Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Skriv svar
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av GoForIt Pellets »

Plötsligt har jag liknande utseende som det Bergatorparen visar på sin bild.
Något jag aldrig noterat tidigare.

Just nu kör vi säckad Agrol tillverkade i Ulricehamn.
Har tidigare kört Agrol men då var det bulk från Malmbäck.

Jag har också en betydligt större mängd aska och mer större fraktioner i askan.

Vad har de blandat i denna tros?

Jag justerade igår förbränningen (minskade luften) något för att se om det påverkar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Vednisse »

Innehållet kan vara allt ifrån sand, importerat rivningsvrike till ruttna stubbar. Mycket av det som säljs på pall i år har dessutom stått utomhuslagrat i ett eller två år pga. den milda vinter vi hade.

Källan som detta kommer ifrån är dock kopplad till en tillverkare här i landet (kvalitets/säljansvarig), det skulle i stort sett bara vara dom som enbart använde rent spån...men jag litar inte helt på det heller.

Tvivlar dock inte på sanningshalten generellt av det han sa och visade bilder på.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av GoForIt Pellets »

Min pellets var dagsfärsk vid leveransen som jag skrivit i ett tidigare inlägg.

Stubbar som råvara vet jag har ökat.

Fortsätter detta, så är frågan om man inte får börja överväga reklamation.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av André »

bergatorparen skrev:Det är inte alla märken som har problem. Det verkar mest vara de "stora" - de mindre verkar inte ha haft problem alls av någon anledning.
Dom små tillverkarna kör väl bara från sågverk i närheten medans dom stora tar in fartyg med råvara från där det är billigt, Tex som MBAB dom har ju ingen torkanläggning så dom måste ha torr spån inte som solett som torkar spån innan pressning..

En kompis hittade i förra leveransen av solett nått märkligt, När man bröt av pelletsarna så hittade man ibland vita trådar som såg ut som glasfiberväv :?
Han trodde dom kommit på nått sätt att mala ner plast o annat skit o blanda i men de tror jag inte dom vågar göra då det torde bli ett satans liv om det kom fram att dom blandar in typ ensilageplast i pelletsen..
Iof får man ju riktigt bra energiinnehåll om man blandar in plast :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av bergatorparen »

Pelletsen jag har är NEOVA producerat enligt stämpel på påsarna 2012-10-26 Innan dess hade jag ett par pallar Stora Enso som betedde sig fint i brännaren. Det var dock inte aktuellt att köpa mer inför vintern eftersom pallarna därifrån har flexiwrap som släpper in vatten från nederbörd så att de sista påsarna hade vattenskador. Jag löste upp lite pellets i vatten, men jag hittade inga synliga orenheter, men lukten var inte alls som jag var van vid. Stora Enso pellarna luktade bara rent virke såsom det luktar när du sågar gran eller tallvirke. Det konstiga är att eftereldytorna i pannan är ljust kakakobruna, medan brännaren ser ut som om den får för lite luft. Men: Värmeeffekten är bra, så jag skrapar ur röret efter halva normala tiden och kör sedan tills förrådet är slut. Då fyller jag och rengör grundligt. Det är som regel ca 1 mm med sotavlagring av brunt i toppen och vitt från mitten och ner i tuberna. Lite flygaska, lite aska i brännkammaren, men den som är väger samma som när volymen är den dubbla så den är tättare och finkornigare.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Nu har jag genomfört tre tester vad gäller koksbildningen.
-perfekt inställd brännare
-syreöverskott
-svagt sotande brännare....sottal 3
Det är absolut ingen skillnad i koksbildningen. Koksen kommer och bygger upp skiktet precis på samma sätt. Varje test har gått över en vecka.
Baserat på dessa tester kan jag med säkerhet säga att pelletsen är orsaken till att det bildas koks, vilket jag misstänkt hela tiden. Vissa leveranser ger ingen koks andra ger mycket och detta från samma leverantör, men jag är säker på att det inte är samma tillverkare, utan importpellets som går ut som svensk pellets. Rent okulärt så skiljer sig pelletsen åt så mycket att det inte kan komma från samma process. Med pellets av god jämn kvalitet, så är askan enormt flyktig, men då man får koks, så är askan som "klistrig". Det går att suga en kanal i askan och sidorna rasar inte ner. Detta är omöjligt med väl fungerande pellets utan koks. Någon som har samma erfarenhet? Jag har sparat ett prov på kokskakan om någon kan analysera den.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av stereotypen »

Nu vet jag inte vad du har för förråd. Om du har veckoförråd eller bulk.

