HJÄLP! Rök ur pelletsförrådet!!!!!

Skriv svar
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

HJÄLP! Rök ur pelletsförrådet!!!!!

Inlägg av johansjostrand »

Kom av en slump in i pannrummet och ser att det ryker ur veckoförrådet!!! Förrådet var tomt, sånär som på en massa spån. Har stängt av allt. Plockat ur skruven. Hittade en lös metallbricka/taggbricka som troligtvis suttit i botten på skruven. Har öppnat brännaren och kollar på slussvingarna. Dom ser okey ut, men jag vet inte hur mycket slitage det får vara. Sluter nästa tätt överallt, små glipor vid kanterna.

Vad kan ha hänt???? Är det rök bakvägen ända ner till förrådet?
Eller har det blivit friktion i botten på skruven så spånet har börjat ryka????
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: HJÄLP! Rök ur pelletsförrådet!!!!!

Inlägg av Icecap »

Det ska MYCKET friktion för att det ska antända spån i förrådet! Så det är en mycket osannolik orsak.

Mitt tips är slussen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Re: HJÄLP! Rök ur pelletsförrådet!!!!!

Inlägg av johansjostrand »

Ja det känns väl så. Ska man byta ut eller bara vända på vingarna? Kan det har varit såhär länge, men att jag ej sett något eftersom det oftast är fullt i förrådet?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: HJÄLP! Rök ur pelletsförrådet!!!!!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5033
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: HJÄLP! Rök ur pelletsförrådet!!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Finns en liten luftkanal från fläkten som trycksätter skruven för att förhindra bakrök.
Den kan bli igensatt av spån. Beskrivs i den här tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 02#p103702.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Re: HJÄLP! Rök ur pelletsförrådet!!!!!

Inlägg av johansjostrand »

Tack! Jag läste detta tidigare och ska kolla på det.
Blev ju helt skräckslagen när jag först såg röken ur förrådet....
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: HJÄLP! Rök ur pelletsförrådet!!!!!

Inlägg av Brynäs »

Hände mig i tisdags likadant och det visade sig att slussvingarna var mycket böjda bakåt,jag hade inget slitage på vingarna men det räcker för att det ska bli ett baksug så röken bolmade ut från pelletsförrådet.
Jag köpte ny impeller hos Mr pellets i Värnamo sen har jag sparat den gamla impellern.
har en god vän som jobbar inom gummi industrin så ska pröva skaffa in material till vingarna så att man själv kan göra nya.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Re: HJÄLP! Rök ur pelletsförrådet!!!!!

Inlägg av johansjostrand »

Jag testade att köra igång och slet loss slangen under tiden. Mycket riktigt så bolmade röken ur brännaren, baklänges. Plockade ut den och kunde konstatera att hela luftröret lossnat och hängde utanför brännarkoppen. Frågan är hur länge det har varit så? Den har nog inte fått optimala blandningsförhållanden under tiden...
Luftröret i tipset ovan verkar öppet och fungerar. Slussvingarna är dock väldigt böjda. Jag vände på dem, men är inställd på att byta ut dem...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Re: HJÄLP! Rök ur pelletsförrådet!!!!!

Inlägg av johansjostrand »

Har idag bytt till ny slussimpeller och nya lager/bussningar. Det gamla yttersta var helt slut och jag menar HEEEELT slut! Det fanns inte ens nåt gods kvar där det slitit snett. Tyckte väl att brännaren varit väl gnällig senaste tiden och att kedjan verkat väl slak...
Nåja, nu går den tyst, fint och rökfritt igen! :-)

Tack till MR Pellets, som av en händelse var på väg mot våran stad (Jkpg) och kunde lämpa av nya prylar när han ändå passerade! Det är service det!
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: HJÄLP! Rök ur pelletsförrådet!!!!!

Inlägg av Brynäs »

Vad gott att det fixade sig och han är en bra kille Mr Pellets brukar alltid fixa sig ifall det är något man behöver hjälp med.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar