Tips var vinner jag mest på att elda?

Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av Jonaslatt »

Jag väntar egentligen inte på något.
Men tyvärr kan jag inget om dessa luckor. Och vad som behövs. Priser mm. Det enda jag vet är att den ska sitta bakom pannan på röret mot skorsten. Men där är typ 20cm smalt. Förstår inte hur det ska gå
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av Icecap »

Det ska gå till så att du tar kort på stället, sedan kollar du med Olle45 här på forumet och då får du sannolikt serverat lösningen på ett fat. Olle45 torde vara Ruben på Transtemper helt enkelt. Han vet hur man löser det hela och han säljer också så priser får du veta och vad jag förstår är priserna varken höga eller misstänksamt låga där.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Styrola
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 30 apr, 2011 14:51
Ort: Bredbyn
Kontakt:

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av Styrola »

Jag hade inget rökrör mellan pannan och muren (en gammal gjutjärnspanna från Askersundsverken typ från tidigt 50:tal). Monterade dragbegränsaren på luckan som man öppnar när man sotar skorstenen. Om det är bra eller ej har jag ingen aning om men det fungerade bra mycket bättre än innan.
Pelletsbrännare Janfire Flex-A, Janfire Pelletspanna.
8m3 Pelletsföråd med mellanföråd. Styrning mellanföråd Siemens Logo PLC.
Dalatanken 750l 90mm PU isolering 1 sol 2 VV slingor.
8 Plana VakuumSolfångare (SFINX) plant monterade på två väggar.
BREDBYN.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av Stegatorparn »

Spelar ingen roll om dragbegränsaren sitter på rökröret eller i skorstenen.
Huvudsaken är att den finns där.
Dragbegränsaren är lika nödvändig i systemet som brännaren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av Jonaslatt »

Klarar en Händig person att sänka kW samt installera en dragbegränsare själv? Har aldrig gjort något liknande.
Skulle det handla om motorbyte på en bil så skulle det va lättare :)

Någon som orkar förklara lätt hur man ställer in en dragbegränsare. Har dock inte köpt den men det är på g.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av Icecap »

Med en dragbegränsare kommer det ett datablad där det står hur man justerar den. Följ instruktionerna helt enkelt.

Och hur man monterar den beror på vilken adapter man har fått med vilket ju beror på vad man beställer. är det en adapter för mura in är det i grunden bara att knacka ett lagom stort hål, sätta i adaptern och kleta på rätt murbruk och låta det härda, sedan är saken biff.

Det känns som att du tror att det är raketteknik och det kanske det är men då är det 50-öres raketer det rör sig om...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Re: Hur gör jag med bränn lukten i källaren?

Inlägg av Jonaslatt »

Hej vill bara berätta lite hur det har gått.
För någon vecka sedan igår det åt närmare 3säckar Per dag. Runt 10minus ute.
Skaffade en dragbegränsar men detta hjälpte inget på förbrukningen.

Slängde ihop en Adapter och monterade brännaren i vedluckan.
Ifrån nästan 400g röktemp. Gick det ner till 170grader och har dragit 1.5säckar på ett dygn nu och ca 12-15minus ute.

Så just nu känns dt kanon. Första gången med lite flyt och det blir typ 10gånger lättare att sota nu. Bara öppna luckan så åker brännaren med.
Någon som vill via bild så säg till
.
olle54
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 22 aug, 2012 21:21

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av olle54 »

Det verkar vara två olika uppfattningar om vilken väg man ska gå för att minska pelletsförbrukningen och då menar jag inte hur man ställer in brännaren och rökgastemperaturen, dragbegränsare mm. Vad jag syftar på är det här med shuntstyrning och termostater på elementen. En del förespråkar att dra ner termostaterna i de rum man inte är i så ofta och en del tycker annorlunda. Jag följer just nu ett råd jag fick på en vvs firma och det är alla termostaterna på max och justera sen in värmekurvan tills jag får den temperatur inne jag vill ha t.ex. 21 grader (jag har utegivare). Då ska jag få en jämn och stabil frammatings temperatur till elementen och på så sätt få en effektiv förbrukning. Inte röra termostaterna alltså. Tillfälliga höjningar/sänkningar av temperaturen görs genom att justera på givaren för inneavkännaren. Vad tror ni? Är det ett bra råd.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av stereotypen »

Jag har det så, alla element fullt öppna (har gamla vred från tidigt 60-tal). Värmekurvan satt efter vilken temperatur jag vill ha på framledningen vid -10 ute. Sedan använder jag finjustering i reglercentralen.

Har en mycket jämn värme inne tack vare innegivare och utegivare som samarbetar.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Hur gör jag med bränn lukten i källaren?

Inlägg av jteg68 »

Jonaslatt skrev:Hej vill bara berätta lite hur det har gått.
Slängde ihop en Adapter och monterade brännaren i vedluckan.

Så just nu känns dt kanon. Första gången med lite flyt och det blir typ 10gånger lättare att sota nu. Bara öppna luckan så åker brännaren med.
Någon som vill via bild så säg till
.
Till.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av Stegatorparn »

Ser ju riktigt proffsigt ut.
Bra att du fick ner rökgastemperaturen. :thumleft:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar