Luft i systemet - varför försvinner den inte?

AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Inlägg av AE »

Jag får luft i mitt system med pelletspanna och tillhörande tekniktank och ända sedan systemet installerades för drygt tre år sedan har denna luft ställt till allehanda kryptiska problem. Varför försvinner inte luften genom den automatiska avluftningsventilen?
Är inne på tredje ventilen som den här gången bevisligen fungerar. Ventilen sitter vertikalt monterad nära den övre änden av det översta nästan horisontella röret som förbinder panna och tank. Röret har en lätt lutning.
Jag funderar på om systemet helt enkelt är felmonterat och behöver monteras om, men behöver stöd för mina teorier.
Min fråga är om avluftningsventilen kanske skall monteras MELLAN panna och tank? I mitt system befinner sig avluftningsventilen drygt 2 dm till vänster om tanken och pannan längst till höger. Min teori är att jag har en luftficka längst upp i tanken och denna luft dras med i cirkulaionen mellan panna och tank. Det verkar som att avluftningsventilen inte kan fånga dessa cirkulerande luftbubblor (eftersom avluftningsventilen är kopplad till, men ändå sitter utanför själva cirkulationskretsen). När sedan cirkulationen mellan panna-tank stoppar sipprar det mesta av luften inte iväg till den högst belägna ventilen.
Har jag rätt i mina funderingar?
Kan tillägga att jag manuellt kan få ut luften via avluftningsventilen genom att några gånger snabbt släppa ut vatten genom säkerhetsventilen som sitter till vänster om avluftningsventilen. Problemet med denna metod är att detta behöver göras varannan vecka och 1-2 liter vatten släpps ut per gång.
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Inlägg av bergatorparen »

Jag tror att luften i systemet härrör från en mindre läcka någonstans. Nu är inte jag rörkrökare så jag vet inga riktigt smarta sätt att leta reda på var någonstans det läcker. Luft i systemet är ett riktigt otyg, men tyvärr så är det ju så att även i läckage fria system bildas luft i form av ångbubblor. Men oavsett ursprung så letar sig alltid luftbubblor till högsta punkten i systemet, varför detta är det ställe där automatavluftaren skall placeras. Det att man manuellt tvingas avlufta och fylla efter 1 - 2 liter vatten varje gång, innebär att syresatt vatten tillförs systemet med ökat korrosionsrisk till följd. Mitt råd är att ta kontakt med en seriös rörkrökare och få gjort en undersökning av systemet. Under tiden kanske du kunde lägga upp lite bilder på anläggningen så kanske det finns en eller annan här inne som kan ge respons på systemets uppbyggnad. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Inlägg av nissetib »

Hade också problem med luft, såsom beskrivs. Hade det i flera år. Försökte lufta element osv osv. Tillslut så kollade jag hur pannan stod mha vattenpass. Givetvis så lutade den lite så efter justering så har jag inte haft problemet längre. Hade luftficka i panntoppen som va svår och få bort.

Mitt tips är alltså att kolla om alla enheter står i våg. Lycka till.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Re: Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Inlägg av AE »

Här är länk till bild som visar rör ovanför tanken och avluftningsventiler. http://www.ladda-upp.com/bilder/77278/r ... tekniktank
Röret som går till pannan är en dryg meter långt svagt sluttande nästan
horisontellt, sedan böjer det ner vertikalt mot anslutningen i toppen på pannan.
Jag har kollat med vattenpass och tekniktanken står rakt, medan pannan lutar en liten aning.
Det bubblar ganska mycket i rör och tank när man slår av och på matningspump mellan panna och tank. Men av någon anledning slipper inte luften ut genom den automatiska avluftningsventilen. Strax till vänster om denna sitter en liten manuell ventil och med denna har jag kollat att det inte finns någon luft i regionen under avluftningsventilerna. Jag hör aldrig att luft pyser ut genom den automatiska avluftningen utom då jag släpper ut vatten genom säkerhetsventilen, Då kommer det distinkta pustar av luft en liten aning efter vattenpådraget.
Kan tilläggas att trycket i systemet ligger mellan 1-1.5 atmosfär. Jag tycker väl att med detta höga tryck borde inte luft sugas in, snarare vatten pysa ut vid läckage. Min främsta fråga är varför inte luften tar sig ut genom avluftningsventilerna??
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Inlägg av danei »

