Sotare + besiktning

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av Icecap »

Min skorsten blev filmat - men det var då under brandskyddsbesiktningen.

Jag hade turen att min anläggning består av en (usel) kombipanna så jag kunde börja med pellets utan problem, ingen besiktning eller liknande, min anläggning var ju redan registrerat som fastbränsleanläggning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av karaff »

Att filma skorstenen ibland, det borde fler göra.

Sotaren berättade att det händer ibland när de filmar skorstenen att det sticker ut plastpluggar i rökkanalen, då har någon hängt sin stora tunga plasmatv på tegelväggen i vardagsrummet, som också är skorsten... och liknande historier.

Man ser även om det börjar vittra sönder i kanalen..
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av Vednisse »

Frågan är om de "orkar" titta på skärmen eller bara sänker ner kameran.
Den gode kontrollanten lyckades missa att jag satt i insatsrör när han var här för fyra år sedan. Påpekade det när jag snabbkollade protokollet han glatt skrev ut, öhh jaha :oops:

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av Andreas Hansson »

Ang sotare så läste jag en grej i tidningen villa liv. Det var en artikel om sota själv.
Vd för skorstensfejarna blev intervjuad och han sparade inte på krutet.
Han rekommenderade inte att någon skulle sota själv. Gjordes det inte riktigt noga så kunde sotet börja brinna med förödande följder. Skrämsel propaganda för att dom är rädda om jobben.

Dom filmar min skorsten vid brandskyddskontrollen oxå.
Brukar väl kosta runt 800kr

Nu ser jag framemot nästa kontroll för att höra vad han säger om mitt spjäll på ventilationen till pannrumet :)
Hoppas han skriver ett föreläggande
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av danei »

Det är samma typ av svar från alla branscher. Jag reagerade på att det vara samma typ avsvar i flera artiklar i den tidningen. Folk som gör saker själva tar ju jobb från dem.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av André »

Verkar va skillnad hos folk även med samma sotare som gör brandkontrollen, Va hem till farsan o då kom sotarn o skulle göra kontrollen för deras kamin o där allt är mycket mer åtkomligt än hos mej..
Han va där äver 30 min o nu filmade han vilket han gjort alla gånger o sen satte han sej med datorn i lungn o ro för att skriva in allt vilket inte gjordes här, Såg aldrig han skrev på nån lapp ens :?
Farsan har stålpipa sedan -73 o genom en klädkammare på övervåningen så de är lättåtkomligt att se runt, 2x70 mm isolering o ett spirorör utanpå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av JensH »

Det där med 1500:- för besiktning verkar vara någon standardsumma de tar för nyinstallationen. När jag satte in braskamin i öppna spisen, med ny fin glidgjuten kanal så var det 1500:- som gällde. Likaså när jag först besiktigade kanalen innan installation för att se om kanalen var ok, en det var den ju inte... så hela kalaset kostade 3000:- för att få rökgången godkänd...

Annars tycker jag det ska bli intressant att se hur de behandlar den första "dubbelsotningen" hos mig. 450:- kostar en vanlig sotning av pelletssystemet, ska bli intressant att se om det blir det dubbla med kaminen eller om de faktiskt har en reducerad taxa för att de kör båda på en gång. Bereder mig dock på det värsta...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av Ola Häggström »

I Simrishamns kommun blir 1+1<2.
Dvs andra objektet kostar mindre än det första, de slår av 100-150 kr på nr 2.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av JensH »

Aj då, vi måste tydligen sota braskaminen 2 gånger om året också i fortsättningen... Det var tydligen ovanligt att elda upp drygt 10 kubik ved per år i en vanlig kamin. Hehe, hela kaminen bokstavligen fylldes till bredden med sot efter att sotaren dragit rensaren ett par gånger...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av Ola Häggström »

Läge för egensotning, Jens!
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av stereotypen »

Vad skall man med sotare till när de inte sköter sig??

Haft sotarn här idag.

Han skitar ner rejält.
Han stänger inte dörren efter sig så källardörren har stått på glänt över halva dagen.
Han glömmer dra åt skruvarna som håller Viking Bio fast i pannan, så den är mer lös än sitter fast, upptäcktes nu ikväll efter ca 10 tim eldning.

Hur slarvig får man vara??

Det här med att brännaren inte var fastskruvad ordentligt i pannan ser jag som det allvarligaste.

Är så trött på mina sotare, bäst vore om man sotade själv och skötte allt kring det.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av Vednisse »

Jag har slängt ut min och sotar själv, räcker att de kommer hit och skriver en räkning på brandskyddskontrollen vartannat år.

Vill inte ha dem kladdande bland min saker.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av JensH »

Jag funderar på att börja min sotningskarriär med att bara låta sotaren komma hit 1 gång/år istället för 2. Det är trotts allt 800 pengar som man kan göra något annat för...
Vad behöver man mer än en sotarlina med borste och tyngd. Rakor och andra don har man ju redan till pannan för att dra ur sot någon meter in i gångarna å så.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av Vednisse »

Ett tillstånd från kommunen........

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar