Elverk + flex A + cirk. pump

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av protoflax »

Låter för billigt för att vara sant. Köpte mitt fulelverk med tvåtaktsmotor till 50% rea på överskottsbolaget för 495 och tyckte det var billigt.
Min reservlösning ser ut så här.

Fläkt, skruv, tändelement och cirkulationspump kopplas direkt till elverket. Brännardriften via en mekanisk termostat instoppad i dykör på pannan, cirkpumpen går hela tiden.
Tändelementet manövreras manuellt tills brännaren tänt, Skruven drivs via en hemgjord elektonisk vippa som ger 2,5 sekunder på 15 sekunder av, fläkten på 230V går hela tiden tills termostaten slår ifrån.

PLC:n är alltså inte alls inkopplad och manuella ingrepp behövs men vilken bekvämlighet det blir jämfört med att stöka med sotiga kaminer eller vedeldning i kombipanna.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av bergatorparen »

Hybenos skrev:Någon som testat KELLEN? Var in på en outlet och såg detta elverk. Bensin, 4takt och 2000w (6.5hk tror jag). Skall som jag förstått vara Coop som säljer dessa. Priset vara 999kr. Billigt men det skall som sagt driva väldigt lite.

Någon som hört talas om det?
Jag har inte hört om det förrän nu. Jag har försökt kolla runt lite - inklusive på COOPS egen hemsida, och har kammat noll. Jag kom även förbi en hemsida som sades vara för Kellen Tools - en oerhört flummig hemsida som var full av skryt om management och lalala yiah yiah ooohh - och annars inte ett dyft om det som enligt namnet borde vara firmans verksamhetsområde. I slutändan kom jag över ett notat från ett möte i någon COOP avdelning från 2006(!) där man svamlar om ökat acceptans för COOP' s eget varumärke Kellen. Som mångårig COOP kund och medägare har jag ALDRIG sett eller hört nämnas detta varumärke inom COOP.

Skall du ha ett förhållandevis billigt el verk, titta hellre på EINHELL. De är förvisso producerade i Kina, men de går bra och är lättskötta och har stora bensintankar som medger många timmars drift mellan varje fyllning. Bekvämt vid ett längre el avbrott.

http://www.einhell.se
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Hybenos »

Protoflax: Känner mig vilsen igen nu. Har en dyktermostat som är kopplad till Janfiren. Min tanke var att under säkerhetsbrytaren på väggen dela kabeln och sätta en vanligt uttag samt stickpropp (samma på cirkpumpens säkerhetsbrytare). Så när strömmen går så kopplar jag helt enkelt ur stickpropparna och sätter ihop dem med kablarna från elverket. Dina vipplösningar osv hade jag ingen tanke på. Med 2000W i elverket så känns det inte som att jag ens behöver starta brännaren manuellt då den drar 1000W i startläge. Hade dock tänkt att starta manuellt ändå för att påfresta mindre. Är jag helt ute och cyklar med att bara koppla om stickpropparna?

Bergatorparen: Hade inte heller hört om det. Googlade lite och snappade att det nog är ett norskt märke och används till husvagnar m.m. Något forum pratar om detta elverk. Samma butik jag var i hade verktyg (sågar, borrmaskiner osv) från KELLEN. Hittade någon norsk coop sida där man återkallat en ger såg från kellen, aldrig ett bra tecken :D
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av bergatorparen »

Det är ju, om priset stämmer, bra mycket billigare än EINHELL och med två års garanti så är det ett tryggt köp - skulle man tro. Men åt andra sidan, läs detta: http://oscilia.blogspot.se/2011/03/chin ... -very.html Förvisso en diesel version, men ändå? Mitt tips är fortfarande EINHELL :wink:

Jag skulle kunna ge dig tipps om hur man kan koppla in det hela på husets elsystem, men då tror jag att jag kom att få myndigheterna på mig :lol:
Jag har ett eget sätt att ansluta min generator till husets system som gör att jag kan leva precis som vanligt under ett elavbrott - bortsett från att det inte går att köra tvättmaskinen eller använda spisen i köket (400 V 3 fas) - men där har jag en enkel kokplatta för 1 fas 230 Volt så varm mat blir det även om elen lyser med sin frånvaro :wink:

Med elverk i reserv blir man mindre sårbar och får en frihet som jag tycker är välgörande. I takt med att vi blir allt mer elberoende så säljs det allt fler bensin och diesel kraftverk med. Och det är bra. Blir det ransonering? Skit samma: Ryck i snöret och därmed tändes ljusen där hemma.

Det där med sågen var ju lite lustigt: Sågklingorna fällde tänderna. Ett fel på härdningsprocessen skulle jag tro.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Hybenos »

I surrender... :D

Skall kika vidare och låta bli att vara riktigt dumsnål och bara snål. Hittade två kandidater på blocket:
http://www.blocket.se/landskrona/Elverk ... w=3&last=1

Det nedre som annonsören angivit som tirman skall egentligen vara Firman och finns på jula. Den han säljer har 2kw arbets och 2.2kw max. Har faktiskt trott priset fått goda recensioner från användare. Bra att ha om man skall ha reservdelar t ex. Övre har jag ingen aning om och hittar ingen info.

Sen var det detta...
http://www.blocket.se/ystad/Elverk_Laun ... =23_11&w=1

Ser gediget ut iaf. Snål om info dock. Får se vart det landar.
Senast redigerad av Hybenos den lör 22 dec, 2012 01:57, redigerad totalt 1 gånger.
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av bergatorparen »

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Hybenos »

precis det ja :), kan pressa det till 1200-1300 tycker jag

edit: Kom precis på en detalj...hade varit bra med en 380w (3-fas) då vattenpumpen går på detta. Killen i annonsen har angivit på båda sina annonsen att de har 380w vilket låter underligt. Herkules verkar ha detta men inte Firman 2500
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Joones »

@Hybenos.

Klart att du är ute och cyklar med stickpropparna. Tänk om du vänder dem åt fel håll då går ju cirkpumpen baklänges :roll:

Skämt åsdio. Stickpropparna är inte någon dum ide. Jag har varit inne på det själv. Det måste vara det enklaste sättet för inkoppling mot valfri kraftkälla. Men de måste förståss sitta på anslutningskabeln för apparaterna. Så att de inte blir en del av en fast installation. På 90talets början i alla fall då jag jobbade osm elektriker användes uttag och stickpropp ganska ofta vid nyinstallation av cirkpumpar och liknande. De var i alla fall då godkända som "arbetsbrytare" (inte säkerhetsbrytare som måste vara låsbar) eftersom man bryter både på fasen och nollan samtidigt som de var betydligt billigare än tvåpoliga brytare. Dessutom kan du ju aldrig missta dig på om kretsen är sluten eller bruten. En urdragen stickpropp ger ju en väldigt tydlig indikation på att kretsen är just bruten.

Men vilka regler som gäller idag vet jag inte.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Stegatorparn »

Hemma hos mig är det förberett för reservkraft från Hondan.
Driver brännare, laddningspump, cirkulationspump och shuntstyrning samt kyl och frys.

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar