Droppar vatten

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Droppar vatten

Inlägg av André »

Inte första gången det händer, Alla anslutningar bör kännas på då man kört pannan varm men det gör inte många rörkrökare.. Va installatören som jag hade som sa detta o även gjorde de men hos kompisen kontrollerades inte nånting att det va åtdraget utan det har han fått göra själv då det droppat både här o där hos han.. :twisted:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Re: Droppar vatten

Inlägg av Per-Erik »

krille09 skrev:Tack.

Nån som vet hur man lossar täckplåten på höger sida?

Om anslutningarna läcker vid elpatron/vv hur tätas dem?
Hej,

Jag verkar ha fått samma probelm (efter 9 år). Golv på vattnet under pannan. Verkar komma från Högersida inne i pannan. på höger sida ovanför brännaren så kan man kika upp under panelen med knapparna, där så ser man nån koppling, där finns även isolering som är tvärblöt!.

För att öppna upp fronten/displayern så måste jag montera bort min skruv & motor.

Behövde man lossa på täckplåten på höger sida för att åtgärda detta?
jag har en vägg på högersida om min pannan, så lossa på plåten kräver ett rejält ingrepp på min panna = lossa alla rör, lossa från skorsten och flytta hela pannan åt vänster.

*håller tummarna NU*
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Re: Droppar vatten

Inlägg av Per-Erik »

Problemet är löst, så jag svarar på mitt egna inlägg. Kanske kan det hjälpa någon annan :)

Det visade sig att det droppade i från plattvärmeväxlaren, vid en rörkoppling. Det är trångt!!
Efter byte av packningar och det inte hjälpte, så upptäckte vi en liten liten spricka.

Det visade sig att det var en spricka i plattvärmeväxlaren (Den måste man byta kostar typ 3700:- +montering 3-4h). Man behöver inte lossa på högersida för att byta den.

Nu är det iallfall tätt o fint igen :)

Så här efteråt är jag glad över att jag inte gav mig på att göra detta själv.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Droppar vatten

Inlägg av M.Lindskog »

Tack för återkopplingen, helt rätt tänkt att andra kan ha nytta av det. :-)

Gick det att avgöra om sprickan berodde på fabrikationsfel eller om det var åldersrelaterat?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Re: Droppar vatten

Inlägg av Per-Erik »

Nja, Det är nog svårt att säga.
Jag skulle tippa på fabrikations fel borde ju hålla längre änn 9 år tycker jag. Sprickan var också i anslutning till en av kopplingarna.
Jag var dock inte hemma när de var här och bytte den då jag var bortrest.

Dock så har jag ingen garanti kvar, så det var lite ointressant för mig just då.

Enligt installatören så är detta inget vanligt problem, utan ett mycket ovantligt. Det normala är att det är packningarna som går sönder, de byter några (mindre änn 1-2st) om året i Stockholms området (om det nu säger något). Och det beror tydligen på dåligkvalitet på packningarna. Så ska man byta en, kan det vara idé och byta alla.

Plattvärmeväxlare, hade de bara bytt nån enstaka på flertalet år lät som om jag var nr 2 eller 3 för dem.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Rwerling
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 14:25
Ort: Västkusten

Re: Droppar vatten

Inlägg av Rwerling »

Jag har precis samma problem just nu... Ser ut så här...

Har under en längre tid haft problem med att radiatorvattnet försvinner minimalt i början på säsongen men mer allteftersom detta har också blivit värre sista året. Inga läckage någonstans. Funderat och letat mycket men inget hittat. I förra veckan blev jag utan varmvatten i duschen (blev sist...) så jag gick in i pannrummet och kollade panntempen och blev förvånad när den var 60 grader. Jag hade dessutom ett ljud jag inte hört förut. Provade att fylla på radiatorvattnet och ljudet försvann och ersattes av fräsande som när vatten når något varmt. Fyllde på mer vatten och det fräsande ljudet slutade och jag kollade tempen 60 grader och varmvatten i duschen :lol:
Funderade mycket på detta och beslöt att ta mig hit för att konsultera forumet. Insåg ju att genom att jag behövde fylla på vatten för att värmeväxlaren skulle fungera så är systemet tomt... Läste detta inlägg och började känna på isoleringen kring patroner och växlare. Runt växlaren dröp det av vatten men inget nådde golvet utan förångades på insidan av pannan.

