Hur man mäter verkningsgrad

Skriv svar
Hellmertz
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 10 nov, 2012 20:45
Ort: Aneby

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Hellmertz »

Om man tar det på ren Svenska så borde det bli så här då??
Pannans verkningsgrad är t.ex. 80%
Förbränningens verkningsgrad t.ex 80%

Om jag eldar upp pellets med energiinnehåll på 100KW så får jag alltså bara ut effektivt 64KW.

Rätta mig om jag har fel...
Viking bio, Albin DeLuxe villapanna 20kw, EVR shuntautomatik.
150kvm + källare från 1945 , förbr ca: 3 säck/dygn med 6 minusgrader ute.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av danei »

Det stämmer, bortsett från att Kelvinwatt inte är en enhet på energi. Jag gissar att du menar kWh, kilowattimmar.
Hellmertz
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 10 nov, 2012 20:45
Ort: Aneby

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Hellmertz »

Man är även duktig på att märka ord här i forumet.
Tror de flesta andra förstod vad jag menade...

Direktcitering borttagen. Forumet blir både mer överskådligt och mindre svårläst om vi undviker att använda citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
Viking bio, Albin DeLuxe villapanna 20kw, EVR shuntautomatik.
150kvm + källare från 1945 , förbr ca: 3 säck/dygn med 6 minusgrader ute.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av danei »

Så även jag. Som framgick i svaret.
Det var mer tänkt som en hjälp för dig att få rätt enheter i fortsättningen. Skriver man något annat än man menar är risken för missförstånd klart högre.
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av jteg68 »

danei skrev:Till att börja med måste man veta vilken verkningsgrad det är man pratar om. Sedan är det relevant att diskutera hur man lämpligen mäter upp den.

Ni verkar utgå från en siffra som ett instrument spottar ur sig, utan att bry er om vad den betyder.
Ja nu behöver vi inte vara så artiga att vi niar varandra.

Så här är det:
Jag kom ihåg fel angående Siegert. Formeln ger inte förbränningsverkningsgraden. Danei har rätt där.

En hanterbar metod att uppskatta förbränningsverkningsgraden är att anta att oförbränt i askan, som är svårt att mäta, är försumbar och sen mäta andelen oförbränt i rökgaserna. Oförbrända kolväten mäter man inte enkelt hemma, men däremot kolmonoxid. Uppskattningen blir då [CO]/([CO]+[CO2]) gånger en bränsleberoende faktor.
Förhållanden som ger stora mängder kolmonoxid ger också stora mängder oförbrända kolväten, inom rimliga gränsen.

Det finns minst ett dokument på nätet att läsa där detta förklaras samt hur de bränsleberoende faktorerna beräknas. Det som jag hittade anger "British Standard BS845:Part 1:1987 Assessing thermal performance of boilers for
steam, hot water and high temperature heat transfer fluids. It is similar to the methods DIN 1942 and ASME PTC 4.1."
som referens. Jag kommer inte att ha tid att leta upp dessa standerder för att kontrollera riktigheten i det dokument jag hittade.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av danei »

Trevligt att du till slut tog reda på fakta och inte bara upprepade att jag har fel.

Kan du länka till dokumentet du hittade?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Icecap »

Hellmertz: daneis påpekande kan verka besvärande men har faktisk extrem stor orsak.

Ett exempel:
125mHz kontra 125MHz
Skillnaden mellan dessa värden är 1.000.000.000 gångar och det enda som skiljer är 'm' kontra 'M'.
Det konstiga är att båda värden kan vara lika aktuella varför man inte vara kan strunta i det ena för att det är orealistisk.

K är förkortningen för Kelvin, en temperaturskala.
k är förkortningen för kilo = 1000
W är förkortningen för Watt, alltså effekt.
w är en, för mig, okänd förkortning men jag misstänker att den kan misstas för ett matematisk tecken.

Så det kan verka petigt men det har rent faktisk stor vikt.

Likaså med andra uttryck. Jag råkade på uttrycket "volttalet" och då jag påpekade att det rent faktisk kallas "spänningen" verkade det uppfattas som en personlig förnärmelse. I själva verket lär en professionell inte förstå "volttalet" men däremot direkt fatta "spänningen", helt enkelt för att en referens till en mätning med "volttalet på xxx" indikerar mycket tydligt att det verkar vara en okunnig som har mätt varför den information med viss säkerhet avfärdas.