Är röret till tanken anslutet till toppen på tanken?
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Re: Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Inlägg av AE »

ja, rakt ner mot toppen på tanken. Isolationen gör att jag inte ser exakt, men skisserna på systemet visar att så är fallet.
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Inlägg av Stegatorparn »

Kan du ta en översiktsbild på panna, pump och tank så att det går att följa hela kretsloppet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Re: Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Inlägg av AE »

Litet utrymme så det får bli fyra bilder. Har noterat att det finns rost i anslutningen nedtill på cirkulatkionspumpen,röret mot pannan - antagligen läckage, men kanske gammalt sådant.
bild 1 övre delen av tanken: http://www.ladda-upp.com/bilder/77279/tanktopp
bild 2 centrala delen av tanken med cirkulationspump till panna http://www.ladda-upp.com/bilder/77280/tanken
bild 3: Matning från tank till panna http://www.ladda-upp.com/bilder/77282/f ... till-panna
bild 4: Matning från panna till tank http://www.ladda-upp.com/bilder/77283/f ... -till-tank
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Inlägg av Stegatorparn »

Lite svårt att se var expansionskärlet är anslutet.
Sitter det anslutet mellan laddningspumpen och pannan, så kan det vara problemet.
Expansionskärl skall alltid vara anslutna till pumparnas sugsida för att säkerställa övertryck i systemet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Re: Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Inlägg av AE »

Expansionskärlet är kopplat till ett eget rör som kommer från botten på tanken. Det är det rör som går ut längst ned på bild 2 i min bildsamling
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det för fabrikat och typ på tekniktank?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Re: Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Inlägg av AE »

Pannan är Bionet+ 12 från Ariterm och tekniktanken är en 500 l tank från samma leverantör. Tank och panna är köpta som ett paket. Grunderbjudandet från Ariterm var pellets+solfångare med 300 l tank. Vi gick upp i tankstorlek för att kunna ha fler solfångare. Ibland har jag funderat på om tankstorleken ställer till problem...
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Inlägg av Stegatorparn »

Vilket förtryck är angivet på expansionskärlet?
Vad är höjdskillnaden mellan expansionskärlet och översta radiatorn?
Säkerhetsventilens öppningstryck?
Expansionskärlets volym?

Har hittat din tekniktank som är en Aquasol 500E http://www.aquasol.se/docs/produktblad/ ... ktblad.pdf.
Kan inte se något konstigt med kopplingen.
Personligen är jag allergisk mot automatiska avluftare.
Förr eller senare börjar dom läcka och då är det bra om det sitter en avstängningsventil under så att det är lätt att byta avluftare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Inlägg av danei »

Bra med bilder.

Det bör bli en luft bubbla i expansions kärlet när det är monterat på det viset.
Bör inte den anslutas med röret uppåt?
Pumpen bör inte störa expansionskärlet som det sitter.

En annan sak jag reagerar på är att du tar ut vattnet till pannan så högt. Men det kan inte påverka luftbubblorna märkbart.
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Re: Luft i systemet - varför försvinner den inte?

Inlägg av AE »

Expansionskärlet har 50 l volym. Mellan expansionskärl och överkant på översta radiator är det 3 m. Säkerhetsventilen är på 2 bar. På expansionskärlet finns ett antal parametrar givna gas charge är 0.5 bar, max gas charge 3 bar (vad nu det betyder) och max arbetstryck 6 bar.
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
Skriv svar