Växlaren behöver bytas tidigare i tråden kostar detta nästan fyra papp :? Någon som hittat en plattvärmeväxlare från någon annan kanal än rörkrökarna? Jag tänker på någon som dessa...
http://www.energishop.se/plattvarmevaxlare/33
En bild på rosten och en på den läckande anslutningen
En bild på rosten och en på den läckande anslutningen
image.jpg (32.88 KiB) Visad 3862 gånger
Termia Biomatic 20
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Droppar vatten

Inlägg av danei »

Just nu hittar jag ingen, men förr har jag sett en heldel på tradera. Man kommer ju antagligen att tvingas anpassa rördragnignen, men priset blir ju ett helt annat.
Rwerling
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 14:25
Ort: Västkusten

Re: Droppar vatten

Inlägg av Rwerling »

Då kom fakturan för plattvärmeväxlarbytet. 5600 totalt och växlaren gick på 3500. Läckaget avsevärt mycket bättre men tappar fortfarande trycket.
Termia Biomatic 20
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Droppar vatten

Inlägg av danei »

Om du har rör nergjutna i ett källargolv eller kall platta så kan det finnas läckor där. En värmekamera kan visa sådant, men en sådan här man ju sällan tillgänglig.
Rwerling
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 14:25
Ort: Västkusten

Re: Droppar vatten

Inlägg av Rwerling »

Jag räknar med att kunna låna en över helgen. Skall sektionera radiatorkretsen för att isolera felet.
Termia Biomatic 20
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Droppar vatten

Inlägg av danei »

Ska du felsöka med en värmekamera så vill du nog snarare ha hela systemet uppvärmt. En bra sak att göra när det är kallt med andra ord. Jag har tyvärr inte hittat någon i min närhet som har en, de är lite väl dyra att köpa.
Straka
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 07 apr, 2013 14:38

Re: Droppar vatten

Inlägg av Straka »

Finns ingen frivillig brandkår som kan låna ut den envända? Eller någon större elfirma? Kom en firma till jobbet för att kolla så det inte var dåliga kontakter i diverse ställverksrum och elcentraler dom använde någon sorts ir kamera, där visades värmen på en display. Kul att se men det var en var snuskigt dyr kamera...
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
Rwerling
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 14:25
Ort: Västkusten

Re: Droppar vatten

Inlägg av Rwerling »

Har det väldigt förspänt på värmekamera fronten. Jag kan låna en på jobbet.
Jo jag hade tänkt att värma ordentligt med vatten och köra ut riktigt varmt vatten och se var jag kunde se saker i kameran. Nu kanske jag inte behöver leka med värmekameran (ta i trä). Jag har kopplat undan en golvvärme slinga som förre ägaren installerat och nu verkar det hålla trycket bättre. Avvaktar ett dygn innan jag planerar vidare åtgärder.
Termia Biomatic 20
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Droppar vatten

Inlägg av danei »

Det är ju trevligt när man kan göra så. Ledningen till halva mitt hus ligger ingjuten. Nåra av rören i golvet i källaren. Efter som det inte finns något som stoppar fukt från marken och värmen antagligen varit avstängd där ganska ofta, så misstänker jag att det rostat av. Men jag vill ju helst inte lägga nya rör i halva huset för att det kanske läcker i golvet.
Rwerling
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 14:25
Ort: Västkusten

Re: Droppar vatten

Inlägg av Rwerling »

Trycket borta i morse så nu jäv...., 70 gradigt vatten ut i radiatorerna. Värmekameran laddad. Nu vänta ett par timmar så det blir riktigt varmt.


Undrar förresten vad frun tycker om tropiskt inneklimat när hon kommer hem.... :D
Senast redigerad av Rwerling den fre 23 aug, 2013 14:39, redigerad totalt 1 gånger.
Termia Biomatic 20
Skriv svar