Kalla det "professionell snobbism" om du vill, det är så ändå.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Jakob »

Roligast blir det på ekonominyheterna när man försöker förkorta miljarder.

100 mdr skriver man. Blir väl nåt i stil med "hundra milli-driljoner" eller nåt sånt...

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Hellmertz
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 10 nov, 2012 20:45
Ort: Aneby

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Hellmertz »

Någon som vet hur man räknar ut årsförbrukning i kW ( kilo watt ) utifrån samlade data under en kortare tid vintertid?
Viking bio, Albin DeLuxe villapanna 20kw, EVR shuntautomatik.
150kvm + källare från 1945 , förbr ca: 3 säck/dygn med 6 minusgrader ute.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av danei »

Nej det finns det ingen som kan. kW är en enhet för effekt.

Man kan nog göra en uppskattning av årsförbrukningen om man har förbrukningen under en vinterperiod men det blir en stor osäkerhet i siffrorna. Men det har nämnts att halva förbrukningen går åt under de kallaste 4 månaderna. så om du har förbrukningen under en kall vinter månad borde årsförbrukningen bli ca 8 gånger så stor.
Hellmertz
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 10 nov, 2012 20:45
Ort: Aneby

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Hellmertz »

8 ggr ( gånger ) det är ju åtminstone en fingervisning.. Tackar
Viking bio, Albin DeLuxe villapanna 20kw, EVR shuntautomatik.
150kvm + källare från 1945 , förbr ca: 3 säck/dygn med 6 minusgrader ute.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Erik_73 »

Har just gjort en rökgasmätning med en Testo 325M, allt är injusterat på "känsla" och nu fick jag låna ett instrument, första mätningen O2 8,5% CO 277ppm CO2 12% Verkningsgraden på det hela blev 96,2% så nu är det bara att börja testa ut olika baffelplåtar, turbulatorer och finjustera så får man se vart det slutar
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Hellmertz
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 10 nov, 2012 20:45
Ort: Aneby

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Hellmertz »

96,2% ??
Nu är pannan väldig känslig för kvalitetsändringar och ojämnhet i matningen av pellets.
De sotar väldigt lätt. INTE ROLIGT!
Jag har legat där själv men har sänkt till runt 85% för att ha marginaler.

Om du bromsar gasgenomströmningen nu med bafflar / turbolatorer så kommer du att försämra värdet.

Har en Wöhler Ekonometer E98 Maxi rökgasinstrument som jag använt och testat olika inställningar på brännaren med.
Bästa läget blev faktisk att köra på reducerad effekt, förbrukningen sjönk med hela 20%.

Jag är ingen expert på pellets-eldning men min jobb är elektronik-konstruktör, så analysera och mäta är jag duktig på.
Viking bio, Albin DeLuxe villapanna 20kw, EVR shuntautomatik.
150kvm + källare från 1945 , förbr ca: 3 säck/dygn med 6 minusgrader ute.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Erik_73 »

Har kört på dessa inställningar i drygt 1år med några lite mindre variationer i inställningar och olika bafflar och turbulatorer och har inte upplevt några problem med att det sotar, hade dock en aning högt drag genom brännaren, har tyvärr inte en ställbar dragregulator så den kommer att modifieras närmsta dagarna, sänka draget genom brännaren och öka fläkten lite så får vi se vad det visar......Har försökt göra baffelplåtarna så att dom ska förlänga rökgasvägen och på så sätt ge rökgasen mer tid att överföra värmen samt styra den mer mot pannväggarna, tycker inte att det ska bromsa gasgenomströmningen men kan ha fel där?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Erik_73 »

Dessa värden är på lägsta effekt som går att ställa i Flex-a, körde ett kort tag på högre effekt för att mäta förbränningstemperaturer och det resulterade i högre förbrukning, kommer även att prova en modifierad rosterplåt, misstänker att den är lite väl stor till ytan när man kör lägsta effekt och borde kunna få till en aning bättre förbränning
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar