Elda på sommaren ?

Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Elda på sommaren ?

Inlägg av Jakob »

Vi kör pellets året runt.

Det går 2.8kg per dygn för bara varmvatten här.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Elda på sommaren ?

Inlägg av ronald »

Stänger av pannan /brännaren helt o kör på separat elberedare blir billigast för oss,värmer bara när det behövs vv vatten :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Elda på sommaren ?

Inlägg av Honda »

Jag kör året runt, mycket för att jag har ventilation med självdrag och källare i original femtiotalsutförande med betonggolv gjutet direkt på sand. Det hålls helt enkelt torrare och trevligare med lite värmetillskott i muren, och kostnaden är hursomhelst nästan försumbar jämfört med vintern även om eldrift kanske kunde vara billigare (vet inte). Nya pannan klarar sig också utan skötsel april till september. Pumpen avstängd och en ventil stängd för att förhindra självcirkulation då ingen värme behövs.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Elda på sommaren ?

Inlägg av nissetib »

Kör också året runt. Min panna motionerar cirk. pumpen själv. Jag behöver inte göra annat än och sänka börvärdet på innetempen och stänga av varmhållningen så klarar jag mig med 1 säck i veckan. Så har jag kört sedan sommaren 2006 och det funkar hur bra som helst.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Elda på sommaren ?

Inlägg av JensH »

Kör inte året runt, vet inte om det har med att jag kör mot acktank eller inte utan min pelletstid brukar vara slutet av September/1 Oktober till 1 Maj. Försökte köra pellets en sommar men höll på att dö av värmeslag i huset pga. pannan och den drog runt 10kg pellets per dygn, dvs. det skulle gå nästan 2 pall pellets för mig på sommarhalvåret och elåtgången går upp ungefär 150kW per månad när jag bara värmer tappvarmvatten med elpatron så i mitt fall är det en ekonomisk katastrof att köra pellets då ingen värme går åt.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Elda på sommaren ?

Inlägg av psau »

Jag eldar året runt men min anläggning sköter sig mestadels själv...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
karlsson-peter
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 19 aug, 2012 17:44

Re: Elda på sommaren ?

Inlägg av karlsson-peter »

Lite offtopic då jag ännu inte haft pannan installerad sommartid:

Psau: Du vet väl om att Tigex 25(liten) är alldeles för liten, det får jag mail om så fort det syns att jag har den :-)
Nibe Pellux 200
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi


Inte intresserad av annan dragbegränsare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Elda på sommaren ?

Inlägg av danei »

Det beror på anläggningen, den är inte för liten för mig.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Elda på sommaren ?

Inlägg av micke_932 »

den funkar väldigt fint hos mig också, precis lagom stor.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Elda på sommaren ?

Inlägg av psau »

Hellu,

I mitt fall är den aningen för liten slår I botten lite för ofta...

Men inte värre än att jag lever med det den ska dock bytas när andan faller på...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Elda på sommaren ?

Inlägg av Svenn Antenn »

Tigex 25 funkar fint hos mej med. har en 100 pipa ca 7 meter.

Eldar året runt med.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Elda på sommaren ?

Inlägg av Icecap »

JensH: man brukar stänga av cirkulationspumpen och sätta shunten på 0 när man kör pellets på sommaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Elda på sommaren ?

Inlägg av danei »

En vanlig shunt tror jag läcker upp till 15% enligt databladet. Sjalvcirkulatipnen kan bli riktigtbra i systemet, så jag rekomenderar att stänga en kran.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Elda på sommaren ?

Inlägg av Joones »

Det beror ju helt på vilken anläggning man har om man sparar på att köra med el på sommaren. Jag eldar pellets året runt. Stänger av shunt och cirkpump på sommaren.
Om man ska spara något (annat än arbete vilket för visso kan vara värt en hel del) på att köra med el förutsätter det väl att man har separat varmvattenberedare eller att man inte värmer vatten över huvud taget.
Pelletsen värmer förståss enbart pannan som sedan bara står och kallnar men det är ju precis vad som händer om jag skulle värma varmvatten med de elpatroner som sitter monterade i samma panna.

Men ok det blir större värmeförlust via skorstenen med pellets än med el. Men å andra sidan mår förhoppningsvis skorstenen bättre av att hållas varm än att vara kall och pelletsen har ju en lägre kwh kostnad än el så jag gissar att det går på ett ut eller åt minstånde endast marginelt dyrare med pellets.

Men med sepprat varmvattenberedare så skulle det ju vara skillnad.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Skriv svar