett alternativ till dubbla solslingor, det finns fler. Ta och sök lite på nätet så hittar du fler alternativ.
Eller fråga om mitt så skall jag försöka svara.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar