Hur man mäter verkningsgrad

Skriv svar
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av danei »

Då är det inte förbränningsverkningsgrad du mäter utan totalverkningsgrad. Förbränningsverkningsgraden påverkas inte av hur mycket pannan sen tar ut av värmen.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Eldvin »

Men om vi vi då tar hans 82 %, är det bra eller?? för det va ju det han ville veta. Å vad är max Co2 på pellets??
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Erik_73 »

82% i pannverkningsgrad i en äldre panna är ungefär vad man kan vänta sig, är varken bra eller jätte dåligt....har man en nyare pelletspanna och ligger på 82% så skulle jag nog vilja påstå att det hade varit dåligt

En nyare pelletspanna bör kunna ligga runt 90-92% under vissa delar av året, något sämre under sommaren
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av danei »

Det beror ju på vad 82% är. Är det förbränningsverkningsgraden så skulle jag kalla det riktigt dåligt.

Vilken enhet vill du ha CO2 halten angiven i?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Eldvin »

Co2n brukar ju räknas i %,Men är inte riktigt säker på hur du menar.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av danei »

Jag hittade en siffra på 20,3% men det verkar högt. Om man eldar kol borde det bli 20%, men med pellets bildas det ju en hel del vatten som också innehåller syre. Man bör tydligen ligga över 12% om man har bra förbränning.
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av jteg68 »

danei skrev:jteg68: Nej jag har rätt. Du pratar inte om samma sak. Siegert formel ger rökgasförlusterna, det är summan av värmeförlusten och oförbränt bränsle i rökgaserna. Du kan ha fullständigt perfekt förbränning och en panna som inte tar upp någon värme. Då har du 100% förbränningsverkningsgrad men 0% totalverkningsgrad. Röktemperaturen påverkas framför allt av pannverkningsgraden. Men även dålig förbränning ger ju en lägre temperatur in, vilket ger en lägre rökgastemperatur, trotts sämre verkningsgrad.

Det gäller som sagt att hålla reda på vilken verkningsgrad det är man pratar om.
Förbränningsverkningsgrad mäts via rökgasförlusterna, punkt. Har du en bättre metod så bifoga en citering eller länk där den metoden beskrivs.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av danei »

Blir den här bra?

http://energihandbok.se/x/a/i/10149/For ... sgrad.html
Förbränningsverkningsgraden, , är kvoten mellan den värmemängd som omvandlas till fysisk värme i förbränningsgaserna och den värmemängd som tillförts i form av effektivt värmevärde i bränslet. Den är alltså ett mått på hur effektivt bränslets kemiska energi har omvandlats till värme och säger därmed ingenting om hur effektiv värmen sedan används
Jag upptäckte att det förkommer olika definitioner beroende på vad man läser. Det gö det ännu viktigare att veta vad det är man menar egentilgen.

Vad kallar du då den verkningsgrad med vilken pellets omvandas till värme?
Vad kallar du den verknignsgrad som pannan har som värmeväxlare?

Vi kan i alla fall vara överens om att det finns olika typer av verkningsgrad och att vi inte pratar om samma.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Eldvin »

Olika var ordet sa Bull. Man kan ju bli snurrig för mindre.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av bergatorparen »

BAXI skrev:Verkningsgrad

Verkningsgraden visar hur effektiv en maskin e.dyl. är. För pannor visar verkningsgraden hur effektivt pannan förbränner bränslet och därmed tar tillvara energiinnehållet i bränslet och omvandlar det till värme som kan utnyttjas av husets värmesystem, den sk pannverkningsgraden. Det som inte kommer värmesystemet till del är förluster i form av den värmen som går ut i skorstenen s.k. rökgasförluster, oförbränt bränsle samt isolerings och strålningsförluster. System- eller totalverkningsgrad tar även hänsyn till förlusterna i ackumulatortankar, anslutningar mm.

Svårare än så behöver det egentligen inte vara, men allt måste naturligtvis krånglas till. Det finns idag ett antal definitioner på verkningsgrad för pannor av olika anledningar. En anledning är att tillverkare av pannor naturligtvis vill att deras produkt skall vara den bästa eller åtminstone framstå som bästa valet och därför vill skryta med så hög verkningsgrad som möjligt. Av denna anledning använder vissa tillverkare egna definitioner på verkningsgrad, med något slagkraftigt namn, för att kunna visa på en hög verkningsgrad i sin marknadsföring.
... and with that, ladies and gentlemen of the jury, I rest my case.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av jteg68 »

Nej, jag frågade efter en annan metod att mäta förbränningsverkningsgraden, inte en definition av densamma.

Läser du mer i texten du länkade till ser du att de skriver att förbränningsverkningsgraden bla beror av mängden oförbränt i rökgaserna. Med en hyfsad kunskap om bränslets sammansättning vet man vad rökgaserna ska bestå av. Med vidare förenklingar och parameteranpassning kommer man sedan fram till Siegerts formel.

Det finns en hel del läsvärt hos Äfab, http://www.afabinfo.com/, bland annat definitioner av olika verkningsgrader och beskrivning av mätningar.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av danei »

jteg68 skrev: Läser du mer i texten du länkade till ser du att de skriver att förbränningsverkningsgraden bla beror av mängden oförbränt i rökgaserna. Med en hyfsad kunskap om bränslets sammansättning vet man vad rökgaserna ska bestå av. Med vidare förenklingar och parameteranpassning kommer man sedan fram till Siegerts formel.
Nej det gör man inte. Med Siegerts formel är räknar man med att all energi som inte försvinner i form av kemisk energi eller värme via rökgaserna är nyttig energi i pannan. Det som oftast kallas pannverkningsgrad. Det ger en verkningsgrad som är beroende både av hur bra förbränningen är och hur bra pannan tar upp värmen. Om du tar bort värmeförlusterna i formeln så får du förbränningsverkningsgrad.

Efter som pellets anläggningar inte sällan består av två separata delar, en brännare som sköter förbränningen och en panna som tar upp värmen från rökgaserna. Så kan det vara vettigt att kunna prata om dessa delars verkningsgrad. Med förbränningsverkningsgrad menar jag då brännarens verkningsgrad. Pannans verkningsgrad skulle jag gärna kalla just pannverkningsgrad, men det namnet verkar vara vedertaget att använda för totalverkningsgraden. Det är ju logiskt i vedpanna där man inte kan separera delarna utan allt är en del av pannan.

Men om vi ska försöka prata samma språk.
Vad vill du kalla de tre olika verkningsgraderna jag försöker beskriva?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Eldvin »

Danei,Jag har fått en idè! Som jag uppfattat det hela så har du ingen koll på hur ett rökgas instrument fungerar.Så jag föreslår att du lånar ett eller ber nån som har ett visa dig det.Hur dom olika parametrarna ändrar sig och så vidare.Nu vet jag inte vad du har för panna eller så, Men det hade varit roligt att se hur din anläggning fungerar.Om du har nån i din närhet som du har förtroende för så låt den göra en analys.De behöver ju inte kosta så förskräckligt mycket.Ta nu inte detta negativt på nått sätt.För jag kan förstå om det verkar rörigt .Det är mycket lättare om du får va med och se.Då kommer du tycka att det blir ännu mer spännande. Det är inte alltid så enkelt att förklara med ord.Tills dess tycker jag vi släpper dom här verkningsgraderna och koncentrerar oss på nya problem.
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av jteg68 »

danei skrev: Vad vill du kalla de tre olika verkningsgraderna jag försöker beskriva?
De finns kanske beskrivna här?
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktabl ... grader.pdf

Tråden handlar om att mäta verkningsgrad. Tidigare skrev du:
danei skrev: Förbränningsverkningsgraden påverkas inte av rökgastemperaturen. För att få fram den mäter man sammansättningen av rökgaserna. 100% är det om det enbart är CO2 och inget O2 eller CO. Oavsett temperatur.
Kol i syrgasmiljö kan teoretiskt ge enbart CO2 utan O2 eller CO i rökgaserna.
Hur ser din mätmetod ut för förbränningsverkningsgrad? Skicka en länk till beskrivningen så sparar du tid.

Jag avbryter mitt deltagande ett par veckor, jobbresa.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av danei »

Till att börja med måste man veta vilken verkningsgrad det är man pratar om. Sedan är det relevant att diskutera hur man lämpligen mäter upp den.

Ni verkar utgå från en siffra som ett instrument spottar ur sig, utan att bry er om vad den betyder.

Att Bengt-Erik har en helt annan definition på förbränningsverkningsgrad. Hans text verkar dock vara plankad på många ställen, eller om det är han som plankat den. Vad det har för källa är dock inte känt.

För att en panna ska ha hög verkningsgrad måste brännaren förbränna pelletsen med högverkningsgrad, och pannan ska klara av att kyla rökgaserna. Man kan mäta den totala verkningsgraden med er metod. Det kallas i allmänhet pannverknignsgrad. Eller man kan mäta upp dem separat, vilket skulle vara det bästa när man köper in panna och brännare separat.
Skriv svar