Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Inlägg av bergatorparen »

Gas Charge är förtrycket som blåsan inuti kärlet är laddat med i förväg innan systemet trycksätts. Förtrycket fastställs med utgångspunkt i systemets beskaffenhet.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Re: Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Inlägg av AE »

Expansionskärlet som är av typ altech borde vara rätt monterat, Enligt deras sida skall 50l kärl monteras stående på golvet eller på vägg. Kärlet står liksom på fötter.

Stegatorparn har hittat rätt tekniktank, det är den extrautrustade vi har. Tittar man på aqusols sida så skulle det kunna finnas en luftficka mellan diffusorn och toppen på tanken. En sak jag inte förstår är hur laddpumpen som tar vatten från mitten på tanken kan dra med sig luft runt i systemet? Eller är det så att det hela tiden ligger en luftficka i överdelen av tank/rör och det är där det skvalar? En möjlig teori jag haft för att luften inte kommer ut i avluftningsventilen skulle kunna vara mindre innerdiameter på rören vid avluftningsventilen än på det grova röret mellan panna-tank. Men jag har inga bevis för detta och tycker inte särskilt mycket luft skulle inneslutas på detta sätt.
En följd av luften, när det blir för mycket, är att pumpningen av vatten mellan tank och panna inte funkar som den skall med följd att pannans styrsystem "får fnatt"
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Inlägg av Stegatorparn »

Har kontrollräknat expansionskärlet och det är rätt dimensionerat, så det är inte storleken som är problemet.
Förmodligen sitter inte avluftarn på högsta punkten, utan luft far runt vid laddning.
Prova med att sänka hastigheten på laddpumpen ett snäpp men håll koll på panntemperaturen så inte den sticker iväg för då får du öka hastigheten igen.
Fungerar inte det bör du sätta in ett T-rör mellan tank och panna med avstick i samma dimension som röret. Bäst blir det om du får plats med en luftklocka och manuell avluftningsventil alt flytta den ventil du har eller sätta dit en ny.

Du skall absolut inte ta hjälp av säkerhetsventilen vid avluftningen!
2 bars säkerhetsventil är inte godkänt i ett system där panna och tank är dimensionerade för max 1,5 bar.
Den skall vara på 1,5 bar!
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Re: Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Inlägg av AE »

Dina kommentarer fick mig att ännu en gång dubbelkolla det där med högsta punkt, och nu kanske lösningen är funnen efter flera års strul :D
Jag tog isoleringen av rören och röret från pannan mot mellanliggande vägg lutar helt klart uppåt. Men tittar man på rörbiten från vägg till T-kopplingen för tanken så är den i stort sett horisontell, eventuellt med lutning åt fel håll. Biten från T-kopplking och vidare mot avluftning har däremot häng. Högsta punkt ligger alltså mitt på röret och inte vid avluftaren!!!! Håller tummarna för att detta löser problemet.
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
Skriv svar