Flex A uppstart

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Albi
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 20 dec, 2011 11:47

Flex A uppstart

Inlägg av Albi »

Hej !
Eftersom jag ofta har problem med uppstart på min flex a (Kallstart flamvakt löser ut) skulle jag vilja veta om man kan ställa in startdosen. Menar att jag vill har mera pellets i koppen vid uppstart. Detta för att jag har märkt att den starta klockrent om man trycker på dos. innan starten och doserar in lite extra pellets i brännarkoppen.
Så frågan är : Kan jag påverkar tiden som doserskruven går när den mata in startdosen i brännarkoppen vid uppstart? Och isåfall. Hur gör jag detta.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Flex A uppstart

Inlägg av Stegatorparn »

Tror inte det går att ändra startdosen.
Det ända jag kan tänka mig är lite för högt drag.
Vad är dragbegränsaren inställd på?
Vad har du för panna?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Flex A uppstart

Inlägg av SB »

Att ändra startdosen går inte eftesom uppstartssekvensen är fast, vilket innebär att den alltid sker efter samma mönster och med samma dosering oavsett viket effektsteg du valt som slutmål. Påverkan av doseringsmängden negativt kan också bero på ökad tröghet i doserskruvens motor med växellåda eller bara på att sågspån trängt in i skruvens kullager, en vanlig orsak. Kullagret till denna finns att köpa på de flesta gubbdagis såsom Jula, Biltema m.fl. för under hundralappen och har beteckningen 6204 2RS.
TMV E20 + Janfire Flex A
Albi
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 20 dec, 2011 11:47

Re: Flex A uppstart

Inlägg av Albi »

Jag har bytt motor och lagret förra år. Efter bytet gick den bra ett tag men då körde jag ju mycket på läge 3 med underhållslåga. Nu när jag jag kör på läge 2 igen löser flamvakten ut minst 3 gånger i veckan.
Det är dock alltid en del aska i koppen. Det se ut som att den startat som den ska göra men när den börja dosera efter startsekvensen dör den ofta. Kanske dax att byta lagret igen.
Jag har ochså öppnat dragbegränsaren helt och provkört men det är ingen skilnad.
Börja blir lite trött på det hela :(
Man tycker ju att ett lager ska hålla längre än ett år.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flex A uppstart

Inlägg av Icecap »

Återigen saknas fakta.

Hur vet du att lagret är dött?
Varför behöver du justera startdosen? Eller rättare: vad får dig att tro att det är felet?

Mycket viktig information saknas:
* Hur stor skorsten?
* Vilken dragbegränsare?

Att den löser ut på flamvakt är oftast för att draget är för högt och är det en normal skorsten med en Tigex 25 dragbegränsare kan det mycket väl vara orsaken.

Sedan saknas även den viktigaste informationen: Är det kallstarten som utlöser flamvakten eller är det under driften det sker?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Flex A uppstart

Inlägg av Micke142 »

Hej.
Om du har möjlighet till att koppla en bra voltmätare till brännaren så gör det. Kan du det så kolla vad du har för volt på start en när brännaren tänder. Sen undrar jag vad du har för styrbox,ja den nya med touch knappar eller den lite äldre med vridknapp.

Mvh Micke
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flex A uppstart

Inlägg av Icecap »

Den nya styrboxen med folieknappsats är Flex-A2 har jag lärt mig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Flex A uppstart

Inlägg av Micke142 »

Kan så vara. Ville bara vara enkel . Vet ju inte hur gammal styrboxen är och det skiljer lite på volttalen mellan vissa boxar.
Mvh Micke
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flex A uppstart

Inlägg av Icecap »

Lite språkpolis: Inte "volttalet" men "spänningen".

Nåväl: om brännaren är lite magert ställd och draget lite för högt kan det betyda att pelletsen bränns bort lite snabbare än den doseras.

Efter ett tag är pelletsen slut och flamvakten löser ut.

En manuell styrd extra stor startdos gör då att överskottet ger längre drifttid innan flamvakten löser ut pga. bränslebrist.

Så det kan vara så enkelt att brännaren är ställd lite magert eller att draget är för högt - eller en kombination därav.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Flex A uppstart

Inlägg av Micke142 »

OK spänningen men den mäts i volt,var därför jag skrev så!!!
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Skriv svar