Men har du veckoförråd,kan du väl handla några säckar från annat märke, typ från Bauhaus, Byggmax eller liknande, och se om det bildar koks. För det känns som du testat allt utom annan sorts pellets.......
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Olika pelletstillverkare har jag provat över åren i mängd. Jag har bulkförråd så det blir tre ton åt gången. Koksbildningen kommer då och då med olika leveranser. Varierar i hårdhet och utseende. Har de senaste åren köpt SE och näst senaste leveransen var en pellets som brann perfekt ingen koksbildning och helt rent på rosterplåten. Den var hårt pressad med brända pellets i blandning med övriga som var blanka och hårda. Den senaste leveransen från samma tillverkare var helt annan okulärt och som sagt mycket koksbildning som kommer snabbt. Den bästa och jämnaste pelletsen över alla åren har varit Derome. Jag skall säga det att jag använder inte underhållsfyr, vilket ytterligare borde minska risken.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Läst andra trådar som också tar upp problemen med pelletsen. Om produktionskostnaden i Sverige vida överstiger importkostnaden, så är det lockande att importera och sälja i eget namn. Produktionans-/distributionsläggningarna ligger ofta i hamnarna om det går, så en båtlast pellets från öst är ju inga problem. Ystadanläggningen flyttades ju till Ryssland. Någon som vet var denna pellets tar vägen? Det mest troliga är ju pellets från de baltiska länderna och Polen. Någon som vet hur lövträdspellets uppför sig? Kan det vara att dessa träsorter är mer saviga vilket skulle förklara att askan uppför sig som den gör. Blir ju att förbränna aningen sockrig pellets.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av jteg68 »

Är det koks eller aska du har? Koks är oförbränt kol och aska, aska är diverse mineraler. Askan smälter vid en viss temperatur och det blir då en marängliknande kaka.

Askans smälttemperatur varierar med sammansättningen. Tex stubb drar med sig sand och det påverkar smälttemperaturen.
Lågans temperatur varierar med inmatad effekt och lufttillförsel. Har du jämna betingelser, tex dragbegränsare?

Tankeexperiment, har ej testat själv:
En test med gasolbrännare borde kunna ge svar om det är koks eller aska. Väg upp en näve, blås på med gasolbrännaren, låt svalna och väg igen. Är det koks eller annat oförbränt väger det nu mycket mindre. Är det aska minskar vikten också, kanske upp till 30% om det är dålig förbränning med mycket oförbränt i askan.
Viktminsking < säg 30% => aska
Viktminsking > säg 30% => koks


/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Icecap »

Det bild får mig osökt att undra: den hög som ligger där, är det aska eller förkolnade pellets?

Jag tror nämligen att det beror på att slutblåset inte har eldat upp all kvarvarande pellets pga. en aning för stor dosering som har ackumulerat över tid.

Exakt samma sak som en person med en Janfire Flex-A hade problem med under sommaren: doseringen byggdes upp då draget i skorstenen inte räckte till. Resultatet var att den slog ut på överhettning pga. eftervärmen. Vid att sänka doseringen slutade den bygga upp detta överskott.

Och då återkommer mitt påstående: det är knappast fel på pelletsen men däremot finns det ett antal brännare som står "lite snett" istället.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av bergatorparen »

Jag har vägd upp doseringen, fläkten i läge hög är fast så den går inte att åtgärda. Som jag skriver i en annan tråd så visar alla andra indikationer att jag inte kan dra ner på matningen för då kommer jag köra för magert. Det verkar som om en del av pelletsen har längre brinntid och dröjer sig kvar efter att övriga delar har brunnit ut. Det var det som fick mig att starta den andra tråden.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Stegatorparn »

Ställer jag in med instrument en idealisk förbränning med 50% luftöverskott blir det efter någon halvtimma problem med att all pellets inte förbränns som tillförs. Det byggs upp i röret.
Har fått lägga den på 120% luftöverskott för att det ska bli balans.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av bergatorparen »

Så då är jag tydligen inte ute på cykeltur med andra ord?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Stegatorparn »

Så här ser det ut i mitt rör efter 5 timmars drift.

Bild

Innan jag höjde fläkten vart det dubbelt så mycket aska o rostret var täckt.
Nu är det mera normalt.
Kör med SE och dom senaste leveranserna har varit lite knepiga att ställa in.
Den senaste, min första bulkfyllning, var hårdare pressad men vägde mindre :shock: så jag fick höja matningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar