Startproblem med KMP PX21

Skriv svar
Jolle87
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 28 jan, 2013 12:22

Startproblem med KMP PX21

Inlägg av Jolle87 »

Hej!
Jag har fått problem med min pelletsbrännare som är en KMP PX21 och igår fick jag ett driftstopp på grund utav att pelletsen var slut och då fyllde jag på med nytt som jag alltid gör och starta den igen. Men här kommer problemet, den gröna lampan lös under knappen där man startar och stänger av brännaren men den gröna lampan som ska börja blinka där det står Driftfas händer ingenting med och den börjar varken mata pellets eller startar tändelementet. är det någon som kan svara på vad problemet är? Jag har bott i huset i 3 månader ungefär och innan det har jag bara bott i lägenhet så jag är ganska grön med vad det gäller dessa problemen.

MVH Joel
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Startproblem med KMP PX21

Inlägg av Taxen »

Har du kört slut på pellets får du köra skruven manuellt så den fyller skruven ordentligt igen.
Ta bort slangen från brännaren och ha en hink under.Lossa kontakten (230V) från brännaren och kontakten till skruven och sätt ihop dessa.Då går skruven hela tiden.
Prova efter detta när du är färdig med skruven,att dra ur stickkontakten och sen i igen,så blir det kanske just igen med lampor.
Lite att börja med :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jolle87
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 28 jan, 2013 12:22

Re: Startproblem med KMP PX21

Inlägg av Jolle87 »

Ja men det vet jag och det har jag redan gjort så jag vet ju att skruven fungerar men problemet är ju att den inte ens startar att mata ner pelletsen i brännaren när jag sätter igång den.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Startproblem med KMP PX21

Inlägg av bergatorparen »

Kontrollera strömbrytaren. Det är en känd svaghet på dessa brännare. De som har haft samma problem har fått "massera" brytaren så att kontaktpunkterna kom i rätt läge, och då hoppade brännaren igång.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jolle87
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 28 jan, 2013 12:22

Re: Startproblem med KMP PX21

Inlägg av Jolle87 »

Hej!

Tack så jätte mycket! Jag gjorde så att jag blåste bort dammet på kretskortet under "kontrollpanelen" lite försiktigt med tryckluft och sedan masserade knappen och då funkade det! Fan vad bra att dessa sidor finns så de som är lite händiga och gärna vill göra saker själv istället för att ringa in en reparatör så fort något är fel i huset. Ett stort tack till er också som har lite mer vana går in och kommenterar och hjälper dem som inte kan lika mycket som er!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startproblem med KMP PX21

Inlägg av Stegatorparn »

Använd aldrig knappen utan dra ur sladden istället.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Startproblem med KMP PX21

Inlägg av JensH »

Fast det där med att inte använda knappen kan få konsekvenser, det har det fått hos mig i alla fall. Om jag inte stänger av brännaren på knappen så går fläkten igång när jag sticker i sladden igen och det låter allmänt hemskt i brännaren. Låter som om den skär typ. Stänger jag däremot av på knappen och sedan på med knappen igen så händer inget med fläkten. Blir nog någon snedtändning av något slag.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Startproblem med KMP PX21

Inlägg av jteg68 »

Rycker du bara kabeln så tolkas det som strömavbrott och brännaren kör en renblåsning när strömmen kommit tillbaka. Det är för att undvika explosion om det samlats gas under stoppet.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Startproblem med KMP PX21

Inlägg av rod02 »

Jag slår aldrig av med knappen. Jag drar ur sladden eller fjärrstyr med nexa. De flesta gångerna blir det inte renblåsnings fas. Kanske beror på när "strömmen går".
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar